Viser søkeresultater 1 til 10 av 102

Hybrid View

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Hei.
    Spørsmål ang blodprøvesvar.
    Har slitt lenge med helsa, og mange symptomer som passer på lavt stoffskifte, er mann 45 år.
    B12 267
    D vit 34
    Fosfat 0,68Tsh 1,78
    Fritt T4 14,1
    + en god del andre tester i forbindelse med Me, uten at jeg selv mener det er det rette
    Lege sier alle prøvesvar er ok, men synes selv disse er i grenseland??
    noen synspunkter her inne?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Oj, oj!
    Både D3 og B12 er lavt, mann 45 år. I mange andre land ville du fått beskjed om å ta tilskudd, kanskje også B12 sprøyter. Jeg mener at denne legen vet lite om vitaminer når han sier at dette er i grenseland. Jeg leste en lege som sa man burde jogge hvis D3 er lavt Kunnskapsnivået er ikke alltid så høyt jeg skulle ønske. For meg er disse tallene veldig lave. Jeg ville tatt tilskudd hadde jeg slike prøver, jeg gjør det også. Min lege sier D3 skal ligge på ca 120. Det kan være mange grunner til at mineralene er så lave hos deg. For meg er nok traumer en årsak. For de av dere som er interessert i temaet er det en norsk lege som heldigvis begynner å forstå mer av dette, Anne Luise Kirkengen. Hun har skrevet en bok om dette "Hvordan krenkede barn blir syke voksne". Jeg har ikke lest den, men har en kollega som anbefaler den varmt. Jeg sier ikke at traumer er ditt problem, mann 45 år. Men det er lurt å ha et vidt og åpent søk når noe i kroppen ikke fungerer. Vi er mange som sliter med utviklingstraumer etter neglisjering, vold, seksuelt misbruk, for lite kjærlighet, rigiditet, ikke blitt sett eller akseptert som den vi var, med mere. Mye ondt kan skje med små barn. På engelsk heter det developmental trauma. Man kan også søke på utviklingsforstyrrelser. Kjært barn, mange navn En del undersøkelser viser at minst 40 % av befolkningen har større eller mindre utviklingsforstyrrelser. Noen mener tallet er enda høyere.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/krenkede_barn.html Her er et intervju med Anne Luise Kirkengen for dem som vil vite litt mer. Jeg tror flere bibliotek har boken hennes. Hun snakker blant annet om at traumer kan hindre opptak av mineraler, vitaminer osv i kroppen. Dette er et veldig spennende tema.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Jeg vet ikke hvilke referanseområdet vit. D og B12 prøvene har her, men det ser lavt ut. Antar Vit. D bør være ca 100. Ta tilskudd 40-50 uq dagl. og følg opp med nye prøver jevnlig. Les om D vit.mangel.

Uregistrerte Gjest

Hei og takk for svar.
    Tar godt med D3 vit, 40-60uq om dagen og B12, ca 3 mnd nå, hjelper kanskje litt etter hvert.
    har vel en god del av symptomer på lista her på forumet og kjenner meg veldig godt igjen av historier her, er godt undersøkt de siste 5-6 år og ikke funnet noe på prøver.
    Konkluderer nok med ME, noe jeg mener selv ikke er rett, så tar imot alle tips her.

sover veldig dårlig i tillegg, våkner ofte, livlige drømmer og utslitt når morran kommer.
    Muskel kramper, stikkinger er det mye av, mister muskler korsrygg og lår og kjennes svake ut.
    hva er grense på lavt stoffskifte, fritt T4?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Referanseområdet for FT4 går ofte mellom 9-19 eller 10-20. FT3 bør også måles, det er det aktive hormonet, mens FT4 er "lageret". T3 omdannes fra T4 og noe T3 produserer kjertelen selv.

Uregistrerte Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Referanseområdet for FT4 går ofte mellom 9-19 eller 10-20. FT3 bør også måles, det er det aktive hormonet, mens FT4 er "lageret". T3 omdannes fra T4 og noe T3 produserer kjertelen selv.
    Følger tråden litt videre,er mann 46 år
    tatt nye prøver ,alle vanlige prøver er fine, fått opp nivå på D vit fra34 til 70 og B12 fra 267 til 608 men lurer litt på disse
    Ft4 ned fra 14,1 til 12
    Tsh ned fra 1,78 til 1,38
    Kortisol 668
    Har veldig mange av symptomene på lavt stoffskifte: treg og ukonsentrert,slapp og tiltaksløs,sover dårlig,våkner om natta,ikke uthvilt og sliten/kvalm om morgenen, fryser veldig lett,temp under arm sjelden over 35,8 ,hoven tunge med tannmerker,klump i halsen,problem med å få nok pust inn,muskler er som fulle av melkesyre,spesielt lår og overarmer
    Kan man ha lavt stoffskifte selv om blodprøver ligger innfor normalen?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Følger tråden litt videre,er mann 46 år
    tatt nye prøver ,alle vanlige prøver er fine, fått opp nivå på D vit fra34 til 70 og B12 fra 267 til 608 men lurer litt på disse
    Ft4 ned fra 14,1 til 12
    Tsh ned fra 1,78 til 1,38
    Kortisol 668
    Har veldig mange av symptomene på lavt stoffskifte: treg og ukonsentrert,slapp og tiltaksløs,sover dårlig,våkner om natta,ikke uthvilt og sliten/kvalm om morgenen, fryser veldig lett,temp under arm sjelden over 35,8 ,hoven tunge med tannmerker,klump i halsen,problem med å få nok pust inn,muskler er som fulle av melkesyre,spesielt lår og overarmer
    Kan man ha lavt stoffskifte selv om blodprøver ligger innfor normalen?
    Ja, mener mange, nei mener noen, de fleste som mener nei er leger. Det er
    vanskelig å få noen lege til å starte behandling med disse prøvene. Jeg kjenner meg godt igjen i disse symptomene, og har det ofte slik ennå, men energien ble mye bedre da jeg kuttet ut gluten.

Dårlig søvn kan gjøre deg slapp og frossen. Jeg har ikke noe supert råd å komme med, egentlig, men jeg tror kosthold er viktig. Du bør nok ennå høyere på vit. D.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 08:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder