Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Hybrid View
-
09-08-18, 20:37 #1
Forskrift om endring i blåreseptforskriften
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
10-08-18, 13:40 #2
Sv: Forskrift om endring i blåreseptforskriften
Takk

Jeg har tenkt litt mer og søkt på nett. Tenker spesielt på hovedregelen "lover skal ikke ha tilbakevirkenden kraft". Nå er jo dette forskrifter, så noe anderledes er det ..
Etter grunnloven § 97 skal lover ikke gis tilbakevirkende kraft. Det samme gjelder for forskrifter jfr. forvaltningsloven § 39. Imidlertid er det unntak fra dette i § 39, for de tilfeller hvor det kan påvises at vedkommende har fått kjennskap til forskriften til tross for at den ikke er kunngjort.
Det er vanskelig å si noe nøyaktig om hvor lang tid det tar å endre en forskrift, det vil avhenge av hvilket rettsområdet man befinner seg på, forholdet som skal reguleres, politiske interesser og annet. Det som kan sies er at kravene til utarbeidelse av forskrifter er vesentlig mindre enn for enkeltvedtak, som i motsetning til forskrifter kun gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer. En viktig del av forberedelsen av forskrift etter forvaltningsloven § 37 er høring, det vil si at interesserte organer og organisasjoner osv. varsles om de påtenkte forskrifter og gis anledning til å uttale seg, og skal som hovedregel gjøres både ved utferdigelse, endring og opphevelse av forskrifter. Dette kan selvfølgelig ta noe tid, og kan være et moment i forhold til saksbehandlingstiden
Hilsen juristen, ung.noKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
10-08-18, 15:01 #3
Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?
Hej Kevlin
.
Uanset hvad, kan du umuligt være den eneste, der er havnet i denne situation, særlig da begivenhederne blev kunngjort ('varslet'?) allerede i september sidste år. Hvorfor blev omfattet af denne ordning patienter, ikke informeret om den forestående ændring, som gjorde deres 'vedtag' ugyldig?
Det burde ellers være en klokkeklar sag for patientorganisationer, men hverken hos lægestandens STOFO eller patienternes Thyroidea.no finder jeg det mindste tegn på at der arbejdes på det, eller i det mindste advares/informeres om ændringen...
Hvad mon er meningen med at have en patientorganisation for, når dennes 'sag' så åbenlyst er u-vigtig nok til at kunne drage på sommerferie fra?
STOFO derimod, er en eklatant lægestandens og Levaxin-producentens organisation, med medlemmerne som figenblad. En ærlig sag, for så vidt, og derfor ikke noget at sige til at de kun gnider sig i hænderne så snart det går NDT-patienterne så skidt som muligt.
Opprinnelig skrevet av Marie/Komplett Apotek
Kevlin?
Er her tale om en 'bevilling/godkendelse' til udlevering fra apotekernem, til dig personligt? Står der skrevet noget i 'vedtaget' du sendte til Marie/Komplett Apotek om at den var tidsbegrænset? Eller blev den 'automatisk' ugyldig da 'refusjonskoderne' blev ændret?
Hvordan kan det ske, at patienterne der før fik deres medicin udleveret i overnesstemmelse med netop disse 'refusjonskoder', ikke blev individuelt informeret om den forestående ændring af disse 'koder' til ugyldige?
Betyder det i praksis, at du nu er dømt til, at skulle starte forfra igen, hos din læge/ny læge at tigge om en ny ansøgning om udleveringstilladelse?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-08-18, 20:03 #4
Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?
Hei Anisa

Vedtaket fra HELFO er ikke tidsbegrenset, men de har endret forskriftene .. Jeg føler meg som reneste Sancho Panza; vindmøller vinner man aldri mot
Jeg har
1. Resept på Erfa tyroid - som alle leger kan skrive resept på (opptil et år; fastlegene skal jo ha noe å holde på med de også ..)
2. Legene må også fylle ut skjema/søknad for uregistrerte preparater (gjelder opptil et år)
3. Vedtak fra HELFO etter søknad fra spesialist - dette vedtaket er vi ikke så mange som har hatt (- og nå blir vi kanskje ingen).
Det er vedtaket fra Helfo apotekene må ha for å kunne gi meg blå-resept-pris - selv om det ligger elektronisk i Reseptformidleren sitt system, så MÅ de visst se det med egne øyne.
Den godeste komplett-Marie kunne muligens solgt meg erfa til full pris - dvs spurt meg om det var greit .. - men jeg tror datasystemet ville insistert på blå-resept-pris. Noe Marie ikke kunne (ville) signere ut.
Jeg kommer uansett A L D R I til å understøtte de syntetiske drittproduktene til profitthungrige og mega-korrupte farmasi-industrien!!!
Disse forskriftene blir rett og slett skreddersydd for den syntetiske farmasi-industrien. Hånd i hanske - intet mindre.
Jeg opplever mer og mer at Staten er innbyggernes største fiende - de vil oss ikke vel - de fortjener ingen tillit.Sist endret av Kevlin; 10-08-18 kl 20:53
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Slutt på 200-kronersgrensen fra 1975
Av Mod i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 5Siste melding: 13-10-14, 18:01 -
Dette angrer døende på ved livets slutt
Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artiklerSvar: 0Siste melding: 02-02-12, 08:13 -
Slutt på Armour tyroid ?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 20-03-08, 22:26 -
Slutt på sukkerhungeren
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 10-05-07, 01:45 -
Resept på Amour
Av cathrin i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa ThyroidSvar: 2Siste melding: 13-05-06, 21:41

Svar med sitat

Bokmerker