Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Hybrid View
-
24-01-17, 14:44 #1
Sv: Jod og ingen (fjernet) skjoldbruskkirtel
Hej Solgunn
Til det sidste: absolut ikke! Tværtimod!
Forenklet forklaret, alle organer/cellegrupper der er udstyret med et protein-molekyle - en såkaldt Natrium-Iodide symporter (NIS) dvs. en "jod-pumpe" - de alle har brug for jod. Disse organer/celletyper hvor NIS er tilstede, er alle ilt-forbrugende kroppens celler og hvor der er NIS, er der behov for jod.
Ved jodmangel bliver NIS-funktionen hæmmet og det betyder at kroppen prioriterer ved enten "skruer op" eller "skruer ned" for NIS i de forskellige organer/celletyper, alt efter hvilke kroppens funktioner skal opretholdes/beskyttes først, i forhold til opretholdelse af livet. Det betyder, at jo bedre forsyning med "ekstern" jod, desto bedre den totale opretholdelse af kroppens funktioner inkl. forsvar mod kræft, såvel i skjoldbruskkirtlen som i andre organer.
Desuden har jeg læst en masse om netop kræftsvulster i forskellige organer, og fælles for dem alle er, at der er konstateret abnormt små mængder af jod i dem. Cellernes naturlige forsvar mod kræft-forandringer/mutationer er en funktion, der hedder "apoptose", hvilket betyder en genetisk forprogrammeret celledød, hvor (af en eller anden grund) beskadigede celler "begår selvmord", og på denne måde standser udviklingen af endnu flere forkerte mutationer, der til sidst kunne blive til kræft.
"Apoptose" aktiveres af jod, og hvis der ikke er tilstrækkeligt med jod i cellen, til at opretholde cellens "apoptose", kan cellen ikke destruere sig selv når der er noget galt med den. Og det forklarer også, hvorfor kræftcellerne trives bedst i en tilstand af jodmangel, tillige med at forklare, hvorfor kræftcellerne indeholder så meget mindre jod, end sunde celler.
Et praktisk problem med Kelp når man behandles for jodmangel er, at Kelp er ikke så pålidelig som tilskud fordi man i realiteten ikke ved, hvor meget jod man får hver dag. Så er Lugol's solution (opløsning) at foretrække, ikke mindst fordi Lugol's kan købes i forskellige styrker, startende med enten den svageste (2% = 2,5 mg/dråbe) eller den næst-svageste (3& = 3,75 mg/dråbe), man efterhånden kan gradvis tage flere dråber af. Når man når op på et dagligt antal dråber, som svarer til næste styrke af Lugol's - kan man købe den næste forsyning i større styrke.
Jeg vil ikke så gerne oplyse om maks. antallet af dråber per dag, fordi det er temmelig individuelt og det er bedst, selv finde ud af. Det man selv har lært, har man også forstået og selv kan styre fremover. Men jeg kan anbefale en engelsk bog, man kan læse online på norsk, ved at følge linket til en tråd her på forummet.
Her er en tabel, som viser hvor meget jod per dråbe svarer til hver en styrke af Lugol's:

En anden vigtig ting er, at man bør ALTID STARTE med tilskud af 200 mcg/dag selen i 2-3 uger, INDEN man opstarter jod.
I perioden, man er i gang med at bygge op med selen, vil det påvirker FT4 således at den kan falde "uden grund", men der er faktisk en grund til det: tilskud af selen forårsager faldet af FT4 hos personer der i forvejen har jodmangel, selv ved en mild jodmangel.
Det betyder, at tilskud af selen hos personer med jodmangel kan forøge symptomerne på lavt stofskifte og behandlingsdose af Levaxin eller NDT ("natur-thyroid") bør i denne periode øges. Dog, spørger man sin læge om det, får man at vide at det er nogen sludder, uanset at der foreligger flere medicinsk-videnskabelige artikler, der påviser netop dette forhold, og selv om denne forskning er så mange år gammel at den burde være kendt på lægeklinikkerne.
I tiden efter at selen-fundamentet er etableret og tilskud af Lugol's er i gang, stille og roligt vender FT4 tilbage til niveauet fra før opstart af selen, og meget gerne endda lidt mere end før. Flere personer har opdaget, at efterhånden som deres jodmangel bliver mindre og mindre, kan der komme et tidspunkt, hvor de selv mærker behov for, at deres daglige dose af Levaxin sættes ned, simpelthen fordi T4 produceres også andre steder i kroppen, hvis der er jod nok til rådighed - nøjagtig som beskrevet i indlægget du har besvaret i dag.
Off topic:
Du har jo en knudestruma og det betyder, at hver en knude er (så at sige) "autonom", så fordi der er kræft i den ene knude, betyder ikke automatisk at der kommer kræft i de øvrige. Faktisk, ude i verden er lægerne begyndt at bort-operere kun de enkelte knuder der enten er celleforandringer i, eller med fuldt udviklet (papillær) kræft i.
Medmindre der er fundet kræftceller i en/flere af knuderne i den tilbageblevne halvdel af din skjoldbruskkirtel, forstår jeg ikke, at den skal fjernes.
Er det "forebyggende" at de vil fjerne den resterende del af skjoldbruskkirtlen? I så fald, er jeg temmelig glad for, at man ikke behandler hovedsmerter med principielt samme metode - ved at kappe hovedet af... På den anden side, er der så stor en panik-faktor forbundet med en kræft-diagnose, at patienterne overlader magten ganske automatisk til lægerne, og jeg er den første til at forstå angsten, og den sidste til at fraråde samtykke til operationen, hvis det er det eneste, som kan mildne eller fjerner angsten hos den kræftramte.
Under alle omstændigheder: indtil du opnår en jod-mætning, der beskytter mod kræft (det kan tage op til 2, nogen gange 3 år), sørg omhyggeligt for (med rette Levaxin-dose) at holde dit TSH nede på ikke over 0.5, eller endda 0,3. Jo lavere TSH desto bedre chance til IKKE at udvikle tilbagefald af kræft, selv hvis man ikke længere har sin skjoldbruskkirtel. Der er nemlig skjoldbruskkirtel-lignende væv i både æggestokke, livmoderen og i brysterne. Kræft og TSH er nemlig mægtig gode venner, kan jeg hilse.
Off topic slut.
God bedring og lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søges.
Av Pisces i forumet Høyt stoffskifteSvar: 26Siste melding: 18-05-16, 02:38 -
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Fjernet tre biskjoldbruskkjertler og skjoldbruskkjertel
Av Randisd i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 0Siste melding: 20-05-13, 21:27 -
fjernet halve skjolbruskkjertel
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 7Siste melding: 26-10-07, 21:25

Svar med sitat

Bokmerker