Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard Hypo, infertilitet og legers uvitenhet

OK: Korriger meg hvis jeg tar feil, værsåsnille, men jeg blir ganske så provosert :evil: :

En venninne av meg og mannen har i et par-tre år forsøkt aktivt å få barn uten å lykkes. Begge har vært til omfattende undersøkelser og det er i alle fall ikke hans små soldater det er noe galt med. Men hun har hatt hypotyreose siden tenårene. Så hører jeg om dette da og spør om hvordan det lave stoffskiftet hennes ligger an, for såvidt jeg har oppfattet, så har dårlig behandlet hypotyreose innvirkning på fertiliteten. Men dette har min venninne spurt legen sin om - og neeeeida! lavt stoffskifte har ingenting med infertilitet å gjøre! - sier legen, som er overlege i gynekologi på et sykehus på Østlandet.... I stedet legges det opp til annen hormonbehandling og prøverørsbehandling, sikkert strålende når man sliter med hormon-ubalanse!

Etter at jeg insisterte, hentet min venninne utskrift av resultater fra stoffskifte-prøvene på legekontoret, og ganske riktig: TSH'en hennes ligger på 2,5 til 3,56 (siste og høyeste måling), og FT4 på en 13-14. Er ikke dette lavt når man er medisinert da? Dessuten har hun brukt å ta Levaxinen som vanlig når hun har tatt prøvene, så antagelig er FT4-nivåene hennes egentlig lavere.
    Jeg har nå tillatt meg å insistere på at hun må snakke med legen sin - eller kanskje helst en ny lege - om dette. Kanskje er løsningen på infertilitets-problemet uendelig mye enklere. Kankje holder det at hun blir bedre medisinert? Hva tror dere?

Tenk så mye styr de skal utsettes for uten at et mest grunnleggende problemet er løst. Helt sprøtt! Lurer på hvor mange det gjelder, jeg?
    For ikke å snakke om de psykiske sidene av dette. Auau!

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

baremei Gjest

Standard

Jeg tror du har rett - hun skal ha mer levaxin. Rett og slett. Tror jeg, da.

Be henne passe på at hun ikke tar medisinen om morgenen før blodprøven og be henne få tatt en ny. Har hun resultater fra tidligere så det går an å sammenligne?

Og jeg må fortelle: min endokrinolog, overlege Ingrid Norheim på Aker, thyreoidea-klinikken (og min livredder) har babyvegg på kontoret sitt.

Det er nemlig vanlig der i gården at folk hun behandler får en bivirkning: de blir gravide!

Så vår lille Silje var førstemann opp på veggen igjen etter forrige rydderunde (veggen var full).

Og selv ble jeg gravid etter 6 uker på Levaxin - etter 7 år uten prevensjon... Og hun og hennes studentassistent flirte godt og var enige om at stoffskiftet hadde vært årsaken til at jeg ikke ble gravid.

Jeg er helt overbevist om at hennes kompetanse er det ikke mange som overgår. Selv om bare et fåtall av hennes pasienter bruker Armour, og de har ikke fått det av henne. Men hun har pakningsvedlegget i skuffen og det er helt greit for henne at folk velger det.

Avsporing: hun tilbød seg å skrive brev til trygdekontoret for meg for å prøve å få refusjon. Hun trodde ikke det ville gå, men kunne godt skrive om effekten på Armour vs Levaxin osv. Og jeg spurte ikke engang.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Hilma

Kan nok være best å få en annen vurdering av en annen lege. Det står rett frem i Sylvi Aanderud & Trine Bjøro at ferrilietsproblemer et et av symptomene.
    Ved uttalt hypothyreose vil ferriliteten være nedsatt
    Det står rett ut i boka deres.Det faktumet er ikke diskutabelt en gang!

Det er gjerne bedre å få henne til en annen gynokolog, for mange av de er virkelig flinke. Spør jentene på snart mamma sidene om hvem hun bør ta kontakt med på sørlandet. Har ei venninne som hadde ferilitetsproblemer og hun fikk mye god hjelp av jentene der inne. Kanskje noen her inne vet om en??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Tusen takk!

Jeg tror dere/vi har helt rett! Jeg tror også at hun skal opp i dose og jeg har sagt mye av dette til henne allerede, godt å få støtte fra dere på det! Føler meg litt usikker på å drive med sånn rådgivning. Jeg sa også at hun burde forsøke å få komme til Aker, kan jo hende at denne barnløsheten, ved siden av en rekke andre typiske hypo-plager, er nok til at de vil ta henne inn. Hun er jo ikke "bare en vanlig hypo-pasient" da. (I følge legen min er det vanskelig for oss vanlige å komme dit, for de har så stor pågang, så allmennlegene må klare å ta seg av oss selv... Men nå er vel jeg snart en vanskelig pasient også, så fælt som jeg maste sist jeg var hos legen...)

Du er heldig som går hos Ingrid Norheim, baremei!

Forøvrig var jeg på Univ Bibl i dag og søkte på en verdensdekkende søkebase med medisinske artikler, (må abonneres på og det gjør de der). Fikk vel en 180 treff når jeg søkte på "infertility and hypothyr?". Ã… få tak i artiklene var verre, men mange av dem hadde sammendrag lagt inn der som støttet min antagelse.

Beste hilsen, Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

baremei Gjest

Standard

Du er heldig som går hos Ingrid Norheim, baremei!
    Jepp, og jeg ringte laboratoriet i dag for å få svar på prøvene mine, og svareren opplyste om at det er 5 måneders ventetid...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tror at en del gynekologer vet om dette med stoffskiftet, mens andre ikke har fulgt med i timen...
    Hadde en foreleser som ikke var klar over at dde som blødde mye etter en fødsel eller keisersnitt kunne få Sheehan's. Det er ille de ikke er opptatt av thyreoidea og hypofysen.
    Noen burde skrive et lite stykke med påminnelse i Thyra (bladet til thyreoideaorbundet)
    Da blir det med til høsten. De vil ha innlegg i bladet.
    Veggen med babybilder kan være et bra utgangspunkt i en slik artikkel...bare et forslag.
    Eller en historie til legetidsskriftet? De tar inn innlegg.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hilma
    Fikk vel en 180 treff når jeg søkte på "infertility and hypothyr?".
    Prøv thryoid + fertility og se om det er noen forskjell...

Og Medline, New England Journal of Medicine osv. har mye gratis også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Prøv thryoid + fertility og se om det er noen forskjell...
    Det skal jeg gjøre!

Hilma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard Sv: Hypo, infertilitet og legers uvitenhet

Skader vel ikke å dytte litt i denne tråden her...
    Kan oppdatere dere med at min venninne og hennes mann nå har gitt opp å få egne barn og har startet adopsjonsprosessen. Er ikke helt sikker på alle detaljene, har vært vanskelig å snakke med dem om dette, ømtålelig tema gitt...

Underlig å tenke på at det nå ser ut til at vi også havner i samme situasjon som dem... Kan nok bli et aktuelt samtaletema neste gang vi treffes, ja... Sukk

Hilma

Lignende tråder

1. hypo og forsvaret
    Av mokki i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-08, 15:53
  2. Situasjonsavhengig hypo
    Av chino i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-07-08, 14:04
  3. Ny med Hypo-diagnose.
    Av benga i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 07-04-07, 15:42
  4. nå er jeg på vei mot hypo
    Av rikke i forumet Høyt stoffskifte