Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Mayday, mayday!
Threaded View
-
18-01-17, 19:39 #2
Sv: Mayday, mayday!
Hej Marin
Man kan opretholde regnskabet kun hvis begge lægemidler er syntetiske, dvs. hvis deres optag i kroppen sker på samme (bio)kemiske måde. Armour Thyroid er ikke syntetisk, og optag af Armour sker helt anderledes, og hvis man blander den med syntetisk Levaxin, bliver kun FT4-blodprøven "behandlet", ikke du.
Du kan sagtens skifte direkte.
Din hidtidige dosering per uge er 1400 mcg Levaxin og 180 mcg Liothyronin, hvilket "berettiger" til mindst 4 grain Armour Thyroid per dag. Men i og med at Armour Thyroid fungerer "bredt" = lige effektivt på alle væv-grupper (syntetisk behandling fungerer selektivt, dvs. mere eller mindre på forskellige væv-grupper), er det ikke udelukket, at du (med tiden) kan nøjes med en mindre dosering af Armour i sammenligning med syntetisk behandling.
De fleste her, der har en (temmelig) god effekt af Armour eller andre Thyroid-lægemidler, er oprindeligt startet med 2 grain/dag, uden overgang og uden at "trappe ud" af Levaxin. Mange kunne nøjes med at fortsætte med denne dosering, mens andre gik 1-2 grain op efter 2-3 uger, hvis effekten forinden syntes at mangle lidt endnu til en mærkbar bedring.
Jeg selv bruger 3 grain/dag om sommeren og 4 grain/dag om vinteren, når vinteren er, vel at mærke, kold og mørk. Ikke kun kulde, men også mangel på dagslys kræver lidt ekstra Armour, er vi flere, der har erfaret.
Vær opmærksom på, at såfremt velbehandlet med Armour, falder FT4 til lige over nederste grænse for normalområdet, mens FT3 stiger til øverste tredje del af normalområdet.
Der er IKKE brug for at "supplere" med Levaxin for at "få FT4 op", fordi FT4 har så lang levetid i blodet, at der er IKKE brug for, at blod-depot af T4 er stort. Derimod FT3's levetid i blodet er så kort, at det er derfor ganske logisk, at blod-depotet af FT3 skal være større, for at der hele tiden er nok af FT3 til rådighed "akut" for kroppens stofskifte.
Vær opmærksom på, at for hvert et molekyle af FT4 i blodet, er der ligeledes i blodet hele 99 molekyler af proteinbundet T4 (som FT4-blodprøven ikke kan "se", endsige måle), der bare venter - en efter en - på at blive frigjort (fra proteinerne) for at blive til FT4 i stedet.
Man kan dige det således: selv om Frit T4 er lavt er der rigeligt af T4 i blodet alligevel, bare pakket ind i protein-emballage, som blodprøven ikke kan "se" gennem. Der er derfor virkelig ingen grund til at pøse ekstra på med syntetisk T4 fra Levaxin-tabletter. Det vil, tværtimod, ikke alene forstyrre kroppens eget "bogholderi" med hormoner, men også vil det gå ud over effektiviteten af Armour.
Jeg kender ingen (i-n-g-e-n), der har opnået en ubetinget, vedværende og stabil bedring med blandingen af syntetisk T4 og Thyroid.
Lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker