Sitat Opprinnelig skrevet av seshat Vis post
Jeg er helt enig med deg, Anisa, og det var også min første reaksjon da denne endringen kom for et par år siden, at dette var i strid med EØS-avtalen. Men dessverre er det slik det praktiseres nå, og legemidler blir stoppet i tollen. Hadde det vært kampkraft og ressurser igjen i meg, så hadde det vært veldig fristende å prøve å finne ut av hvordan man kunne fått dette prøvd på EU/EØS-nivå. Norske myndigheter vil i hvert fall ikke høre på det øret.

Hej seshat I det første indlæg findes links, der alle virker, og fører til myndighedernes oplysninger om privat import af lægemidler. Der findes også oplysninger om, hvorfor det er forbudt at importere lægemidlerne og disse informationer er så detaljerede, at man kan direkte vedhæfte dem en henvendelse til EU-juraen, for at opklare OM disse hindringer svarer til teksten af aftalen indgået mellem Norge og EU.

Jeg troede ellers, at det er en oplagt sag for patientorganisation/aktivisterne, men ser nu at selv om trådstarteren er skrevet for to år siden, ingen har taget handsken op i mellemtiden.

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
Så er det, at vi foreslår at de norske patientaktivister bruger nogle af deres kontingent-midler til at hyre en uafhængig advokat-assistance til at undersøge om den norske stat har forhandlet sig til undtagelser i samhandelsaftalen med de øvrige EØS-, og EU-landene, således at det kun er de norske patienter, der ikke må benytte samhandelsaftalen til et privat, lovligt, receptbelagt indkøb af lægemidler fra apoteker i andre EØS/EU lande?
Måske skulle man prøve, selv at skrive til EU, men jeg frygter at det nytter ikke ret meget, uden professionel juridisk assistance i baghånden.

Ganske vist har der været en håndfuld af (syge) sagførere her på forummet, for flere år siden. Godt nok havde de tilbudt, når de fik det bedre - 'at give lidt tilbage', men efter at de rent faktisk genvandt helbredet (takket være NDT), fik de travlt med deres eget liv udenfor forummet. Nogle af dem kunne vi altså godt bruge i dag, til at skaffe korrekt info i relation til den norske EØS-samhandelaftale.