Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
Men jeg forstår ikke dette med anti-TPO og Hashimoto. Er dette en betennelse som til slutt gir en ikke - fungerende kjertel eller fungerer den allerede ikke, eller er det en kronisk betennelsestilstand? Jeg prøver å lese gjennom innlegg her, men det er mye og avansert lesestoff...
Så flott at du har en lyttende lege.

Hashimoto er altså en betennelse av kjertelen. Det måles gjennom at man har positiv anti-TPO-prøve.

Vanligvis skiller man mellom ulike stadier/varianter.
Man kan ha positive antistoffer (en nedbryting har startet), men med tilstrekkelig funksjonalitet til at man er symptomfri.
Enkelte heldige sjeler opplever at antistoffene forsvinner og at man holder seg frisk.
Man kan komme til et stadium hvor man har antistoffer og og kjertelnedbrytingen fører til nedsatt funksjonalitet - og man må få medisin. For de fleste har man da havnet i en enveiskjøring til livslang medisinering.
Man kan også oppleve at antistoffene forsvinner, men at kjertelen har blitt så ødelagt at man må være på medisin. Da "har" man vel ikke Hashimoto's lenger, men man har fremdeles en ødelagt kjertel og må ha stoffskiftemedisin.

Vet ikke helt om jeg klarte å svare på hva du spurte om? Og ... ingen skjønner alt ved første gangs lesing. Man må begynne med det man forstår, og så bygge videre oppå det.

Referanser er ikke bare hva du har fått målt tidligere, men områder som oppgis av laboratoriet for å vise hva de anser som "innafor" og "utafor" på prøver målt med deres instrumenter. Disse er gjerne litt forskjellige fra ett laboratorium til et annet.