Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 38 av 38

Tråd: Overdosert?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Overdosert på Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Mine siste stoffskiftesvar kom nettopp:

fT4 30 (9-22)
    fT3 14,6 (2,8-7,1)
    TSH < 0,05 (0,2-4.3)

Min fastlege skriver at jeg er overdosert på stoffskiftehormon-substitusjon, noe han ikke kan ta medisinsk ansvar for hvis jeg fortsetter med samme dose Thyroid Erfa.

Samtidig nevner han at bivirkninger som følge av overdosering i fremtiden ikke vil være erstatningspliktige, da jeg selv har valgt å fastholde aktuelle dose.

Min aktuelle dose har i 1/2 år vært 250 mg/dgl Thyroid, uten at jeg har følt meg overdosert.
    (Før dette hadde jeg 310 mg/dgl.)

Nå har jeg igjen trappet ned til 187,5 mg.

Hvilke overdose symptomer må jeg se etter?
    Hvilke bivirkninger kan overdosering før til?
    Jeg bruker også en thyroid support Schieldklier Formule Plus

Kan dette ha betydning for prøveresultatet?
    Du har jo tilsynelatende mye stoffskiftehormon i blodet. Spørsmålet er jo om du må ha det så høyt for å ha det bra, eller om du har "mer enn nok".
    Å tilføre mer enn "tilstrekkelig til å ha det bra + en liten buffer" er jo både dyrt og unødvendig da det kan føre til at kroppen må beskytte seg mot overfloden av hormoner i stedet for å ha mer passe tilgjengelig. Når det er sagt så tyder nettopp det at du ikke har overdosesyptomer på at kroppen din godt er i stand til å håndtere den mengden du har flytende i blodet i dag.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Overdosert?

Vil skrive litt mer om fT4 og fT3 - for der er det andre ting og tenke på og det er con til Koren Dahl sitt skriv

Først: det er skrevet på forsiden av forumet (innlegg) sammen med min forrige post (v side, ganske langt ned):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vår Vis post
    ..

Siden den gang er det mye som har skjedd. Utallige symptomer. Og mange leger. En lang historie.
    Etter å ha prøvd ut tre leger, har jeg endelig funnet en som både tar sykdommen på alvor og som har tett kontakt med Aker. Det er en lettelse.

Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.

Selv har jeg nå en FT4 på 13, og dermed en lang vei å gå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.
    ..

Vår
    - men så igjen; jeg husker Anisa skrev her inne en gang at hun trivdes ikke før fT4 lå på nærmere 30
    Vi mennesker er jo ikke SÅ lett å standardisere som A1 - A5

Hva fT3 gjelder: har du fått sjekket din reverse T3 vs (total) T3
    reverse T3 kan ligge og "gjemme seg" og med vanlige målinger vil det bli uoppdaget -
    og så konkluderes det med at fT3 ligger for høyt...

Søk på reverse T3 for mer info
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Exclamation Sv: Overdosert på Thyroid...

Jeg er klar over at jeg har tatt opp dette før. Det NYE er at jeg blir gjort ansvarlig for event bivirkninger i framtiden, noe jeg synes det er litt vel drøyt av en lege å si.

Dermed tvinges jeg til å gå ned i dosen jeg føler meg bra på, til tross for at fT3 og fT4 er over referanseområdet.

I tillegg har jeg Ulcerøs kolitt, Proteinuri og høyt blodtrykk. Jeg har selv funnet ut at jeg er laktose- og glutenintoleranse.
    Hej

Når du reelt har proteinuri, er dine værdier af FT4 og FT3 NØDT TIL at være doblet op. Mindst. Det er en af klassiske følgetilstande ved proteinuri, at frit T4 og frit T4 hober sig op i blodet, og det er i blodet, at de forbliver indtil de udskilles med urinen.

Få din læge til at besinde sig, før hans afpresning skubber dig helt ud over kanten, ned til hypothyreose, du husker da den var værst.

Sålænge hypothyreose-patienter har proteinuri SKAL de "overdoseres", og de SKAL have skyhøjt FT4 og FT3.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Overdose

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Elbeth

At trappe ned er ikke så svært. Vi har snakket om det samme før med bl.a. FruStration og senere i tråden til Yvette her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13982

Trods høje tal hvoraf FT3 lå helt op på over 17 (tror jeg) følte Yvette sig ikke overdoseret, men trappede ned alligevel og har det fint nu, selv om hun trappede ned hurtigere end omtalt i tråden. Du behøver ikke være utryg. Du vil sagtens kunne mærke (og justere) hvis du trapper for hurtigt ned...
    Jeg er mest irritert for at legen gir meg ansvaret for eventuelle følgesykdommer. Og, ikke alle leger skriver ut Thyroid Erfa, så jeg er avhengig av ham. Men, jeg føler meg ikke overdosert. Det er det "tallene" som sier 🤗

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Exclamation IKKE overdoseret, men proteinuri...

Jeg er mest irritert for at legen gir meg ansvaret for eventuelle følgesykdommer. Og, ikke alle leger skriver ut Thyroid Erfa, så jeg er avhengig av ham. Men, jeg føler meg ikke overdosert. Det er det "tallene" som sier.
    Hej

Når du reelt har proteinuri, er dine værdier af FT4 og FT3 NØDT TIL at være doblet op. Mindst. Det er en af de klassiske følgetilstande ved proteinuri, at frit T4 og frit T4 hober sig op i blodet, og det er i blodet, at de forbliver indtil det meste af dem udskilles med urinen.

Få din læge til at besinde sig, før hans afpresning skubber dig helt ud over kanten, ned til hypothyreose, du husker da den var værst. Det er din proteinuri han skal behandle, ikke din medicindose...

Sålænge hypothyreose-patienter har proteinuri SKAL de "overdoseres", og de SKAL have skyhøjt FT4 og FT3.
    Jeg gentager lige... Når du reelt har proteinuri, er dine værdier af FT4 og FT3 NØDT TIL at være høje, og endda kan være fordoblet. Det er en af de klassiske "bivirkninger" ved proteinuri, at frit T4 og frit T4 hober sig op i blodet, og de forbliver i blodet, indtil det meste af dem udskilles med urinen.

Få din læge til at besinde sig, før hans afpresning skubber dig helt ud over kanten, ned til hypothyreose, du husker da den var værst.

Ved proteinuri kan man udmærket have FT4 på 300 og FT3 på 200 i blodet, og alligevel være dybt hypothyroid i resten af kroppen, hvis medicindosen er ikke stor nok til at kompensere for bindingsprotein- og hormontabet (i urin).

Mit råd til dig er, at du insisterer på at få målt Total T4 og Total T3 i blodet, samt urin-FT4 og urin-FT3 (kan ikke lige huske om det skal være døgnurin, eller bare morgenurin). Før resultaterne foreligger - ville jeg, i hvert fald, ikke turde gå ned i medicindose, hvis jeg var i din situation.

Held og lykke
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Overdosert?

Det må da være døgnurin for at ikke resultatet skal forskyves på grunn av tissetidspunkt, blærefullhet og døgnrytme Du skjønner hva jeg mener...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Overdosert?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    samt urin-T4 og urin-T3 (kan ikke lige huske om det skal være døgnurin, eller bare morgenurin).
    Det må da være døgnurin for at ikke resultatet skal forskyves på grunn av tissetidspunkt, blærefullhet og døgnrytme Du skjønner hva jeg mener...
    Tak, nu gør jeg det... døgnurin, selvfølgelig. Problemet er bare, at jeg må trække tilbage forslag om urintesten af T4 og T3.

Urinanalyse af T4 og T3 udføres ikke (længere) i Norge, og heller ikke andre steder i Skandinavien. Det private laboratorium Scandlab udførte disse analyser i Sverige, men urinanalysen blev forbudt af svenske læger i samarbejde med den svenske Socialstyrelse. Det står en hel del om i tråden om Scandlab.

Fatter ikke at de har fjernet så nyttig en analyse... Enormt mange mennesker med for høje værdier af FT4 og FT3, men helt uden hyperthyreose, kunne slippe for at skulle reducere deres medicindose og blive hypothyroide igen, hvis man kunne måle tabet af T4 og T3 med urinen.

Måling af Total T4 og Total T3 kan også bruges, men i modsætning til urinanalysen med sine entydige resultater, totale blodanalyser af T4 og T3 kan tolkes på flere måder af læger, der er vant til at håndtere kun FT4 og TSH.

Morten S Gjest

Smile Sv: Overdosert?

Vores praktiserende læge doserede min kone op og ned mange gange de sidste år. Han sagde at min kone ikke kunne have lavt stofskifte når hendes ft4 blev ved med at være så høj, og hun skulle gå et halvt år uden medicin for at teste stofskiftet. Han sagde at hendes 11,2 tsh var bare harmløs abnormalitet. Han sagde at der er ingen grund til at hænge sig i petitesser sig og at hendes symptomer kommer af at hun læser for meget på internettet. Han sagde at undersøgelser af nyrer er dyre og der er ingen grund til at tjekke det fordi der er 100% ingen forbindelse mellem nyrerne og stofskiftet.

En privat speciallæge tog en masse blodprøver og sendte min kone til haste MR. Min kone blev opereret sidste uge. Det var nyrekræft. Det er ret sjældent at de ser denne type nyrekræft så tidligt at de kan bevare det meste af nyren, sagde de på hospitalet. Vores læge lagde sig fladt ned men han skal ikke være vores familielæge mere. Havde det ikke været for dette forum kunne jeg have mistet min kone, og vores børn, deres mor. Tak til alle som er her og særlig tak til dig som har skrevet om det. Jeg skulle også sige tak og hilse fra min kone. Hun kommer hjem fra hospitalet i næste uge.

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Overdosert..
    Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 29-07-10, 17:53
  2. Overdosert - Hva gjør jeg?
    Av NoraH i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 26
    Siste melding: 30-06-09, 19:51
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn