Viser søkeresultater 71 til 80 av 87
-
09-10-15, 06:27 #71
Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer
Det går fremad med hormonerne - vi har en god plan og jeg kan mærke at det virker.
Måske det, jod og rensning af leveren er årsagen til min oplevelse i går.
Da jeg havde pakket min mad ud til frokost, begyndte min hjerte at flimre. Jeg tog iskoldt vand, det hjalp ikke, så måtte jeg gå lidt rundt, det hjalp heller ikke. Så jeg måtte en tur til lægen på akuttid og blev indlagt med hjerteflimmer.
Det var den gode hjerteflimmer, den man ikke dør af - hvis noget kan være godt i den forstand
De tog en masse blodprøver og tsh og frit T4 og en T3-variant. TSH var under 0,01, og frit T4 var på 30,8. Så konklusionen var, at mit hjerteflimmer var sat i gang af for højt stofskifte/overmedicinering. Efter 6 timer med en puls, der svingede mellem 140 og 180 og uregelmæssig hjerterytme fik jeg en betablokker, og det virkede efter 45 min - bom så var rytmen normal igen, og det er den også nu.
Kuren er medicinfaste og lidt betablokker (jeg er ikke super god til alt det medicin).
Da jeg for en måned siden fik taget blodprøver, lå det hele lidt højt for mig, det vidste jeg godt. Frit T4 var på 20,8. Jeg satte derfor medicinen lidt ned med 30 mg, og i denne uge satte jeg det yderligere lidt ned (30 mg mindre på fridage var min tanke).
De seneste uger har jeg været meget træt, jeg tænker, der måske er en sammenhæng.
Jeg skal selvfølgelig have fulgt op med flere blodprøver hos lægen.
Den T3 variant, der blev målt, lå på 2,7 (1,0 - 2,6). Alle de andre blodprøver (de tager på en hjerteafdeling) lå så fint inden for referencerne.
Hvad tænker I, mit kære netværk?
Tina
Sist endret av Sylvia; 09-10-15 kl 07:18
-
09-10-15, 09:23 #72
Hej Tina
Hvornår har du taget din Thyreoid inden denne begivenhed var indtrådt?
Jeg er ikke så glad for den "konklusion", fordi den spærrer for lægernes motivation til at undersøge andre muligheder... fremfor alt, binyrehormoner. Ved du om de har målt dem?
Selv FT4 på 100 giver ikke hjertebank, hvis FT3 er normal eller kun lidt i overkanten, men du har ikke fået målt FT3. Det som var målt er Total T3, og det viste kun 0,1 over ref.området. Total T3 påviser kun mængden af proteinbundet-T3 i blodet. Sålænge T3 er proteinbundet - er det IKKE bio-aktivt, og kan ikke bruges til vurdering af hjertebanken.... Her er forklaring på forskellen mellem frie og totale målinger af T3 (og T4).
Kun hvis FT3 var målt, kunne man se om det var højt nok til 6 timers hjertebank.... Selv ville jeg være meget varsom med at reducere min Thyroid alene på baggrund af kun en "begivenhed". På den anden side, har man opnået en optimal jod-mætning, falder behovet for udefra tilført T3... Men du har jo været mere træt i den periode, hvor du har reduceret din Thyreoid. På den anden side (igen-igen) over- eller underproduktion af andre hormoner kan også give træthed...
Har du "kun" haft hjertebank, eller havde du også andre symptomer?
I det hele taget, kunne det have været et enkeltstående, isoleret tilfælde af en hormonforstyrrelse, som måske ikke var thyreoideahormon? 45 minutter før en betablokker virker er lidt længe, synes jeg. Men hvis det var et eller et par andre hormoner, der gik koks i... ?
Håber at det ikke gentager sig, men hvis det gør, og hvis du har mulighed (privat sygeforsikring?) for en fullbody MR scanning (den uden røntgen), for at tjekke alle dine endokrine kirtler, vil du få en hel del ro i sjælen, hvis du får den foretaget.
Krydser fingre.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-10-15, 11:05 #73
Tak Anisa

Jeg tog 125 mg Thyreiod kl. 6.00 (og havde taget 30 mg aftenen før). Og der var ikke andre symptomer, ikke ondt nogen steder, fx.
Jeg har lige været omkring lægen for at få taget "hele pakken" - og jeg smiler lidt, fordi de kunne ikke tage TRAS og rT3.
Og ok, det kan være faldet fra i går, men det er da et forsøg på at finde ud af, hvordan fT3 ligger nu.
Jeg synes, det er underligt, at fT4 (og muligvis fT3) lige pludselig hopper i vejret.
Der er forøget cortisol i min krop, og jeg er lidt træt af al den brok, der er på min arbejdsplads. Jeg trives, hvor vi er glade og gerne vil hinanden.
Det kan meget vel være, at det er en stressrelateret reaktion. Efter aftale med min chef er jeg hjemme til tidligst torsdag og helst hele ugen.
På sygehuset ville de i lang tid give mig stød som løsning på problemet. Et eller andet i mig sagde, at det ikke var løsningen.
Der er ikke taget binyreprøver, binyretræthed er ikke et issue, ved du
Der er taget to Calciumprøver, hvor de begge ligger i dette område 3,24 (ref. 2,15 - 2,51), Glukose 5,8 (ref. 4,1 - 6,3), Kalium 3,9 (3,5 - 4,6), nogle proteiner og ALAT 40 (ref. 10 - 45), mv.
Min plan er, at når lægehuset er færdig med at holde efterårsferie, eller når jeg får mine prøvesvar, så vil jeg alt efter, hvordan det ser ud, forsøge at få en henvisning til en endokrinolog på et privathospital.
Jeg fik foretaget en full body scan sidste år, og der var alt fint. Og skjoldbruskkirtlen - ingen knuder kun lysegråt med mørkegrå diffuse pletter.
Tina
-
09-10-15, 23:41 #74
Åh, nej... Tina
Det er ikke uden grund, at man bør helst være medicinfastende fra/med aftenen før dagen på blodprøverne. TSH på 0,01 og FT4 på 30,8 , blot nogle timer efter at medicin er taget, er der ellers stort set, ikke noget odiøst i... FT4 på 30,8 ville være foruroligende, hvis der var gået et døgn, siden sidste indtag af medicinen, altså prøven på hospitalet var taget mens du var medicinfastende, men det kunne du jo ikke være den dag, vel?
Jeg kan se, at du tager største delen af Thyreoid om morgenen. Det ville være bedst, hvis du kunne tage den til natten, for så ville også alle dine forrige kontrol-blodprøver vise mere retvisende resultater, tror jeg.
Desuden, i perioder med flere aktiviteter, hårdt arbejde eller stress (som nu for tiden = højt cortisol) ville T-hormoner i hele nat-dosen af Thyreoid "beskæftige" cortisol-overskuddet, fordi uden tilstrækkeligt cortisol til rådighed, fortsætter "ledige" T-hormonmolekyler med "frit" at flyde i blodet, i stedet for at blive omdannet i vævene til FT3, og så falder FT4 i blodet også, som det skal.
Havde du overproduceret cortisol pga. stress på jobbet i løbet af dagen, er der så unormalt meget cortisol også om natten, og her kan nat-Thyreoid hjælpe ved at reducere det overskydende cortisol. Her kan du se at tidsrummet for "brok på din arbejdsplads" nogenlunde passer med det tidsrum, når cortisol ellers plejer at falde, men pga. f.eks. stress på jobbet, vil cortisol i stedet for stige.... og så plage dig resten af dagen (stress-forstærkende), og kan endda påvirke kvaliteten af din nattesøvn m.m. Her ville hormoner i nat-Thyreoid kunne mildne den tilbageblevne (efter dagens begivenheder) biokemiske, cortisol-induceret stress-tilstand og skabe space for god, dyb søvn.
Under alle omstændigheder, er nat-medicinering, selv med syntetisk T4, mere effektiv end morgen-medicin, og meget mere binyre-venlig. Hvad er binyre-venligt, er også stress-dæmpende. Den biokemiske side af stress, that is. Den gode effekt melder sig forskelligt hos forskellige mennesker, hos nogle med det samme, mens hos andre går der et par måneder. Den eneste (kendte?) undtagelse er dem der har sekundær hypothyreose, fordi hos dem er den hormonale døgnvariation ophævet.
FT3 behøver ikke have noget med "det hele" at gøre... medmindre blodprøven siger noget andet. Jeg tror, at FT4 er blevet så højt fordi du har taget din morgen-dose Thyreoid kun ganske få timer før blodprøverne var taget på hospitalet.
Ellers uforklarlige værdier af FT4 i blodet kan være forårsaget af for meget eller for lidt af bestemte transportproteiner, som "fragter" FT4 til omdannelsen i sine destinationsceller. De pågældende transportproteiner er: thyroxine-binding globulin (TBG - binder 70%), transthyretin (TTR - binder 10%) og albumin (- binder 15%).
Der findes mennesker, der har høje, eller endda alt for høje værdier af FT4, og alligevel er deres stofskifte enten helt normalt, eller lavere (med symptomer) end disse tal ellers indikerer, og disse tre proteiner, særlig TGB, bør derfor tjekkes som det første.
Det kan det nemlig være, ja, stressrelateret. Hvad de fleste ikke er klar over er at alle mennesker (undt. psykopater) reagerer på stress. Forskellen ligger i reaktionsmønsteret. De mindre psykisk robuste ofte reagerer på forudsigeligt (over en periode) stress med angstanfald. Til sidst reagerer de med angst bare ved tanken om det stress, som venter dem, når de skal af sted til f.eks. deres arbejde.
De stærke personligheder, de psykisk robuste kan sagtens håndtere det stress, som dårligt arbejdsklima udsætter dem for. Tror de. Men hvis situationen står på længe nok, og deres psyke klarer fint alle de dårlige input... kan det sagtens ske, at det bliver deres krop, som siger fra alligevel, og responderer med angstanfald maskeret som f.eks. hjertetilfælde-agtige hændelser. Eller kronisk forhøjet blodtryk, eller kronisk svimmelhed, eller andre, neurologiske tilstande, fordi det vedværende stress har bragt alle kroppens hormoner ude af den nødvendige, indbyrdes balance. Jo længere det står på, desto sværere bliver det at blive "sig selv" igen.
Det er meget fint, at din chef er sådan en guttermand og (til)lader dig blive hjemme nogle dage, men jeg ville klart foretrække, at han hellere udøvede sine chef-kompetencer ved at få bragt orden i det psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads. Han truer sgu dit levebrød ved ikke at gøre sit job... og du kan jo ikke blive ved med at blive hjemme fra jobbet, bare fordi det behager mobbere eller forbandede sladdertasker forpeste og ødelægge stemningen på arbejdspladsen, vel?
Jeah, jeg ved...
Hvad med binyre-second-opinion hos Katrine Flindt i Lyngby? Hvis endokrinologen på privathospitalet deler binyre-holdninger med andre læger.
Skide godt! Har du digital kopi af din scanning? Det ville virkelig være nyttigt, at få en endokirurg til at tjekke billeder for at vurdere tilstanden af alle endokrine kirtler. Om ikke andet, så for at udelukke at nogen af de andre kirtler evt. forstyrrer hormonbalancen.
Eller også... dr. med. Søren Hancke i Charlottenlund kunne måske gennemse scanningen. Hvis han ikke finder noget på billeder, er der ikke noget at finde. De sidste 11 år, en gang om året kommer jeg hos ham for UL af torso og hals. Foruden fred i sindet, er det hver gang en rigtig god oplevelse. Ualmindelig sødt, behageligt menneske, og kompetent læge. Havde flere læger været som ham, havde dette forum ikke eksisteret...
Ha' en god weekend.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-10-15, 11:06 #75
Tak

Jeg har været hos Søren Hanke. Det var en super oplevelse. Jeg har også fået en full body termografi hos Breastcare.
Det eneste, der lyste op på termografien, var mave/nedre hals (reflux - jeps, det vidste jeg godt) og galdeblæren, som også blev scannet, og Søren Hanke fandt ikke noget.
Albumin er målt i torsdags til 42 (ref. 36 - 45).
TBG har jeg læst om, og jeg har forhøjet østrogen (østradiol og østriol), som vi arbejder på at få ned. Der er forhøjet testosteron fra omdannelse af DHEA, der omdannes til østrogenerne. Progesteronen kommer nok ikke ind i cellerne, og det kan skyldes at min cortisol ligger højt og dermed snupper receptorerne.
Der er meget at tænke over og holde styr på, så jeg har skrevet til IOM.
Jeg har i samarbejde med min analytiske mand regnet lidt på forholdet mellem frit T3 og frit T4, dvs. vi har taget det frie T4 og divideret med frit T3.
Dvs. et tal for frit T4 kan være 16 (ref. 10 - 22) og frit T3 6,1 (ref. 4,1 - 6,9) - så er 16/6,1 = 2,6.
Hvis det er ideelt (jeg ved godt, at vi er forskellige), så har mit forhold mellem tallene været lidt skævt hele tiden. For 1½ år siden var dette tal 3,0, og da havde jeg det bedst. Før og efter har det været over, dvs. for meget frit T4 i forhold til frit T3.
Min konklusion er, at der er noget med omdannelsen. Hvilket fint understøtter min fornemmelse og det, at jeg har sat medicinen op til 210 mg sidste vinter og beholdt den der hen over sommeren, fordi jeg ikke synes, jeg fik nok ud af det. Jeg fik det så bedre efter leverensning og ny strategi med hormonerne her i efteråret og satte Thyreiod ned.
Det har været helt oppe på 3,9, og senest i september var det på 3,25. Så september værdierne var i den rigtige retning og fortsat lidt høje.
Jeg håber ikke dette er helt sort
Leveren har været i fokus i de sidste par måneder, og den kan have været den træge part i det her.
Og jo, der skete meget torsdag formiddag (og det var kl. 12 hjertet gav sig til at danse), som var meget op ad bakke og bare for meget og for længe. Virksomheden blev solgt i juni og vi flytter i slutningen af oktober. Så jo stress
Jeg kan se i min log, at hjertebank er et tema.
Tina
-
12-10-15, 17:55 #76
Hmm, nu fik jeg så blodprøvesvar fra i fredags.
Frit T4 19,1 (ref. 10 - 22)
Frit T3 5,1 (ref. 4,1 - 6,9)
Anti-TPO 182 og dermed fortsat faldende.
Denne prøve er taget medicinfastende, som jeg plejer, dog er det 3 timer senere end sædvanligt.
Ok, det var så ikke et voldsomt stigende antal antistoffer/kraftigt tilbagefald, der fik det hele til at gå grassat.
Det kan så være, at betablokkeren (Metoprololsuccirat) har lagt en dæmper på de frie hormoner i blodet, men vi kan ikke finde noget konkret på det - andet end, præparatet bliver brugt ved forhøjt stofskifte. Tilføjelse: Vi kan se, at præparatet dæmper frit T3 lidt.
Endelig kan målingen torsdag have været gal på en eller anden måde.
Vi begge synes, det er meget underligt. Lige nu har jeg det fint, dvs. jeg har ikke hyposymptomer, jeg har fortsat lidt hjertebanken. Jeg overanstrenger mig nu heller ikke, så jeg ved ikke, hvor meget jeg kan holde til.
Tina
-
12-10-15, 20:43 #77
Måske er det værd at overveje, om det er tidspunktet for din morgen-medicin, der i virkeligheden er årsagen til det høje FT4, der blev målt på hospitalet, kun ganske få timer efter? Jeg har allerede plapret en masse om det i begyndelsen af mit svar til dig, i lørdags.
Metoprololsuccinat's kortere betegnelse er Metoprolol. Når man søger på Metoprolol impact on free T3, kan man finde en hel del henvisninger, men det ser ud til, at det kun er en af de tre deiodinaser (som omdanner FT4 til FT3 i hver sin gruppe af kroppens væv) der påvirkes af Metoprolol: Thyroxine 5-deiodinase = Type III iodothyronine deiodinase = DIO3.
Denne betablokker-type er designet til at blokere receptorer (β1-adrenergic receptors) for binyre-hormoner i hjertet og i nyrerne. Den er ikke designet til at blokere for thyreoideahormoner, men der er opdaget en vis "bivirkning", hvor Metoprolol mildt hæmmer deiodinasen DIO3.
Denne deiodinase er ansvarlig for omdannelse af FT4 til FT3 kun i centralnervesystemet (CNS), i hjernen (i fællesskab med DIO2), i den gravide livmoder og moderkagen, samt i huden. I selve skjoldbruskkirtlen, IKKE DIO3, men de to andre: DIO1 og DIO2 som står for omdannelsen af T4 til T3, så det ikke er (Metoprolol)hæmningen af DIO3 som er grunden til at skjoldbruskkirtlen udsender mindre af sin andel af T3-produktionen (det aller meste af kroppens totale FT3 "produceres" UDENFOR skjoldbruskkirtlen), men selv hvis den gjorde, udsender skjoldbruskkirtlen INGEN frit T3. T3 fra skjoldbruskkirtlen er altid bundet til proteiner på dette stadie, og er derfor IKKE-aktivt, og kan IKKE ses i FT3-blodprøver.
Alt i alt, er det er svært at se, hvordan Metoprolol-hæmningen af netop denne type deiodinase kunne få FT4 på 30,8 til at falde helt ned til 19,1... Jeg tror (igen) at årsagen til FT4 på 30,8 oprindeligt var din morgen-Thyreoid, indtaget kun ganske få timer inden blodprøven var taget på hospitalet.
Måske kunne du bytte om så de 125 mg Thyreoid bliver taget til natten, og de 30 mg et sted mellem kl. 14 og 15 om eftermiddagen, og så se efterfølgende, om det ikke kommer til at "anbringe" dit FT4 under midten af ref.området, hvor det hører til i Thyroid-behandling? Når Thyroid-behandling fungerer som den skal, hører FT4 til under midten, og FT3 øverst i ref.områder. Det er virkelig værd at teste, føler jeg.
Nu er det mig, som håber at mit svar er ikke blevet alt for "rundt på gulvet"... Natti natt
-
13-10-15, 06:56 #78
Det så jeg godt
så derfor tog jeg 125 mg i går aftes. Det havde jeg også gjort tidligere, men i min jagt på at få mine hedeture ned om natten, så har jeg i et par måneder taget Thyreoid om morgenen.
Thyreoiden blev taget ca. kl. 6, og blodprøven blev taget omkring kl. 14.00. Det er 8 timer senere. Men hvis det er, det der er årsagen, så er det værd at vide. Vi har diskuteret det meget her hjemme, og vi synes begge, at det er meget højt så lang tid efter.
Tak for den fine forklaring, jeg skal have lært de termer, så jeg kan virke overbevisende over for lægen, hvis det sker igen, og jeg gerne vil have taget frit T3 (for jeg bad om det flere gange, også inden prøven blev taget). Min konklusion er, at hjertelægen ikke ved en sk.. om, hvad der påvirker hjertet, når det kommer til stofskifte.
Vi har begge googlet som gale i de seneste dage, og lige det med bivirkningen havde vi også fundet. Men absolut ikke så detaljeret. Som du beskriver det, er det kun en lille del af omdannelsen til T3, der hæmmes.
Han kontaktede endokrinologisk afdeling på sygehuset, og han havde derfra fået at vide, at det var årsagen, da jeg var på Thyreoid, og det kan være ustabilt fra batch til batch. Jeg har så tilfældigvis tjekket batchnumrene og kan huske det, fordi det undrede mig, at det var samme batch (= ikke den store udskiftning på apoteket), så det sagde jeg til ham. Men de bruger forøvrigt ikke Thyreoid på det sygehus

Vi (han er god at have, fordi han er så rolig og analytisk og holder mig i nærheden af jordoverfladen
) har virkelig taget al din information med i vores snak om tingene. Så 1000 tak for det
Det vil jeg teste af.
Ja, stressreaktion - fuldstændig enig. Det har stået på længe..., meget længe...på arbejdet...., følelsesmæssiget fra inden jeg blev (synligt) syg. Jeg skal have udarbejdet en liste til en snak med chefen. Det følelsesmæssige har jeg taget mig af og fortsætte med at tage mig af.
Det sjove (undskyld
) er, at mine hedeture har været meget mindre i disse 3 dage
Så jeg samler erfaring.
Jeg spurgte lægen om, det kunne være stress. Hans svar var nej, fordi der plejer at være forhøjet blodtryk med.
Nej, det var det ikke. Det var super godt
Tina
Sist endret av Sylvia; 13-10-15 kl 07:38
-
13-10-15, 08:50 #79
Vil bare minne om at dersom det er Erfa du tar så har jeg lært meg at de fint kan deles (og mye bedre enn med tablett-deler) mellom fingrene - liksom brekkes i to. Det gjelder både 30mg og 125mg.
Takk forøvrig for en (meget) informativ tråed.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-10-15, 10:03 #80
smgj - tak fordi du tænkte på det. Og jo, jeg får vist lært lidt af hvert lige nu.
Anisa - circardian method er jo primært til, hvis man har lav morgen cortisol. Jeg har (for) høj morgen cortisol og kan nemt komme ud af sengen. Virker det også ved at generelt støtte binyrerne?
Tina
Lignende tråder
-
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-06-09, 16:33 -
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53
Svar med sitat

Bokmerker