Viser søkeresultater 1 til 10 av 27

Threaded View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sammenhæng mellem medicindose og årstider

Er der en sammenhæng mellem medicindose og årstiderne?

Nej, det er en myte, skriver overlæge Birte Nygaard i dagens Information (d. 12. maj 2016)

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    "En god læge giver ikke altid patienterne, hvad de beder om" sier Birte Nygaard i den danske avisen Information: https://www.information.dk/debat/201...ienterne-beder
    Sammenhæng mellem medicindose og årstider

Her på forummet har vi længe forsøgt at løse gåden om, hvorfor så mange ellers "velbehandlede" stofskiftepatienter kommer ud for "uforklarlige", regelmæssigt tilbagevendende forværringer, uanset samme medicindose og blodprøveresultater indenfor normalområder.

Efterhånden som tiden gik, har vi iagttaget regelmæssige "afvigelser" i forhold til årstiderne: fra maj/juni til september/oktober havde vi det bedre; fra oktober/november til april/maj havde vi det værre. Løsningen blev en sæsonbestemt regulering af medicindose, flere læger heldigvis lader komme an på en prøve.

I perioden oktober/november til april/maj mange stofskiftepatienter har gavn af at øge medicindosen - ofte med op til 25% af den hidtidige dosering, hvorimod i perioden maj/juni til september/oktober bliver medicindosen tilsvarende reduceret. Denne metode har vist sig at stabilisere stofskiftet over hele året med den effekt at udsvingene i formen og trivsel blev enten færre, sjældnere, eller ophørte helt.

I dag læser jeg i dagens Information følgende, skrevet af Birte Nygaard, overlæge ph.d., speciallæge i Intern Medicin og Endokrinologi:

"Som læge bliver jeg altid bekymret, når en patient indimellem viser mig, hvad der foregår af anvisninger på disse chatfora. Patienterne forsøger at hjælpe hinanden ved blandt andet at beskrive deres symptomer og lægge blodprøver ud for derefter at få respons fra andre patienter, som har erfaring fra deres egen sygdomsoplevelse.

Men det er ikke altid til patientens bedste. Inden for mit felt findes der eksempelvis myten om, at man skal have mere stofskifte-medicin, når det bliver efterår:

»Nu er det november og koldt – du har brug for mere stofskiftehormon,« lyder det fejlagtigt. Vi har at gøre med anbefalinger, som er helt parallelle med dem, som findes på dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv.
    "

Ser det ikke ud til at fru Nygaard sidestiller forskningen indenfor chronobiologi og chronomedicin med "dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv." ?

Jeg kan anbefale fru Nygaard søgninger med fraser som "seasonal variation of serum TSH and thyroid hormones" eller "seasonal variations of total and free thyroid hormones", eller "circannual rhythms of thyroid hormone and TSH", og jeg kan garantere fru Nygaard, at det hun dermed finder, vil så afgjort ikke stamme fra "dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv."

Jeg vender tilbage med lidt "ægte medicinsk videnskab" til støtte for "myten om, at man skal have mere stofskifte-medicin, når det bliver efterår". Fortsættelse følger....
    Sist endret av Anisa; 09-06-16 kl 09:51
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. ME-patient tvangsindlægges på psykiatrisk hospital
    Av Anisa i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 12
    Siste melding: 31-10-13, 21:04
  2. Svar: 1
    Siste melding: 14-01-12, 12:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •