Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard Metformin/glupophage

Dette har ikke så mye med at det nærmer seg bikinisesong og gjøre, men nå har jeg slitt med fettansamling rundt magen i 4 år, og jeg er drittlei. Jeg er slank ellers i kroppen, BMI'en min er fin, jeg spiser ultrasunt og trener flere ganger i uka. Dette har jeg altså gjort i 4 år, og bilringen forsvinner ikke. Den har blitt et svært kompleks, og den hemmer meg sosialt. Jeg finner det heller ikke "naturlig" at den er der, da jeg stortsett aldri sender godsaker (sukker) ned til den Hverken på morsiden eller farsiden er folk plaget med dette, altså er det ikke genetisk. Da den hindrer meg sosialt, vil jeg nå ha den bort. Vurderer å prøve et av disse midlene for å bedre insulinvirkningen, og har da et pr kjappe: (vet det er noen av dere som har kjennskap til dette)

- Er det skadelig, det vil si, hva gjør det egentlig med kroppen, sånn konkret?

- Hvis man starter på dette, må man ta det resten av livet? (det vil si; legger man på seg om man prøver å slutte?)

- Kjenner man til noen bivirkninger?

Føles bra å endelig ta tak i dette råd som er rettet mot friske mennesker virker rett og slett ikke. Jeg vil nesten påstå jeg har behandlet kroppen min som om den har vært mitt tempel. Men magen er overhodet ikke i proposisjon med resten. Kan ikke ha det sånn.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ble nyskjerrig og Googlet litt for jeg har ikke hørt om dette før.
    http://www.lommelegen.no/art/art2770.asp
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Bare google på PCOS.
    Det er mange referanser til metformin og PCOS.

For vanlige mennesker vil metformin forårsake lavt blodsukker, med hos dem med PCOS vil metformin være gunstig.
    Det er standardbehandling for PCOS.
    mankanforvente bivirkninger som diare i tre uker, men det skal gå over sier de.
    Mer på PCOS-forums, slik som snartgravid.com.

Forresten så har mange med PCOS borderline lavt stoffskifte i syndromet.
    S i PCOS står for syndrom.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Takk begge to, jeg har tatt pcos opp med legen min, men hun mente jeg ikke led av dette. (basert på at kjønnshormonverdiene mine var fine). Så da er spørsmålet om jeg skal tørre å prøve metformin, ettersom det kan gi lavt blodsukker dersom pcos ikke er tilfellet.

En annen ting er som jeg leste i finns link at den kan senke b12. Nyrene mine fungerer såvidt jeg vet fint, men er jo allmenn kjent at stoffskiftehormonene vi tar sliter på nyrene. Og det sto man skulle holde seg unna metformin dersom man hadde nyresvikt. (men antar det ikke gjelder meg?)

Vet at det er noen her på forumet som har skrevet tidligere at de tar metformin.

Jeg liker ikke å putte i meg en masse medikamenter, men jeg ser nå ingen annen mulighet..

(Lgger til at jeg har tatt Armour 1,5 mnd nå, men lav dose pga at jeg hadde bestilt for lite. Bestiller fra Storbrittania. Tar nå 50 mg levaxin og 0,5 grain armour. Skal øke armour når den nye bestillinga snart ankommer.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    151

Standard Armour

Bestiller og betaler du Armour selv utenom trygdesystemet og i tilfelle får du dekket noe som helst

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Ja til det første spørsmålet ditt og nei til andre.
    Det er dyrt, og dristig, men hva er alternativet, tenker jeg. Håpet er at jeg skal kunne gå tilbake til legen i løpet av sommeren og fortelle henne om livet jeg har fått tilbake, og deretter skifte lege om nødvendig - til jeg får overtalt vedkommende om å bestille fra registreringsfritak. Ellers blir det dyrt i lengden - og det matcher ikke studentøkonomien min.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ordningen med at legen må søke om registreringsfritak er blitt forenklet fra mars i år. Nå er det visst slik at legen bare skriver det ut og sender melding om det til dep.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

http://www.legemiddelverket.no/template ... 16690.aspx om hvilket skjema man benytter og reglene.
    Blå resept: ingen har fått det på blå resept her i Norge hittil. Ankene har blitt avvist med at det inneholder to stoffer og det står vitterlig tydelig i forskriftene at en middel på blå resept ikke kan innehlde to midler fra samme virkestoffklasse eller noe sånt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har hatt en anke inne til siste behandling i trygderetten siden september. Det er over 6mnd. så jeg venter en avgjørelse snart.
    Søknaden har vært avslått med forskjellige begrunnelse nesten hvert gang. Det med 2 virkestoffer har vært en gjenganger.
    Lurer på hva de finner på denne gangen ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    28

Standard

Hei Marianne!

Har du prøvd Bailine? Denne form for trening hjalp meg veldig godt....
    Har hatt skikkelig hengemage etter to tette barnefødsler men stilte med nesten flat mage etter bare 1,5 måned med denne treningsformen.
    Du kan lese om Bailine på www.bailine.com

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn