Hei isa!

Jeg var ganske ømfiendtlig for økning, så jeg skal prøve å svare deg. Kan jo bare svare utifra meg selv. Jeg startet ved diagnose på 12,5µg/dag Levaxin i slutten av november 2004, ett år etter var jeg oppe på 200µg/dag og det har jeg ligget på siden. I denne siste perioden siden november har min FT4 ligget mellom 19 og 21. Er jo ikke sikkert at du skal så høyt opp.

Men det er hvordan øke, du spør etter. Ser av dagboka at jeg har hatt legetimer og blodprøver hver 6. uke, (våren 2005) og da skulle jeg gjerne øke til en dose som var 25 eller 50µg per dag høyere enn den jeg var på fra før i løpet av de seks ukene. Jeg følte gjerne stort ubehag ved det, så jeg gikk via 12,5µg eller jeg økte dosen annenhver dag en ukes tid, slik at økningen ble gradvis i løpet av de seks ukene.

I en seksukersperiode økte jeg fra 30µg til 50µg, den strevde jeg litt med husker jeg. I det hele tatt var det mye vanskeligere å øke fra 25 til 50µg/dag enn fra 100 til 125µg/dag. Med vanskelig mener jeg at jeg ble dårlig, helt utafor i hodet og uggen i kroppen, vondt i ledd og muskler, sov mye mer igjen osv. Symptom-forverring med andre ord. Men jeg kjente det på meg når kroppen var klar for at jeg kunne øke videre. Hadde jeg mensen var det gjerne håpløst å øke. Formen gikk i bølgedaler: Ned noen dager når jeg begynte med en høyere dose, opp igjen når kroppen begynte å venne seg til den, ned litt igjen når også den nye dosen var for liten og jeg kunne øke mer osv.

Så kom neste 6-ukersperiode, da skulle jeg øke fra 50µg til 100µg, det gikk lettere. Inne i den periode økte jeg med en halv tablett per dag i to uker, så en halv til i to uker (Nå snakker jeg om sånne 25µg-tabletter som du bruker.) Det vil si at jeg økte med 87,5µg per uke, eller tre og en halv tablett per uke...

Jo, summasummarum, synes jeg vel kanskje at legen din øker litt vel sakte. Og du har jo en veldig lav dose nå. Men det kan jo hende at han vil aksellerere senere? Sakte i begynnelse, så fortere. Eller ta flere trinn i trappa om gangen, når du kommer høyere opp i den.

Men nå bruker jo du Liothyronin, og det forkludrer bildet litt i grunnen, og en evnt sammenligning. Egentlig ville det kanskje ha vært mest fornuftig å øke Levaxinen opp til der den skal være og så begynne med kombinasjonsbehandling Lio/Lev hvis bare Levaxin ikke var nok. Tror jeg da...

Var dette forståelig?

Beste hilsen, Hilma