Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1

    Standard Har jeg lavt stoffskifte?

    Jeg er usikker på om jeg har lavt stoffskifte, har aldri fått det sjekket hos lege. Men jeg har så fryktelig mange av symptomene.

    Trett og sliten
    · Deprimert
    · Glemsom
    · Sløv
    · Forstoppelse
    · Muskel - og leddsmerter
    · Svimmelhet
    · Smerter i underarm og hånd, såkalt Carpal tunnel syndrom
    · Prikking i huden
    · Treg tankegang, vanskelig å tenke i stressede situasjoner, de kaller det gjerne "brain fog" på engelsk
    · Håravfall
    · Økt søvnbehov
    · Problemer med binyrene, (har økt protein i urinen, vet ikke om det er pga binyrene)
    Blir lett forvirret og tåler ikke stress
    Ã… feks. være i et kjøpesenter kan oppleves veldig forvirrende
    Lemus som kan vare lang tid
    Svimmelhet
    Kort lunte
    Svetter om natten

    Av og til raser pulsen av gårde selv om jeg er i ro også.

    Det kan vel hende det er noe annet, men kanskje verdt å sjekke for det?
    Det som plager meg mest er håravfallet. Det startet i fjor sommer. Jeg hadde langt, tykt hår. Det er fremdeles langt, men tykkelsen er sikkert halvert, og jeg har begynnende "måne" bak.

    Takknemlig for svar
    Monica

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

    Standard

    Hei jeg synes du burde få sjekket det hos legen jeg mye her som stemmer med Lavt stoffskifte. Klemz
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Hm. eggevite i urinen er tegn på mye. Det mange gravide som får det da ??
    Rart at det ikke følges opp nøyere, iallfall en kaliumtest nå som du har de symptomene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  4. #4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

    Standard

    Du har mange symptomer på lavt stoffskifte, men det kan også skyldes mange andre ting, så du er nok nødt til å få det sjekket hos legen. Med så mange symptomer kan det kanskje være vanskelig å klare å huske alle når du skal til legen? det ville det garantert vært for meg med min brain fog. Jeg vil råde deg til å skrive det ned på en liste og be om å få tatt stoffskifteprøver. Du har så mange symptomer at legen bør ta tak i dem og gjøre noe med det. Sånn kan du ikke ha det. Lykke til.

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

    Standard

    Akkurat det du skriver om karpaltunnelsyndrom og prikking i huden, kan også tyde på kalsiummangel - du bør kanskje samtidig sjekke PTH, kalsium og vitamin D (særlig 25(OH)vit. D). Andre anemiprøver bør du også ta; jern (Ferritin), B12, folsyre, MMA og homocystein. Og sørg for at du får tatt alle relevante stoffskifteprøver; FT4, (F)T3, TSH, anti-TPO og TRAS.

    Lykke til!

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Hei Monica

    Jeg synes absolutt at du skal få deg en skikkelig thyreoidea undersøkelse. Jeg hadde nesten alle de symptomene du nevner her, i lang tid før jeg fikk diagnosen min. Kan bare se 4 jeg ikke hadde på min liste..
    Jeg mistet også halve håret i løpet av noen måneder for noen år siden. Heldigvis kom mesteparten tilbake
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

    Standard

    Anbefales på det sterkeste at du sjekker både stoffskiftet og de andre tingene som er nevnt av andre her. Jeg hadde også mange av symptomene dine, men jeg hadde høyt stoffskifte.

    Hvordan er det med vekten? Lagt på deg eller tatt av? Hjertebank? Er du ømfindtlig for varme eller kulde? Skjelven? Klam hud? Dess flere ting du kan putte på lista jo lettere blir det å geleide legen i riktig retning hvis du skulle møte en vrien type.

    Lykke til videre. Bruk tiden før du kommer deg til legen godt: spør alle de "dumme" spørsmålene. Mange av oss har nettopp vært der selv og noen av oss er der fremdeles

Lignende tråder

  1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn