Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Citat: EØS (Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde) er den betegnelse, som bruges om det fælles økonomiske område, der er dannet ved EØS-aftalen mellem tre af EFTA-landene og EU. Samarbejdsområdet blev etableret 1. januar 1994. De tre EFTA-medlemsstater Norge, Island og Liechtenstein har indgået en samarbejdsaftale med EU, den såkaldte EØS-aftale. EØS-aftalen betyder at EU’s bestemmelser om det indre marked også gælder i disse lande. EØS-aftalen omfatter dog ikke EU's toldunion samt fiskeri og landbrug.

EØS-landene er altså:

• Alle 28 EU-lande
• Norge
Island
• Liechtenstein

Kilde: EU-Oplysningen - Hvad er EFTA og EØS?

Jeg kender til mindst tre islændingene, der uden de mindste problemer, stabilt modtager deres thyroid-lægemidler fra et tysk apotek, hvor deres læger forinden plejer indsende normale, lovlige recepter til.

Det er derfor afgjort værd at undersøge om Norge fik forhandlet en undtagelse fra aftalen, foruden fiskerig og landbrug, også gældende for farmaceutiske produkter? På Lovdata.no er kun fiskeri, landbrug samt toldunionen omtalt som ikke gældende for Norge. Mon det er bedre at spørge i Bruxelles i stedet?
Jeg er helt enig med deg, Anisa, og det var også min første reaksjon da denne endringen kom for et par år siden, at dette var i strid med EØS-avtalen. Men dessverre er det slik det praktiseres nå, og legemidler blir stoppet i tollen. Hadde det vært kampkraft og ressurser igjen i meg, så hadde det vært veldig fristende å prøve å finne ut av hvordan man kunne fått dette prøvd på EU/EØS-nivå. Norske myndigheter vil i hvert fall ikke høre på det øret.