Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
24-05-06, 17:31 #1
Hvor ofte tar dere prøver
Lurer på hvor ofte dere tar stoffskifte prøver. Jeg prøvde å spørre legen i dag, men han var misfornøyd med at jeg har valgt å bestille Amour selv fra utlandet ( han vil ikke skrive ut for han vet ikke hva det er og gidder visst ikke finne det ut heller) så han sa bare at det trengte jeg ikke ta så ofte. Virket som om fordi mitt stoffskifte har vært litt høyt av og til så var jeg ikke syk. Han hadde visstnok papirene mine der, men der hvor de skriver fra endo fra et annet sykehus at FT4 er 7 har han visst ikke fått med seg da. Sa at du hadde jo sluttet med Levaxin også en tid som om det var min idé ( det var etter en for høy dose). Så jeg lurer hva som er vanlig. Jeg fikk bestille tid selv når jeg ville måle og akkurat nå har jeg ikke lyst til å gå før min egen lege kommer tilbake fra permisjon i september, men det er vel litt lenge?
-
24-05-06, 18:23 #2
Det er mest viktig å bruke disse prøvene når du er iferd med å finne idealdosen. Når du har kommet sånn ca. i nærheten av den blir det mye viktigere at du finner DIN dose. Altså den som DU funker best på, og da kan disse blodprøvene forvirre mer enn de rettleder (min bemerkning)
Den siste finpussen er noe sånnt som en tab opp eller ned i uka - og ingen regulrering før det er gått 3mnd.
TTT• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 20:12 #3
Sånn et par ganger i året er vanlig, men i begynnelsen er det normalt å ta prøver alle 6-8 uker etter en dose-endring.
Dette fordi det typisk tar 6 uker før TSH har forandret seg ferdig. Den er sen å reagere. Når så TSH har gått opp eller ned/ alt etter doseendringen, blir det som kommer fra restfunskjonen fra kjertelen annerledes, samt at deiodiseringen perifert i vevet muligens skjer annerledes ved forskjellige doser. Derfor er det først noen vits å ta blodprøver etter doseendring etter 6 uker.
Det kan ta ganske mange måneder å finne riktig dose, også mer enn ett år.
Man bør følge doser og blodprøver og hvordan man har det selv, for å kunne notere seg hvor man har det bedre.
I praksis er det ft4 og ft3 som stemmer best overens med hvordan man har det, men noen kan følge TSH alene. Det er individuelt.
Det er vanligst å trenge ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet til blodprøven (normalområdet)
-
25-05-06, 12:32 #4
Kanskje jeg skal satse på 4 ganger i året, for da tar jeg blodprøver likevel på grunn av epilepsimedisinene. Er det noen spesielle prøver jeg kan be om å få tatt i samme slengen uten om T3, T4 og TSH? ( Det er ikke påvist antistoffer hos meg) Når fastlegen min kommer tilbake så er hun i grunnen ganske grei med å si ja til det jeg foreslår. Hun har sagt jeg er yndlingspas hennes, men det sier hun nok til alle. Nå er jeg nok en serdeles vanskelig pasient for ham som er der nå som driver å bestiller Amour fra utlandet MOT legens råd. :twisted:
-
25-05-06, 12:39 #5
Hei. I de 7 årene jev har vært hypo og vært frisk har jeg tatt blodprøver 2-3 ganger pr år.
Nå etter att jeg har blitt sykmeldt har jeg tatt blodprøver 1-2 ganger pr mnd, skjønner jo nå att det har vært veldig ofte. etter doseøkning/nedgang skal en vente ca 6-7 uker får att TSH skal stabiliserers.
Og jeg tar blodprøver i beinet, for jeg er livredd sprøyter, noe stikkedamene ikke er spesielt lykkelige for.....
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
25-05-06, 13:17 #6
Det er mange som ikke er så glad i stikk. Da jeg var yngre hadde jeg problemer med det. Kanskje det er vanskeligere for stikkedamene å stikke deg i benet? Uansett burde de takle at det er det beste for deg. Jeg var vanskelig å stikke på grunn av at det var vanskelig å finne årene og at jeg ble uvel når de måtte stikke flere ganger. En gang sa en av stikkedamene og det var ikke for å være morsom en gang " Ã… nei er det deg igjen!" Jeg klarte ikke holde meg , jeg begynte å le.
-
25-05-06, 13:20 #7
Det er godt du kunne le av det daEn gang sa en av stikkedamene og det var ikke for å være morsom en gang " Ã… nei er det deg igjen!" Jeg klarte ikke holde meg , jeg begynte å le.
-
25-05-06, 13:26 #8
I følge min far ler jeg ofte når folk ikke oppfører seg som de skal. Min form for humor. Jeg kan le av det meste.
-
25-05-06, 22:19 #9
De første årene jeg hadde prob m stoffskiftet(var hyper) fikk jeg valium og vival før jeg skulle ta blodprøver, men de hjalp ikke
, jeg var så redd at de virket ikke før etterpå, for da klarte jeg å slappe av...
Og nå går det så greit att jeg kun trenger å holde meg for ørene mens de holder på. Ganske flaut å være 34 år og på gråten for ei sprøyte, men akkurat når det skjer er jeg ikke det minste flau, kun frøktelig opprørt!!!
jaja, har alltid trodd at den værste sykdommen jeg kan gå er diabetes, men jeg tror att denne sykdommen kommer tett oppunder, hvertfall når det gjelder SPRØYTENE!!!!!
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
26-05-06, 00:38 #10
Jeg tar blodprøver ca hver 6-8 uke og har gjort det de siste 3 årene. Må si jeg begynner å bli vant til disse stikkene nå....
Lignende tråder
-
Hvor ofte tar dere blodprøver?
Av Laura i forumet BlodprøverSvar: 12Siste melding: 15-04-07, 14:29 -
Hvor ofte er dere hos legen?
Av Rafael i forumet Hos legenSvar: 12Siste melding: 06-03-07, 20:35 -
Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 6Siste melding: 01-08-06, 22:13
Svar med sitat

Bokmerker