Viser søkeresultater 1 til 10 av 48

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
    Hvor lenge har du tatt jodtilskudd, og hvor lav var du? Jeg har bare fiine prøver og kommer neppe til å bli satt på noen form for medisiner, med mindre det blir strumaoperasjon. Legen er overbevist om at jod-tilskudd ikke kommer til å innvirke på situasjonen, i motsetning til meg
    Jeg måtte lese i min egen historie for å få hjelp til å huske...
    Døgnurin jod viste 2,2 (ref. >0,8 - 8,6). Jeg starta med 6,25 mg Iodoral tabletter juli 2014 og økte til 25 mg i løpet av 3-4 uker. I september gikk jeg tom, og da ble formen dårligere. Utpå høsten fikk jeg igjen tak i jod, og nå tar jeg 12,5 mg hver dag, sammen med selen.

Jeg tror at om du har jodmangel, så kan det hende det løser seg for din del med å rette på det. Jeg vet det er mulig, og har snakket med en lege som har sett det hos flere pasienter, og vet om andre leger som forteller om det samme. Man må begynne med det mest åpenbare, og hos deg er det naturlig å begynne med jodtilskudd. Gi deg selv noen uker, og ha i bakhodet at du kan få detoxproblemer. Hvis du har overskudd, kan du også bruke tid på hvorfor du har næringsmangel. Det er ikke sikkert du finner svaret på akkurat det, men kanskje du finner andre svar på veien! Kan hende du har for lavt inntak av jod ernæringsmessig, eller at kroppen ikke tar det opp (og da er det interessant å bruke litt tid på årsaken til det).

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    57
    Meldinger
    86

Takk igjen!

Jeg er vel ikke lenger i tvil om at jeg har jod-mangel, med verdier på tidl. 0,3 og nå 0,9 (døgnurin). Hva årsken er, er usikker. Vi har opphopning av struma, tarmkreft og psoriassis i min mors familie, og min tanke er da om det kan ha noen sammenheng? Jeg ble jo fortalt at grunnen til mitt struma nok var arv, iom at blodprøvene er fine og at jodmangel er ikke-eksisterende i Norge, hvertfall på Sørlandet...

Jeg tenker at jeg blir på to dråper Lugol's i døgnet, og så må jeg finne noen kvasse c-vitaminer å spe på med. Så får vi se om jeg får noen reaksjoner eller om jeg glatt øker dosen om ei uke eller så...

Ha ei god helg, dere!

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    57
    Meldinger
    86

En liten oppdatering i jod-prosjektet mitt
    Etter 5 dager med 2 dråper (à 5mg jod) har jeg i kveld økt til 3. Jeg har ikke merket noen "bivirkniner".

Status på vesentlige symptomer er som følger: De to siste dagene har trykket i hodet vært betydelig redusert og har ikke medført hodepine. Synsforstyrrelsen er fortsatt til stede, med den synes å være i endring, og ikke minst, strumaet er mykere og kraftig redusert!

Gjett om jeg gleder meg til legetimen neste uke? Legen som sa at å innta jod ikke kom til å ha noen som helst innvirkning på strumaet eller status forøvrig. Jeg er jo, tross alt, frisk!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Struma var jo i lange tider kalt "jodmangelstruma" mye fordi de ofte trakk seg tilbake ved tilførsel av jodrik kost ... Og det var før vi hadde ferdigmat med mye jod-fordrivende omega6.
    Det er nok dessverre en historieløs lege du har. Og som kjent - unnlater man å teste for "fordi det ikke finnes", så finner man heller aldri jodmangel.

Det første man finner dersom man søker på "iodine deficiency symptoms" er
    Worldwide, iodine deficiency is the most common cause of thyroid enlargement and goiter (see Goiter brochure). Within a goiter, nodules can develop. Patients with a large goiter may experience symptoms of choking, especially when lying down, and difficulty swallowing and breathing.
    Og disse bildene: https://www.google.no/search?q=iodin...w=1920&bih=910 hvorav ikke få viser store struma.

Wikipedia sier dessuten
    Goiter is said to be endemic when the prevalence in a population is > 5%, and in most cases goiter can be treated with iodine supplementation. If goiter is untreated for around five years, however, iodine supplementation or thyroxine treatment may not reduce the size of the thyroid gland because the thyroid is permanently damaged.
    Det kan nok f.eks hende at din familie har en genetikk som tilsier at dere skyller ut mye av jod'et dere tar opp. Da hjelper det ikke om dere spiser like mye jod som andre folk. Eller at dere av en eller annen grunn forbruker mer jod for å holde dere friske. *trekker på skuldrene* Siden leger og medikamentprodusenter jobber utifra teorien om at alle kropper fungerer likt (iallfall om de er av samme kjønn) så er det vanskelig å få forståelse for sånt. Det må man finne ut av og forholde seg til selv, dessverre.

Når det gjelder jod så er Dr. Brownstein sin bok fin, selv om jeg ikke tror de dosene han bruker for noen av sine pasienter er nødvendige for alle.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hej Anne7 Tillykke med de foreløbige jod-iagttagelser.

Gjett om jeg gleder meg til legetimen neste uke? Legen som sa at å innta jod ikke kom til å ha noen som helst innvirkning på strumaet eller status forøvrig. Jeg er jo, tross alt, frisk!
    I anledning af den forestående legetime:

Du skal lige være opmærksom på, at hos flere "jod-deficiente" der er påbegyndt tilskud af jod - kan TSH stige til så højt som op til 75, og hvis du skal have taget blodprøver efter legetimen, da kan det ikke udelukkes at dit TSH-tal kan få lægen til at falde ned af stolen. Det er ikke alle, hvis TSH reagerer på jod, men det sker for mange, så være opmærksom på det, så du ikke bliver forskrækket når/hvis...

Der findes en hel del "moderne" forskning, som konkluderer at "for meget jod" kan fremkalde hypothyreose, netop pga. denne midlertidige stigning af TSH, selv hos (forsøgs)personer der ikke har hypothyreose. Der skal, trods alt, en længere værende jodmangel, før man udvikler hypothyreose pga. den, så hvis disse "friske" forsøgspersoner sættes på tilskud af jod, og deres TSH stiger, konkluderer læger at de har udviklet jod-induceret hypothyreose.

Det er altså alene TSH der bruges som indikator på lavt stofskifte, uanset at de egentlige stofskiftehormoner - T4 og T3 - rent faktisk er helt normale, og uanset at hypo-symptomer slet ikke er der (hos friske forsøgspersoner), eller mildnes og fortager sig hos de syge, efterhånden som de fortsætter med deres tilskud af jod...

Denne "forhøjet-TSH-tilstand" (dvs. det "falske" lavt stofskifte) kan vedvare i op til 6 måneder, og dette sker absolut uden at det betyder en forværring af lavt stofskifte. Tværtimod. Der er ingen mer-hypo-symptomer og FT4/FT3 er normale.

TSH rises temporarily in early supplementation with iodine:

"TSH is went up on IodineThis is a common occurrence when a person starts to take iodine after being deficient. The body increases TSH to stimulate production of thyroglobulin which is used to bind to the iodine in thyroid hormone production. Individuals can have TSH levels as high as 75 for up to 6 months without clinical signs of hypothyroidism. The best values to check with labs if there is a concern are the Free T3 and Free T4. You will find in most cases that the “frees” are nicely within the ranges."

Citatet stammer fra The Guide to Supplementing with Iodine. What you need to know to get started. Du kan finde og downloade den nederst i denne tråd.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når det gjelder jod så er Dr. Brownstein sin bok fin, selv om jeg ikke tror de dosene han bruker for noen av sine pasienter er nødvendige for alle.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    57
    Meldinger
    86

Ååh... Kjennes ut som om jeg har hatt det litt for travelt. Etter bare få dager på 3 dråper, økte jeg til 4 på fredag, og i dag har jeg hodepine og lett flimring for øynene. At det går an å glemme så fort hvor frustrerende akkurat de to der er... Går ned til 3 igjen noen dager til...

Ellers har jeg noe som synes å ha blitt værre. Tarmen synes å ha blitt enda tregere. Tidligere var det seigt og neverending. Nå heller det mot forstoppelse....

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    57
    Meldinger
    86

Nå har jeg vært i utenriksfart i 3 uker og kom tilbake på jobb nå etter påske. Har økt jodtilskuddet gradvis og har nå stått på 5 dråper/dag de siste 4 dagene. Var kjempespent på hvordan det skulle bli å komme tilbake på jobb ift hodepine og syn. Og det er bare fantastisk! Ingen trykk i hodet eller hodepine, synsforstyrrelsene er borte og brillene har jeg ikke brukt i dag... Jeg føler meg nesten frisk

Joda, okei... jeg har jo struma fortsatt, men jeg bad legen om å henvise meg til ny ultralyd... Det tar vel 3 måneder og så får jeg en ny måling av kulene

Nå går det rett vei, dere!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hej Anne

Med jodmangel og den tid, det tager at afvikle den = opnå den fulde helse-gevinst, afhænger af hvor udtalt jodmangel var på tidspunktet for påbegyndelse af jod-tilskud. Nogen opnår den fulde afvikling af jodmangel allerede efter 6-12 måneder, mens andre må vente 2-3 år før det sker. Jo værre mangel i udgangspunkt, desto længere tid tager det at opnå den fulde "mætning".

I forbindelse med forskning i beskyttelsen mod radioaktiv forurening har man faktisk studeret hastigheden hvormed skjoldbruskkirtlen optager jod, og man opdagede at jo mere folk har udskillet jod i urinen (jo større jodmangel desto mindre jod i urinen), desto mere jod blev optaget i skjoldbruskkirtlen. Og så det omvendte selvfølgelig: jo mindre jod i urinen (= jodmangel) desto mindre optag af jod i skjoldbruskkirtlen. Så hvor forsvandt den indtaget jod henne, når den ikke nåede frem til skjoldbruskkirtlen?

Det betyder at det er kroppen som "prioriterer" hvor de "nye" jod-atomer først skal ind og arbejde. Eksempelvis er det langt mere (sundheds)faretruende at mangle jod i æggestokke, fordi det så går ret hurtigt med problemer hvis det var, hvorimod selv en fuldt udviklet kræft i skjoldbruskkirtlen er så vældig langsom, at det er ikke i skjoldbruskkirtlen at kroppen udnytter "ny" jod først, ved jodmangel.

Riktignok var det første svaret "tilsynelatende uforandret". Størrelsen på knutene var altså uendret, men da jeg kom inn til konsultasjon hos kirurgen forelå resultatet av biopsien.
    Kan du huske, hvor mange (egentlig) biopsier var foretaget, og med hvilke intervaller?

Den store knuten har endret seg fra grad 3 til 4
    Hvor stor er den "store" knude?

Denne "grad 3" til "grad 4" betyder at resultatet af din biopsi er vurderet ved hjælp af den såkaldte "Bethesda thyroid cancer classification" eller The Bethesda System for Reporting Thyroid Cytopathology. Bethesda-systemet rummer 6 kategorier:

Category I—nondiagnostic or unsatisfactory (ND/UNS)
    Category II—benign
    Category III—atypia of undetermined significance or follicular lesion of undetermined significance (AUS/FLUS)
    Category IV—FN or suspicious for a FN (FN/SFN)
    Category V—suspicious for malignancy
    Category VI—malignant

At din knude er i "grad 4" betyder "kun" at der er forandringer i de celler, biopsien har udtaget. Man skal helt op i "grad 6" før man kan tale om en "rigtig" kræftknude. Du bør også være opmærksom på at den operation, du er blevet tilbudt om 16 dage, er kun såkaldt "diagnostisk operation" dvs. foretaget udelukkende for at konstatere hvordan hele knuden i virkeligheden ser ud indefra - altså er det en tumor ifølge tværsnit i mikroskopet, eller er/var det blot enkelte celler hist og her, der så forandrede ud.

Det er altså ikke en behandling du får, men operationen er kun et diagnose-værktøj, og når det når så langt, da kan du se i American Thyroid Association Statement on Using Molecular Profiling for Perioperative Decision-Making on Thyroid Nodules, i tabellen 1 at der er tre metoder til at undersøge biopsier, hvoraf den ene (GEC) opdager kun 37% af mulige kræft-forandringer (dvs. 63% unødvendige operationer), den anden (7-gene molecular panel testing) opdager hele 87% [14% negative] (dvs. kun maks. 13% unødvendige operationer) og den mest sikre test (ThyroSeq v2) opdager også 87% + 9% ved at opdage færre negative resultater dvs. endnu større træfsikkerhed og dermed endnu færre unødvendige operationer.

Spørgsmål er nu - hvilken metode var anvendt til at vurdere din sidste biopsi? Jeg gætter at det er den første metode, og jeg gætter også at en genetisk analyse af dine knuder har ikke været nævnt for dig. Du har i hvert fald ikke skrevet noget om det...

Det er nemlig sådan at de fleste mennesker opereret for kræft i skjoldbruskkirtlen enten slet ikke har kræft, eller har kræftforandringer der er så langsomme, at folk når at dø af alderdommen først. Det er derfor super vigtigt at det bliver den mest sikre metode at biopsiens resultater vurderes med... fordi selv om man muligvis slipper for kræftdiagnose som følge af en diagnostisk operation, slipper man ikke for lavt stofskifte bagefter.

Lavt stofskifte i kombination med overgangsalderen er altså en hård kost, specielt fordi kun efter operation for "rigtig" kræft efterbehandles med høje nok doser af syntetisk T4 (= supprimeret TSH). Alle andre behandles med lavdose syntetisk T4 og lægerne er vældig u-villige til at dosere nok til at symptomer bliver færre, fordi de vil ikke have at TSH bliver supprimeret.

Det bedste ville være hvis den opererede straks efter operationen kom i efterbehandling med NDT i stedet for det syntetiske T4. Det er kun NDT der kan garantere rimelig symptomfrihed, hvorimod effekten af syntetisk T4 er hverken stabil eller varig.

Set ud fra sundhedsvæsen-økonomi er det billigst for sundhedsvæsenet "diagnostisk" at operere, mens målt samfunds-økonomisk er det i de fleste tilfælde et tab når den pågældende person udvikler lavt stofskifte efter operationen, når arbejdssituationen (og skatten af indtægten) bliver undergravet pga. lavt stofskifte særlig når man ikke længere er ung. Jo ældre man er på tidspunktet for diagnostisk operation, desto hurtigere udvikles lavt stofskifte idet de øvrige hormon-backup-systemer er allerede ved at forringes pga. alderen.

Ude i verden begynder andre lande at opdage både overdiagnoser og overbehandling af "kræft" i skjoldbruskkirtlen: Revisiting Overdiagnosis and Fatality in Thyroid Cancer og man begynder også at vurdere værdien af gentagelse af biopsier (second opinion) som standard Routine second-opinion cytopathology review of thyroid fine needle aspiration biopsies reduces diagnostic thyroidectomy idet det efterhånden er en kendsgerning at disse "rutine second opinions" af biopsi-resultater ender med mindst 25% færre operationer. Dvs. mindst 25% personer mistænkt for at have kræft i skjoldbruskkirtlen, har den altså ikke og behøver ikke opereres...

The Value of Second Opinion in Thyroid Cytology (111 KB)

Det er blevet sørme sent... Vi må hellere fortsætte i morgen, hvis du altså ønsker det? Jeg kan godt forstå at du måske er træt af det hele og bare ønsker at det skal holde op, men ved ud hvad? Det holder ikke op. Det bliver bare andre plager som kommer i stedet og om du klarer at forholde dig til dem, og senere kan håndtere dem, alene afhænger af OM din beslutning er truffet på et fuldstændig grundlag. Det føler jeg ikke er tilfældet nu, eller hvad mener du?

Lige nu er du blevet skræmt af kirurgen der siger hvad du skal, og hvornår. Det er skide frækt at skære i folks skjoldbruskkirtler bare for at diagnostisere, når der i virkeligheden findes langt mere effektive OG skånsomme metoder til at opnå vished, uden samtidigt at påføre folk lavt stofskifte...
    Sist endret av Anisa; 06-06-16 kl 22:45
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    57
    Meldinger
    86

Hei Anisa

Jeg er på mange måter enig med deg i at det sannsynligvis er ikke kreft i denne knuten. Men når det er sagt, så har du utrolig rett i at jeg er skremt... Jeg er vettskremt. Det er så mye kreft i familien min, både på min mors og min fars side. Min farmor og min mormor, alle søsken av mine foreldre. Alle har de hatt kreft, kjapp kreft, langsom kreft... Familien min dør av kreft, min far senest for 1 måned siden, min mor for 11 år siden bare 64 år gammel.

Strumaet oppdaget jeg selv for 1,5 år siden og var på første ultralyd/biopsi for 15 mnd siden. Da var den store knuten på ca 4x3x2,5 cm og det ble tatt 3 prøver(sprøyter). I tillegg finnes det 3 knuter på rundt centimeteren.
    Ny kontroll 25.mai. Størrelsesmessig var tingene uendret men biopsiene viste altså endring. Det ble også denne gangen tatt 3 prøver.

Jeg trodde selv at strumaet var mindre nå, men jeg tok feil. Det er snakk om å operere bort venstre halvdel av kjertelen, og hva det vil medføre vet jeg ærlig talt ikke... Det jeg vet er at hvis jeg skal ombestemme meg, må det skje fort...

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 05-04-13, 16:35
  2. "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
    Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 23
    Siste melding: 14-01-11, 13:05
  3. "Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
    Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 14-11-10, 21:28
  4. Alle klassiske symptomer på lavt stoffskifte men har "fine" verdier
    Av stavros i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 2
    Siste melding: 24-04-10, 14:39
  5. "Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
    Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-09-05, 21:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn