En kan forsøke å dele prøvene litt inn i grupper, så blir det enklere.
Undersøkende, dosejustering, sekundære prøver feks.
I undersøkende gruppen kommer vel antistoffprøver av typen anti-TPO. Dette for å sjekke helsetilstanden til kjertelen. Har den antistoffer mot seg vet man at den kommer til å slutte å virke om få år.
Behandlingslinja i dag er at det ikke er nødvendig å ta oppfølgende prøver av akkurat anti-TPO, for disse vil være i kroppen selv om kjertelen dør, og kanskje livet ut. Det påstås også at man ikke merker noe til disse, selvom noen pasienter sier anderledes.
TRAS-prøver måler antistoffer som virker helt anderledes, og de kan tas for å følge effekten av bestemte behandlingsopplegg.
Man tar også funksjonsprøver innledningsvis for å sjekke om hvor mye hormoner som finnes i blodet. Man tar vanligvis frittT4 og TSH. Noen hevder at TSH holder. Dette er et styringshormon som produseres i hjernen og varierer med hvor mye stoffskiftehormoner det finnes i blodet. Er det lite stoffskiftehormoner der, så skal TSH være høy fordi dette gir kjertelen beskjed om å produsere mer stoffskiftehormoner.

I dosejusteringsgruppen måler man de hormonene kjertelen skulle ha produsert, og som man nå erstatter med piller. Man går ut fra at TSH virker som før og er følsom på samme måte for pillene som det den var for ditt eget hormon. Så justerer men bare dosen slik at TSH blir som før, og bryr seg ikke så mye om noe annet. Alt skal da være i orden.
Man måler de frie T4 verdiene og hvis du maser, fritt T3, men her har man så vide grenser at det er nesten ikke mulig å komme utenfor dem.
Skulle man være utenfor så får man beskjed om å "se det an".
Hvis TSH tåler en doseregulering, så kan man få endret dosen litt.

I gruppen sekundære prøver finnes det tester som forteller om hvordan helt andre deler av kroppen fungerer under de værende stoffskifteforholdne.
Det kan være alt fra kjønnshormoner til kolesterol. catrin nevner mange av dem. Man må somregel mase om å få tatt disse.
Nå har jeg sikkert glemt mye. Harddisken er ikke helt god i dag.

Jeg vil hevde at det er omtrent slik det praktiseres i dag, og også at det ikke er bra nok ! Mye må til og med være feil. Og man overtolker flere blodprøvers betydning.
Feks : Du tar Levaxin og denne går selvfølgelig inn i blodet og labinstrumentene måler den som om det var ditt thyroxin. Du har fine prøver, men føler deg elendig. For meg er det helt klart at den thyroxinen du spiser ikke virker bra nok på alle kroppens funksjoner.
Så sier man at "du har fine verder" og jeg kan ikke gjøre mere for deg.
Men det er ikke sant ! Det finnes flere thyroxintyper på markedet enn Levaxin. Det er bare å ta blokka å skrive ut noen andre !