Hej Anne

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
Nå har jeg fått igjen de nyeste blodprøvene, og plutselig er stoffskifteprøvene utenfor normalverdiene. Og nå, som jeg er friskere enn på mange år, var legesekretæren litt *ups* da hun snakket om dem....

Uansett. Jeg har samlet prøvene for det siste litt over året...

Dato →
Blodprøver ↓
19.12.
2014
13.12.
2015
30.04.
2015
27.10.
2015
05.02.
2016
HB (11,7-15,03) 14,6 13,8 ↓ 14,8 ↑ 13,4 ↓ 13,9 ↑
S-Ferritin (15-200) 160 151 ↓ 168 ↑ 168 205 ↑
S-B12 (150-700) 213 373 ↑ 404 ↑ 351 ↓ 353 ↑
S-ASAT (<35) 19 19 -- 18 ↓ 26 ↑
S-ALAT (10-45) 15 16 ↑ 20 ↑ 15 ↓ 30 ↑
S-Vit D3 (50-150) 78 87 ↑ -- 104 ↑ 85 ↓
S-Vit A (>0,7) 3,6 2,5 ↓ -- 3,4 3,2 ↓
S-Vit K (0,1-2,2) -- 0,3 -- 0,1 ↓ 0,2 ↑
S-TSH (0,3-4,2) 1,3 0,88 ↓ 0,89 ↑ 0,18 ↓ 0,01 ↓
S-FT4 (11-22) 18,2 16,8 ↓ 18,9 ↑ 18,2 ↓ 26,7 ↑
S-FT3 (3,1-6,8) 5,1 -- 5,2 ↑ -- 7,4 ↑

Stoffskifteprøvene er utenfor referanseverdiene, det samme er ferritin. ASAT og ALAT har gjort et byks opp, og jeg har ingen reell formening om hvorfor (selv om jeg ser at dette kan peke mot leversvikt...)
Selv om ASAT og ALAT har gjort et byks opp, befinder de sig alligevel ret langt under den øverste grænse for normalområdet. Desuden bør disse to enzymer vurderes samlet og det viser at værdien af ASAT/ALAT-ratio befinder sig hos dig et godt stykke under 2. Først hvis ratioen kravler op over 2 og fortsætter med at stige, kan man begynde frygte leverproblemer.

Jeg tror ikke, at der er forbindelse mellem din ferritin og jod. Din ferritin har været pænt høj allerede før du påbegyndte tilskud af jod, men det er alligevel påkrævet (føler jeg) at udrede den forhøjede ferritin, uanset at 205 er laaangt fra nok til at frygte meget alvorlige sygdomme. Alligevel kan der sagtens kan forekomme jernmangel, selv ved "masser af" ferritin, og jeg forstår derfor ikke at du ikke blev tilbudt supplerende jern-relaterede blodprøver (jern, transferrin [= jernbindingskapasitet] og jernmætning [= jernmetning]). Jern-blodprøver hvor ferritin er inkluderet bør altid udtages så tidligt som muligt om morgenen, fordi der er så stor en døgnvariation, at hvis man vil være rimelig tryg ved resultatet, bør prøven finde sted om morgenen.

Håber, du kan lykkes at motivere lægen til at fatte interesse for din ferritin, også af en anden grund: resultater af dine stofskifteprøver. "Umotiveret" forhøjet ferritin også kan være et tegn på f.eks. reumatisk sygdom, eller uregelmæssigheder i nyrerne, og hvis dine nyrer er selv minimalt svækket, uanset fuldstændig symptomfrit - alligevel kan de være medvirkende til at dit FT4 og FT3 er blevet for høje.

Dine FT4 og FT3 er ikke enormt høje, men alligevel forhøjede nok til at kunne give en del symptomer, men du har jo ingen symptomer. Det betyder at der ikke er adækvat (til hormonværdier) celle-aktivitet, og grunden til det kan være at uanset hvor meget FT4 og FT3 flyder frit i dit blod, forbliver de i blodet - og når ikke frem til, og ind i cellerne.

FT4 og FT3 har brug for at der er nok af transport-proteiner (TBG, transhyretin, albumin) for at blive fragtet i blodet, til cellerne rundt om i kroppen, og så er det, at hvis nyrerne udskiller proteiner til urinen, og proteiner forsvinder ud af kroppen... selv i mindre omfang, da kan man have FT4 og FT3 på tusind (a figure of speech), uden at stofskiftet stiger. Tværtimod, hvis nyretilstanden bliver kronisk og proteintabet fortsætter med urinen, kan man få lavt stofskifte, selv med meget høje værdier af thyreoideahormoner i blodet, og uanset selv den sundeste skjoldbruskkirtel i verden.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg insistere på at få nyrerne undersøgt ved blodprøverne, bare for at være på den sikre side.... Mange, selv mildt nyresyge mennesker har fået en falsk hyperthyreose-diagnose. Behandling af hyperthyreose er oftest voldsom og u-reversibel, fordi den oftest medfører lavt stofskifte, så bør diagnosen også være 100% korrekt, men mange læger kender ikke til forbindelsen mellem stofskiftet og nyrerne, hvor selv minimale nyre-forstyrrelser kan faktisk føre til ophobninger af hormoner i blodet, hvor de ikke har nogen virkning, uanset hvor "frie" de er.

Og så mangler jeg at spørge dig om jod...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
Jeg står fortsatt på 15 dråper jod (5mg), 70µg D3, magnesium og B mix. Strumaet er kraftig redusert og jeg skal på ny ultralyd us av kjertelen i mai.
Jeg har læst tilbage i tråden for at finde ud af, hvor meget jod du har fået før, og frem til i dag:

Du har skrevet før, at du bruger 5% jodopløsning. Det håber jeg er Lugols dvs. jodopløsning i vand. Mange tager fejl og tror at jodopløsning i sprit er det samme, men sprit-opløsning må kun bruges udvortes.

Jeg spørger, fordi du skriver at hver dråbe af 5% opløsningen indeholder 5 mg af jod, men det burde nok indeholde 6,25 mg, så når du skriver 5 mg, bliver jeg usikker på, hvilket jod-præparat du bruger. Kan du evt. linke til det sted, hvor din jod-opløsning er købt, eller sende en PM med linket til mig?