Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Det er han sikkert ikke alene om og tro - men hva med og gi ham noe mer konkret enn tro?
Hvis du åpner tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 - så kan du selv velge i flere av innleggene på hvilke(n) utskrift legen fint kan få i Gave av deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag.
Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen.
Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :(

Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom)
er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"?
Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram.
Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.
Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig - men se om du ikke kan finne det du trenger i andre linker
(dvs i svarene som marge får i sin tråd).
"The number of patients with chronic, widespread pain (a classic symptom of hypothyroidism) increased in the mid-1970s to a point that rheumatologists began totake notice. This occurred shortly after endocrinologists, in 1973 and 1974, recommended cutting hypothyroid patients’ thyroid hormone dosages in half. This reduced patients’ dosages from the equivalent of 200-to-400 mcg of T4 to 100-to-200 mcg. [74][75] The purpose was to raise the patients’ TSH levels. (The new TSH test had recently come into widespread use.)" (...)

"As standard practice at this time, physicians had come to adjust patients’ thyroid hormone dosages to keep their TSH levels within the reference range.[77] As Dr. David Derry wrote in the British Medical Journal, "In 1973 thyroidologists officially endorsed the newly designed TSH test for thyroid function . . . ."[78]

Source/Kilde: Critique of replacement studies by Dr. J. C. Lowe

Relatert (av dr. Lowe): https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post143644