Viser søkeresultater 1 til 10 av 48

Threaded View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hej

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
    Så tok vi altså feil, både du Anisa og jeg... Det viste seg å være en nødvendig operasjon.
    I hvilken grad vi evt. har taget fejl eller ej, afhænger af det, du kan svare på et par spørgsmål...

Vil det sige, at lægen har ikke informeret dig om HVILKEN type af "kræft" blev fundet ved analysen efter operationen?

Vil det sige at du ikke skal have en efterbehandling for at forhindre et evt. tilbagefald/spredning til den tilbageblevne halvdel af skjoldbruskkirtlen?

Har du (i det hele taget) fået en eller anden form for information om på hvilken måde du fremover skal (eller ikke skal) tilses af helse-systemet, i forhold til det, de mener, er blevet fundet under operationen?

Siden du har fået en nerveskade, vil det også sige, at du er ikke blevet opereret af en kirurg med speciale i "halskirurgi"?

Mit råd til dig nu er, at du omgående kræver aktindsigt i din patientjournal både hos din fastlæge og patientjournalen oprettet på dig hos speciallægen, kirurgen (hvis ikke den samme) på hospitalet, hvor du går til periodisk kontrol og senest blev opereret på. Du har stadigvæk en halvdel af kirtlen tilbage at tage vare på, så det er super-vigtigt at vide, hvad der egentlig står skrevet i disse journaler om dit tilfælde.

Eller er du fortsat for bange og for knust til overhovedet at orke at foretage dig noget lige nu?

Den skade (af nervus laryngeus inferior recurrens) du har fået på nerven i halsen kan hedde recurrensparese.

Du kan finde ud af en hel del om recurrensparese hvis du downloader og læser PDF-dokument med titlen "Du blir jo liksom litt tilskuer" En kvalitativ studie om recurrensparese og hverdagen etter. Den fylder 3,8 MB og er måske bedst at downloade til PC-en frem for iPhone eller tablet.

Du har fået at vide, at "desverre er det ikke mye å gjøre med det" men det er ikke sandt. Selv om man ikke får sin stemme tilbage, som den var før, kan den altså alligevel blive meget bedre ved en individuelt tilrettelagt behandling.

Uanset forbigående eller permanent skade, kan man altså gøre en hel del for at forbedre både vejtrækningen og stemmen ved kombinationen af flere behandlinger indenfor foniatri/logopedi (bl.a. intensiv stemmetræning på statens regning) og derefter kan man blive opereret for at forbedre stemmebåndenes kontakt med hinanden og dermed mildne både stemmevanskeligheder og andre relaterede symptomer. Det hedder fonokirurgi som er speciale i stemmebåndsoperationer og såkaldt thyroplastik (implantat i struben eller injektion af fyldmasse i stemmebånd med henblik på stemmeforbedring).

Efter operationen skal man igennem en ny omgang af logopædisk stemmetræning, og først derefter er alt det der kan gøres, også gjort.

Her er kort (dansk) information om thyroplastik hos Region Nordjylland. I Norge, ved jeg, at thyroplastik udføres på Rikshospitalet i Oslo, men har også læst en artikel skrevet af en haukeland-læge, så måske udføres denne type behandling også på Haukeland ? Det bliver man nødt til at læse sig op i selv, hvis egne læger bliver ved med at sidde på deres hænder.

Her på forummet er det kun Abiela, som (i 2011 desværre forgæves) efterlyste andre med erfaringer med thyroplastik pga. recurrensparese efter operationen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Abiela Vis post
    ....prøver å finne fram til noen som har opplevd stemmebåndslammelse (recurrensparese) etter thyoridea-kirurgi. Dere har sikkert alle blitt advart om denne mulige komplikasjonen etter halskirurgi. Etter min andre operasjon har jeg hatt stemmevansker som ikke har blitt bedre, og er nå henvist til Rikshospitalet for thyroplastikk. det vil si at de vil vurdere å operere noen inn i halsen min som presser det lamme stemmebåndet mot det bevegelige, slik at jeg kan snakke normalt (?) igjen.

Dette er vel en sjelden komplikasjon etter en sjelden sykdom, og jeg er spent på om det finnes noen her på forumet som har gjennomgått eller blitt vurdert for en slik operasjon, og kan fortelle litt om det.
    Sist endret av Anisa; 04-08-16 kl 17:25
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 05-04-13, 16:35
  2. "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
    Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 23
    Siste melding: 14-01-11, 13:05
  3. "Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
    Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 14-11-10, 21:28
  4. Alle klassiske symptomer på lavt stoffskifte men har "fine" verdier
    Av stavros i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 2
    Siste melding: 24-04-10, 14:39
  5. "Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
    Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-09-05, 21:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn