Sitat Opprinnelig skrevet av Mitena Vis post
Jeg ville bare komme med en liten statusoppdatering. Det går veldig bra med min sønn! Han tar ikke Levaxin nå, Han tar 2 1/2 grain Armour. Han tar 1 grain når han legger seg ca. kl 23. Så tar han 1 grain når han står opp, kl 7, og så tar han 1/2 grain når han kommer hjem fra skolen ca. kl 15. Han synes dette fungerer veldig bra.

Han prøvde å ta hele dosen om kvelden, men da ble han veldig trøtt utover dagen, så for ham fungerer det best å dele opp dosen. Han prøvde å bare ta om kvelden og om morgenen også, men fant ut at det optimale er altså 3 doser for ham. Så får vi se hvordan det går videre.

Jeg er evig takknemlig ovenfor legen som skrev ut Armour til oss, og til dere på forumet som har støttet meg i overgangen fra Levaxin til Armour. Sønnen min hadde før svarte ringer under øynene, og så helt utslitt ut, nå er de nesten helt borte, bare såvidt litt i øyekroken igjen!

Tenk at jeg i flere år har prøvd å få legene til å finne ut hvorfor han har vært i så dårlig form, og han har hatt disse ringene under øynene, og etter mindre enn 2 uker på Armour er de nesten borte! Og han er glad igjen hver dag nå (naturlig nok siden han føler seg bedre!), og jeg blir helt lei meg når jeg tenker på alle årene han har slitt, når løsningen var så enkel! Nå er jeg bare litt bekymret i forhold til den videre "behandlingen" ved barnepoliklinikken på sykehuset.

Er det noen som vet om vi som foreldre er pliktige til å ta ham med dit når han får innkalling til time? Eller kan han velge å ikke dra dit når han er 15 år, og da altså under 16 år - som er grensen for når han har rett til å dra til legen alene og velge fastlege selv.
Hej Mitena

Det sidste ved jeg ikke noget om... ikke hvad angår de norske forhold, men jeg kan ikke forestille mig at barnepoliklinikken kan finde på at tage ham af Armour-behandlingen. På den anden side - såfremt din søn reagerer 100% korrekt på behandlingen - vil hans TSH falde til minimum, hans FT4 kan falde ligeledes til tæt på nederste grænse i "normalområdet", og hans FT3 vil kravle op mod overkanten af "normalområdet´".

Ser du... for læger vant til at måle patienterne i syntetisk behandling, er dette anderledes og "omvendte" mønster, noget af en omvæltning og kun de færreste af dem kommer i tanker om - lige at spørge patienten hvordan han/hun trives med behandlingen. Som oftest får man besked på at sætte medicindosen ned, fordi der vil ske aller helvedes plager når TSH er "så lavt" og FT3 er "så højt". Simpelthen fordi læger som er vant til at behandle med Levaxin, ved som regel ikke at alle Levaxin-patienter har mindre T3 til rådighed (20% var det?) end tilsvarende friske personer i samme alder, vægt osv. - og patienter i naturthyroid-behandling.

Det jeg mener er, at du og din søn må tage et møde med hinanden, og blive enige om, hvordan I to skal håndtere denne situation, hvis den opstår. Ikke noget med vrede, nerver og angst... Og hvor længe endnu din søn er forpligtet til at benytte barnepoliklinikken - ved jeg ikke. Det er sikkert nogen andre her som ved, håber jeg. Og jeg håber også, at det ikke bliver nødvendigt med at planlægge en strategi. Jeg håber at barnepoliklinikken besinder sig og ser på din søns trivsel, i stedet. Men det ville nok ikke skade, hvis din søns skole skrev en vurdering af din søns skolegang og resultater i perioden fra Armour-start til dagen før hans skal til barnepoliklinikken. Så er det nemlig ikke længere en "hysterisk" og "overbeskyttende" mor som snakker, men en "udeforstående" = "objektiv" person med faglig baggrund til at vurdere et barns skolearbejde... du ved.

At ingen læger har fundet ud af, hvorfor din søn mistrivedes så længe (hvor længe?) berør på at børnelæger spørger endokrinologer om hvordan børn med hypothyreose skal behandles, doseres, følges og måles... Børnelæger ved ikke meget om pædiatrisk endokrinologi (som lige så godt kunne være en by i Kina) og endokrinologer aner ikke meget om pædiatri... og alligevel "samarbejder" de, alt imens børnene mistrives eller værre.

Hvis du læser i børne-forummet, vil du hurtigt opdage at børnene blodprøver vurderes som de voksnes, selv om børnenes blodprøver skal tolkes helt anderledes end de voksnes. Det er grunden til at underbehandling af syge hypo-børn er snarere reglen, end den er undtagelsen...

Men du vil desværre også opdage, at det som (desværre ofte) står mellem syge børn og trivsel/bedring er ikke kun døve og blinde læger, men også sunde, friske forældre, som er loyale over for lægerne, mens de for fulde fanfarer svigter deres børn. Et fyldestgørende eksempel på min påstand kan du læse her. Så jeg kan kun sige, at jeg er lykkelig for, at din søn har dig.

Forresten, der er en god bog skrevet af.... to kvinder, tvillinger, der begge har hypothyreose lige siden barndommen. De og deres mor har været igennem alle de faser (læger, lægefejl, (under)behandling osv.), og det kan være meget nyttigt at have kendskab til, når man er forælder til et hypo-barn. Bogen er omtal her.

Jeg er nødt til at køre nu, men kommer tilbage senere på aftenen, og føjer lidt til ("En liten oppdatering på min situasjon"), hvis du ikke i mellemtiden har hørt fra andre.