Viser søkeresultater 1 til 10 av 87

Threaded View

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Måske er det værd at overveje, om det er tidspunktet for din morgen-medicin, der i virkeligheden er årsagen til det høje FT4, der blev målt på hospitalet, kun ganske få timer efter? Jeg har allerede plapret en masse om det i begyndelsen af mit svar til dig, i lørdags.
    Det så jeg godt så derfor tog jeg 125 mg i går aftes. Det havde jeg også gjort tidligere, men i min jagt på at få mine hedeture ned om natten, så har jeg i et par måneder taget Thyreoid om morgenen.

Thyreoiden blev taget ca. kl. 6, og blodprøven blev taget omkring kl. 14.00. Det er 8 timer senere. Men hvis det er, det der er årsagen, så er det værd at vide. Vi har diskuteret det meget her hjemme, og vi synes begge, at det er meget højt så lang tid efter.

Metoprololsuccinat's kortere betegnelse er Metoprolol. Når man søger på Metoprolol impact on free T3, kan man finde en hel del henvisninger, men det ser ud til, at det kun er en af de tre deiodinaser (som omdanner FT4 til FT3 i hver sin gruppe af kroppens væv) der påvirkes af Metoprolol: Thyroxine 5-deiodinase = Type III iodothyronine deiodinase = DIO3.

Denne betablokker-type er designet til at blokere receptorer (β1-adrenergic receptors) for binyre-hormoner i hjertet og i nyrerne. Den er ikke designet til at blokere for thyreoideahormoner, men der er opdaget en vis "bivirkning", hvor Metoprolol mildt hæmmer deiodinasen DIO3.

Denne deiodinase er ansvarlig for omdannelse af FT4 til FT3 kun i centralnervesystemet (CNS), i hjernen (i fællesskab med DIO2), i den gravide livmoder og moderkagen, samt i huden. I selve skjoldbruskkirtlen, IKKE DIO3, men de to andre: DIO1 og DIO2 som står for omdannelsen af T4 til T3, så det ikke er (Metoprolol)hæmningen af DIO3 som er grunden til at skjoldbruskkirtlen udsender mindre af sin andel af T3-produktionen (det aller meste af kroppens totale FT3 "produceres" UDENFOR skjoldbruskkirtlen), men selv hvis den gjorde, udsender skjoldbruskkirtlen INGEN frit T3. T3 fra skjoldbruskkirtlen er altid bundet til proteiner på dette stadie, og er derfor IKKE-aktivt, og kan IKKE ses i FT3-blodprøver.

Alt i alt, er det er svært at se, hvordan Metoprolol-hæmningen af netop denne type deiodinase kunne få FT4 på 30,8 til at falde helt ned til 19,1... Jeg tror (igen) at årsagen til FT4 på 30,8 oprindeligt var din morgen-Thyreoid, indtaget kun ganske få timer inden blodprøven var taget på hospitalet.
    Tak for den fine forklaring, jeg skal have lært de termer, så jeg kan virke overbevisende over for lægen, hvis det sker igen, og jeg gerne vil have taget frit T3 (for jeg bad om det flere gange, også inden prøven blev taget). Min konklusion er, at hjertelægen ikke ved en sk.. om, hvad der påvirker hjertet, når det kommer til stofskifte.

Vi har begge googlet som gale i de seneste dage, og lige det med bivirkningen havde vi også fundet. Men absolut ikke så detaljeret. Som du beskriver det, er det kun en lille del af omdannelsen til T3, der hæmmes.

Han kontaktede endokrinologisk afdeling på sygehuset, og han havde derfra fået at vide, at det var årsagen, da jeg var på Thyreoid, og det kan være ustabilt fra batch til batch. Jeg har så tilfældigvis tjekket batchnumrene og kan huske det, fordi det undrede mig, at det var samme batch (= ikke den store udskiftning på apoteket), så det sagde jeg til ham. Men de bruger forøvrigt ikke Thyreoid på det sygehus

Måske kunne du bytte om så de 125 mg Thyreoid bliver taget til natten, og de 30 mg et sted mellem kl. 14 og 15 om eftermiddagen, og så se efterfølgende, om det ikke kommer til at "anbringe" dit FT4 under midten af ref.området, hvor det hører til i Thyroid-behandling? Når Thyroid-behandling fungerer som den skal, hører FT4 til under midten, og FT3 øverst i ref.områder. Det er virkelig værd at teste, føler jeg.
    Vi (han er god at have, fordi han er så rolig og analytisk og holder mig i nærheden af jordoverfladen ) har virkelig taget al din information med i vores snak om tingene. Så 1000 tak for det Det vil jeg teste af.

Denne betablokker-type er designet til at blokere receptorer (β1-adrenergic receptors) for binyre-hormoner i hjertet og i nyrerne. Den er ikke designet til at blokere for thyreoideahormoner, men der er opdaget en vis "bivirkning", hvor Metoprolol mildt hæmmer deiodinasen DIO3.
    Ja, stressreaktion - fuldstændig enig. Det har stået på længe..., meget længe...på arbejdet...., følelsesmæssiget fra inden jeg blev (synligt) syg. Jeg skal have udarbejdet en liste til en snak med chefen. Det følelsesmæssige har jeg taget mig af og fortsætte med at tage mig af.

Det sjove (undskyld ) er, at mine hedeture har været meget mindre i disse 3 dage Så jeg samler erfaring.

Jeg spurgte lægen om, det kunne være stress. Hans svar var nej, fordi der plejer at være forhøjet blodtryk med.

Nu er det mig, som håber at mit svar er ikke blevet alt for "rundt på gulvet"... Natti natt [/INDENT]
    Nej, det var det ikke. Det var super godt

Tina
    Sist endret av Sylvia; 13-10-15 kl 07:38

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn