Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    6

Standard Lavt stoffskifte og allergi i forhold til mat

Jeg er helt ny her. Har brukt siden til informajon i ca 1 mnd. Finner mye bra svar på mine egene spørsmål her. Jeg har akkurat fått diagnosen lavt stoffskifte. Men tror jeg har hatt det i mange år, når jeg ser på symtomene til flere her inne. Jeg har slitt med kvalme, svimmelhet, brainfogg, smerter i muskler i flere år. Og har fått mange forløpige diagnoser på veien. Men det jeg sliter mest med er mat. Jeg har vært behandlet for allergi sjokk flere ganger. Fikk det plutselig for 1,5 års siden. Er det noen her som har store problemer i forhold til mat. Pustevansker, blodtrykksfall. Det som er rart er at alt slo ut etter en operasjon og en stressende periode. Jeg har i flere år sagt at det føles som jeg har noe i halsen og at det noen matvarer forverrer følelsen. Ingen har kjent noe på halsen før det ble besvist ved bilder at thyro var forstørret. Skulle egentlig ta nye bilder til fysion, så det var helt tilfeldig at det ble oppdaget. Nå kjenner så klart legen det! Nå venter jeg på time hos endo. Men skal til Haukeland til neste uke pga av mistanken om alvorlig allergi. Jeg har kjent bedring ved Levaxin. Har mer energi og Brainfog er borte. Men ser her at flere er skeptiske til bruk av bare Levaxin.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Lavt stoffskifte og allergi i frohold til mat

De fleste som er skeptisk er det vel pga egenopplevd manglende bedring. Hvis du har effekt av Levaxin skal du bare glede deg over det.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    6

Takk, men jeg har jo tatt det i en relativt kort periode. Og tydeligvis vært ganske dårlig i mange år. Men det har jo vært litt normalen min til slutt. Det merker jeg jo nå når jeg blir bedre. Jeg vet ikke om legen min følger med på t3 og t4. Bør jeg få han til å gjøre det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nja, det de fleste vel er skeptiske til, er behandlerenes ensidige bruk av Levaxin. De bruker ikke noe annet - ikke engang når det er åpenbart at Levaxin fungerer dårlig hos en pasient.
    Jeg har ikke sett en allmenn fordømmelse. Noen bruker Levaxin med hell. For mange burde få prøve et annet produkt !
    Rent teoretisk, er det jo underlig at et helt legekorps - i hele den vestlige verden, har gått inn for en behandling som innebærer at kun en av kjertlens produkter skal erstattes. Hvorfor ikke alle ? Hvorfor ikek alle hos de som trenger alle !
    Er det fordi legemiddelindustrien ikke kan produsere dem ?
    Og, hvorfor er det så himla vanskelig å få noe annet ? Er det ikke pasienten som bestemmer ?
    Hvorfor har de kastet ut alle produkter untagen fra en produsent ?
    Hvorfor får ikke vår sykdomsgruppe en individuelt tilpasset behandling ? Er vel den eneste sykdomsgruppe som ikke får det ! Her råder "tak'it or die!"
    Og DET reagerer jeg v e l d i g på !

Altså på at man fra øverste hold begrenser vår selvsagte mulighet til den diversitet den internasjonale handel tilbyr på området.
    Det smaker for mye av penger......

Rent faglig behandles vi nok også for dårlig.
    Jeg mener det skyldes at legene ikke hører på oss mer, men tar blodprøve og leser hva laben har skrevet på svaret - uten å samrå med de symptomer pasienten oppgir. Det er en av grunnene til at vi kommer for sent i behandling. Det er flere.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av NIMA Vis post
    Takk, men jeg har jo tatt det i en relativt kort periode. Og tydeligvis vært ganske dårlig i mange år. Men det har jo vært litt normalen min til slutt. Det merker jeg jo nå når jeg blir bedre. Jeg vet ikke om legen min følger med på t3 og t4. Bør jeg få han til å gjøre det?
    Om du har/får det bra på levaxin så er det fint. Det er den billigste og enkleste veien.

Og... du kan jo alltids jobbe med å bytte dersom du slutter å merke forbedring på levaxin. Noe av den klarer antakelig kroppen din fint å bruke og om du ikke reagerer på tabletthjelpestoffene er det udelt positivt.

Jeg synes du skal "venne" legen din til at de vanlige prøvene skal innholde minimum ft3, ft4 og TSH. En del mener at ft3 er unødvendig. Jeg er uenig.

Du bør også sikre deg at du tar prøvene på samme måte hver gang. Det anbefales å ta dem så tidlig som du kan på morgenen og medisinfastende.

Matproblemer og opptaksproblemer, lav jernstatus, lav b12 og cøliaki er ting man ofte ser sammen med stoffskiftesykdom med antistoffer. Veldig greit å sjekke statusen på dette (+ både matallergi og matintolleranse) med én gang. Og skaff deg en god multivitamin uten jod.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    6

Fint å ha dette med. Jeg har heldigvis en flott fastlege, som også støtter at jeg noen ganger har valgt alternativt. Det er defor jeg lurer veldig på dette, for jeg vet at han vil høre på om jeg ønsker noe annet. Når man har følt seg syk i mange år glemmer man hvordan det er å være frisk, så det kan hende jeg med tilføring av andre hormoner ville føle meg ennå friskere. Men jeg sliter nå mest med mat og reaksjoner på mat. Og lurer derfor på om det er flere som har en kombinasjon av dette? For meg fører det til alvorlige utslag ved hevelse i hals kvalme ol. Jeg spiser kun 6 matvarer som jeg vet ikke gjør meg dårlig og har gjort dette i 1,5 år. Håper jo at lavt stoffskifte kan gi reaksjoner på mat. Slik at jeg ikke plutselig fikk 2 autoimune sykdommer. Høres jo litt rart ut. Det positive er jo at jeg har gått ned 20 kg og ikke sliter med overvekt pga av lavt stoffskifte.

Matproblemer og opptaksproblemer, lav jernstatus, lav b12 og cøliaki er ting man ofte ser sammen med stoffskiftesykdom med antistoffer. Veldig greit å sjekke statusen på dette (+ både matallergi og matintolleranse) med én gang. Og skaff deg en god multivitamin uten jod.
    Allergi er sjekket ut mange ganger uten utslag på prøver. Har vært hos Balder først, men har også fulgt opp med fastlegen og hans henvisninger. Har vært på Ullevål sykehus allergi avd, ingen funn. Skal nå til Haukeland i Bergen. Spesialsenter for allergi og matinntolleranse. Gleder meg veldig til det.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av NIMA Vis post
    Allergi er sjekket ut mange ganger uten utslag på prøver. Har vært hos Balder først, men har også fulgt opp med fastlegen og hans henvisninger. Har vært på Ullevål sykehus allergi avd, ingen funn. Skal nå til Haukeland i Bergen. Spesialsenter for allergi og matinntolleranse. Gleder meg veldig til det.
    Skolemedisinen "annerkjenner" kun matallergi. En intoleranse har ikke så rask og tydelig reaksjon, men ofte en mer dyptgående virkning. Men det vet du allerede.

Jeg har en venninne som fikk god hjelp for sine problemer hos Ragnhild Evang i Askim (søk på forumet, jeg har skrevet om henne før). Venninna mi har utvilsomt store problemer med melk, men slår ikke ut på allergitester. Sterke magesmerter og diaré derimot ...
    Selv går jeg til en lege på Heggeli som også er åpen for - og behandler - matintoleranse. Men jeg hadde nok antakelig anbefalt Ragnhild Evang dersom du allerede er på begrenset diett. Hun er ingen lege, men jeg tør å anbefale henne etter at venninna mi fikk veldig god hjelp der og jeg også har bekjente som har vært der med godt resultat. Det går iallfall an å ringe henne og høre mer om det er aktuelt.

God d-vitaminstatus er viktig - spesielt siden den er med på å regulerer immunforsvaret...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    6

Ja takk jeg kan prøve jeg. Jeg har jo både gått til alterantiv beh og fulgt løpet i det offentlige. Jeg har også vært åpen om at jeg bruker begge deler. Vi har hatt god nytte av matinntolleranse testene. Har en sønn som sluttet med melk etter testen og ble kvitt mageprolemene. Men hos meg er det liksom på ville veier. Noe jeg ikke reagerte på i går reagerer jeg på i dag. Jeg tar D vitaminer og kost tilskudd uten jod. Sjekket det med en gang jeg fikk diagnoen Lavt stoffskifte. Når det gjelder Haukeland skal de også være gode på matinntolleranse. Så vi får se. Men jeg tar i mot tipset ditt med takk og kommer nok til å prøve.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    1

Standard Sv: Lavt stoffskifte og allergi i forhold til mat

Nima
    Der er 2 forskellige diagnoser -
    • fødevareintolerans
    • fødevareallergi.

Reaktionerne ligner hinanden, fordi det er det samme system, der bliver sat i gang.
    Ved allergi er det normalt muligt, at måle IgE (antistoffer) mod en eller flere fødevarer, men det er velkendt at både med blodprøver og med priktest, er det vanskeligt med sikkerhed, at sige om man har allergi overfor en bestemt fødevare. Derfor anvender man normalt også en provokationstest. Læs mere her:
    http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=47562 og
    http://www.allergiskhverdag.dk/aller...p?mod=loegfmad

Laktoseintolerans (der er meget udbredt i Asien) skyldes at man mangler et enzym til at nedbryde laktose (mælkesukker). Man fremstiller bl.a i Sverige en mælk uden laktose, som kan tåles af laktoseintolerante personer.
    Er man mælkeallergiker vil man - hvis man prøver at drikke en laktosefri mælk - få en allergisk reaktion, fordi det er mælkeproteinet, man er allergisk overfor (og mælkeproteinet bliver ikke fjernet fra den laktosefri mælk.)
    Hilsen Henrik
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    6

Standard Sv: Lavt stoffskifte og allergi i forhold til mat

Takk Henrik

Ja jeg har lest mye om dette. Men det jeg kanskje prøvde var å strekke meg etter et halmstrå. At siden både lavt stoff skifte og allergi, intolleransen slo inn på samme tid. Var at Imun systemet hadde slått litt krøll på seg og at om jeg fikk lavt stoff skifte under kontroll så ville det hjelpe på de andre problemene også. Takk for artiklene. Jeg skal jo i gang med denne uttestingen i Bergen nå. Så det blir spennene. Samtidig som det også er kommet andre gode tips om andre beh her også.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. allergi/matintoleranse og stoffskifte
    Av tor31 i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 10
    Siste melding: 21-09-15, 23:47
  2. Styrke forhold mellom Liothyronin og Levaxin
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-04-09, 20:55
  3. Når det er smart å ta levaxinen i forhold til treningsøkter?
    Av sammy i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 16-03-09, 22:16
  4. Ny bruker trenger hjelp i forhold til vrang lege...
    Av Gisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 04-11-08, 15:27
  5. Kviser og blemmene. Kan det være allergi??
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 5
    Siste melding: 29-06-07, 00:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn