Bruker du noen form for østrogenholdig prevensjon nå? Det kan gi seg utslag som lavt stoffskifte, slik også en relativ dominans av østrogen i forhold til progesteron kan gjøre. I så fall er det aktuelt og måle TBG (tyroid-bindende globulin) samt østradiol og progesteron (i blodprøve, mens internasjonalt anbefales spytt for østradiol og progesteron). Jeg anbefaler at det måles 5-10 dager FØR menstruasjon. Man ser så på forholdet mellom østradiol og progesteron. Tror du kan finne en og annen lenke i min "tenketråd". Anbefaler deg å lese om østrogen og østrogendominans og hva det gjør/kan utgjøre av påvirkning på andre hormoner... Jeg er innenfor på prøvene, men forholdstallet er skikkelig på bærtur. Formen har blitt bedre etter jeg begynte og smøre med 1,7% progesteronkrem (resept - lages på Ullevaal sykehusapotek, inneholder naturlig progesteron, ikke syntetisk!) Fastlegen var uvitende, privatlege kan noe mer. Vær forberedt på at du må hjelpe deg selv, først og fremst ved å samle kunnskap.

I tillegg bør du sjekke de øvrige "standardprøvene" for stoffskifte, men det gjør nok de på Balder. (Fritt-T4, fritt-T3, anti-TPO, TRAS, anti-TG).
Med mage-tarmproblemer bør du også sjekke for cøliaki/glutenproblemer. Les også om LavFOODMAP for mage/tarmproblemer.
Blir spennende å se svaret på jod! Regner med at du undersøker i døgnurin?