Sv: Vil leve, men er så utrolig sliten.

Opprinnelig skrevet av
smgj
Årsaken til stoffskifteproblemet mitt er autoimmunt. Akkurat hva som forårsaket det vet jeg ikke. Sannsynligvis var det en perfekt storm av flere ting. Glutenintoleranse er ganske vanlig blant folk med autoimmunitet ... jeg har en historie med mye amalgam, en del har sett en mulig sammenheng mellom autoimmunitet og høy bruk av antibiotika (jeg hadde en periode i barndommen med ekstremt høy antibiotikabruk) ... og sykdommen kulminerte i en periode med nye antibiotikakurer, flått og mye stress. Og jeg har sykdommen i familien.
Så det er vanskelig å sette hale på den grisen.
Uansett. Har man et ubehandlet stoffskifteproblem over tid har man også et opptaksproblem på grunn av at effektiviteten i tarmen også påvirkes.
Med hensyn til vitaminer og andre tilskudd så hjalp legen meg mest med en eliminasjonsdiett som gjorde at jeg fant ut av glutenintoleransen og en svak laktoseintoleranse. Han foreslo da at jeg skulle bruke MSM og L-glutamin for å bygge opp tarmslimhinnene (hadde symptomer som pekte på problemer der), samt proteinpulveret Ultra Clear mens jeg gikk på eliminasjonsdelen av dietten for å sørge for tilskudd av det jeg trengte. Ut over det fikk jeg forslag om selen, sink og magnesium basert på hans erfaring om hva stoffskiftesyke ofte vil trenge.
Jeg la til en del mer (d-vitaminer, jern og jod blant annet) og siktet for det meste etter anbefalt dagsdose (fra usa, ikke fra Norge) - i tillegg til det jeg fikk via maten burde det gi et overskudd kroppen kunne bruke av, tenkte jeg. Jeg forsøkte å finne info om hvilke som ikke bør tas samtidig- og hvilke som kan tas sammen, samt effektive former av vitaminene/mineralene (Dr. Mercola har mye rart på sidene sine, men også en del god informasjon...)
Dette gjennomførte jeg litt etter "daglig til boksen er tom"-prinsippet, samtidig som jeg forsøkte å evaluere om jeg følte meg bedre etterhvert. Noe ble kuttet bort, noe ble beholdt lenger.
Altså ikke noe i nærheten av en vitenskapelig framgangsmåte!
Men, når jeg er i tvil forsøker jeg å tenke om dette kan være noe som kroppene våre har vært utviklet til å tolerere - og sesongbasert fråtsing på enkeltmatvarer med til dels høyt innhold av enkeltnæringsstoffer har vi som art helt sikkert vært utsatt for ganske ofte. Ergo så jeg på faren for å gjøre noe "avsindig galt" med denne framgangsmåten som liten sålenge dosene jeg opererte med ikke var større enn det man kan få i seg via mat/sol.
Jeg fikk blodprøver underveis, men blodet er jo omtrent det siste som endrer seg, så det hadde begrenset verdi ... Hår, negler, hud og mens var egentlig bedre pekepinner men vanskelige siden det blir så langt mellom "årsak og resultat". Når det er sagt så må man også huske på at samtidig drev jeg og tok i bruk stoffskiftemedisin, og det er bortimot umulig å peke direkte på "hva som gjorde hva". (Men - jeg kan sikkert peke på at lengre tids tilskudd av magnesium (og litt d-vitamin om vinteren for å øke opptaket) har ført til at jeg ikke blir så fort støl og øm i musklene som før. Og at skikkelige tilskudd med omega3 har bedret gjentakende muskelbetennelser. OG da har det sikkert også gjort godt for andre, mindre tydelige problemer.)
Tingen er at du neppe kan blåkopiere det som virket for meg.
Du må finne ut hva din kropp trenger for å hjelpe deg ut av den tilstanden du er i.
(Og for å finne ut av det bør du være forberedt på å legge inn en "semesterinnsats" i å lete informasjon som kan være relevant for deg. Jeg leste mye på google scholar, men også på holistiske leger sine sider - vær bare forberedt på å skille "skitt og kanel"/"snørr og bart" - begge steder. Dessverre så har mange av de sistnevnte sidene forsvunnet.)
Takk for at du deler
Jeg lot svaret ditt synke inn litt og fortsatte lesinga. Kom etterhvert over nettstedet www.healyouradrenalfatigue.com (HYAF) - vel verdt å sjekke ut, forøvrig, sammen med Dr Lam sine videoer og artikler. HYAF har en mailingliste, og siden det er ganske nyoppstarta så svarer de på mail hvis man har spørsmål
Helt supert!
Det jeg har funnet ut så langt er at jeg skal begynne med det grunnleggende: mat og søvn. De siste par ukene har jeg økt andelen egg, grønnsaker og fett i kostholdet, og merker at det fører til færre kræsj. Tror magen trives med det også.
Søvnen er det verre med.. Jeg sliter med å slappe av generelt (sjøl om jeg er mye i ro) og særlig når jeg skal legge meg. Har begynt å legge meg rundt 21-22, men sliter med å sovne før kortisoltoppen tar meg kl 23. Én natt greide jeg det - da sov jeg i sikkert 10 timer (våkna kl 4, men sovna igjen). Følte meg som et nytt menneske! Det var helt tydelig at jeg trenger den søvnen.. Så der har jeg en jobb å gjøre. Hvis jeg fortsatt sliter om noen uker kan jeg vurdere å be om melatonin av legen. Men først skal jeg prøve te med vendelrot (Pukka night time) og pusteøvelser/rolige kvelder.. Som mangeårig nattugle har jeg nok også innarbeida meg dårlige vaner, så får gjøre en innsats for å endre disse før jeg tyr til sterkere lut.
Tidligere gjestebruker. Gjester kan få tilgang til å skrive på nettsiden vår ved å få en midlertidig gjestekonto. Gjestekontoen utløper automatisk etter ett år.
Bokmerker