Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
28-01-15, 22:30 #1
Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...
Hei!
Ser jeg har postet en gang på forumet tidligere, men jeg prøver meg igjen da jeg fremdeles har plagsomme symptomer.
Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men da legen min virker å ha gitt opp håper jeg å få innspill fra dere kunnskapsrike mennesker her inne! Jeg er fulltidsstudent, men må stadig ta flere «fridager» (dvs sove lenge og tilbringe dagen på sofaen) og føler at energien ikke strekker til (lengre symptombeskrivelse følger ;)). Jeg har i lengre tid mistenkt lavt stoffskifte eller en mild grad av ME, men legen mener jeg er for oppegående for å ha ME...
Jeg har ingen bakgrunn som spesielt aktiv eller energisk; gjennom hele videregående måtte jeg sove noen timer på ettermiddagen og kunne enkelte helger sove til 17 på kvelden (stod aldri opp før 12). Da jeg etterhvert fikk hyppig hjertebank og hodepine dro jeg til legen og fikk påvist nærmest tomme jernlagre som sannsynligvis var forårsaket av kraftige mensblødninger (TMI, sorry!). Fikk jerntabletter som hjalp noe, men følte meg fremdeles slapp og trøtt.
I desember 2010 fikk jeg kraftig influensa (mistenker svineinfluensa, men dro aldri til legen for å sjekke) med høy feber, hodepine og nakkestivhet og ble liggende i nærmere 14 dager. Det var etter dette jeg begynte å få mer tilbakevennende rare symptomer.
I første del av 2011 fikk jeg med noen uker og måneders mellomrom «anfall» av tilstivnende nakke, hodepine, frostrier og feber som varte rundt en dag. Dette kunne komme helt ut av det blå. Hadde stadig hodepine, var slapp og hadde stort søvnbehov og dro etterhvert til legen for å ta blodprøver. Fikk påvist forhøyet TSH (rundt 5) og aTPO (63). T4 og T3 lå innen referanseområdet. Fikk beskjed om å gå turer i frisk luft og komme tilbake noen måneder senere for ny kontroll. Da hadde TSH sunket til rundt 2 og aTPO var negativ. Men jeg følte meg ikke noe spesielt bedre, annet enn at de kraftige «anfallene» ble sjeldnere.
Tiden gikk og flere diffuse symptomer dukket opp, blant annet perioder med langvarig hodepine, periodevis kvalme, periodevis hovne lymfeknuter i hals og under armene, frost i kroppen, ekstra trøtt og slapp etter dager med moderat aktivitet/sosiale sammenkomster, enkelte dager der kroppen føles tung og jeg får melkesyre i armen av å børste håret.
Det siste halvåret føler jeg har vært spesielt kjipt. Jeg kan sove og sove og sove, har stadig hodepine som kan vare i alt fra et døgn til over 10 dager og mye kvalme og uggenhet. Har det siste året lagt om kostholdet som har bedret en del andre mageproblemer, men har ellers ikke merket stor forbedring i formen.
Har også kronisk jernmangel som kun i liten grad responderer på tilskudd (har opplevd at jernlageret har gått ned selv om jeg tar høye doser av jern) og blir lavt igjen så fort jeg slutter. Etter siste måling var jernnivået mitt dog fint, men symptomene like mye tilstede – noe som igjen får meg til å mistenke at stoffskiftet ikke er helt på stell.
Nyere målinger av stoffskifte viser TSH som ligger mellom 2 og 4 og T4 rundt 13 – altså på grensen til lavt. Har tatt en scintigrafi av skjoldbruskkjertelen som viste spor av betennelse, men legen mente dette var midlertidig og ville bedres av seg selv. Har også vært hos endokrinolog som mener jeg er helt frisk. Det er derfor frustrerende å langt i fra føle seg bra!
Dette ble langt!
Det jeg lurer på er vel om det er mulig å ha slike symptomer når stoffskifteverdiene er «innenfor normalen»? Ligner dette i det hele tatt på stoffskifteproblemer? Det frister å be legen prøve en lav dose levaxin en periode for å se om det blir noe bedring, men han lener mer i retning av at jeg må innfinne meg med lite energi.

Fuglen
-
28-01-15, 23:17 #2
Sv: Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...
Er på terskelen til nattstellet, men må bare skrive noe..

Legenes respons på dine plager taler for seg selv
men det er alikevel vondt å lese (fra så altfor mange) om hvor uengasjert og passive mange leger er.
Heldigvis finnes det noen hederlige unntak - kanskje du vil høre (les: lese) på en slik isteden

Denne boka har jeg lånt på biblioteket (et par ganger faktisk) og anbefaler den på det varmeste.
Forumet har satt av en ganske så god plassering på forsida av forumet til Øverbys bok.
I tillegg så ligger det noen kapitler av boka her:
- men kanskje du kan begynne med å lese i tråden jeg har linket til i bobla øverst
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
29-01-15, 10:00 #3
Dette blir et helt kort svar fra meg (da jeg er opptatt store deler av dagen).
Gjør som meg - krev prøvebehandling av stoffskiftet (som et ledd i å utelukke ME! ME kan for øvrig ha flere grader, og man kan ha, om jeg husker rett, nedsatt funksjon med 60% - 100% for å få ME. Derfor er noen sengeliggende mens andre fungerer noe mer.
Det er trolig enklest å få prøvebehandling med Levaxin - da må du få 6 mnd og øke dosen gradvis til fT4 er maks av refområdet (så sant kroppen responderer positivt). Har du betennelse, må du trolig uansett høyt i dose. Apropos betennelse - er anti-TG (anti tyreoglobulin) og TRAS sjekket?? Hva med cøliaki?
Det beste, etter min mening, er å få prøvebehandling med NDT (Erfa eller Armour), da dette er bioidentisk. Det kan være vanskelig å få til pga sviktende kunnskap hos mange leger. Evt be om å få T3 (Liotyronin) - det virker hurtig og du får et tidlig svar på om det hjelper. En ulempe med syntetisk T3 er at tablettene er på 20mcg, og du må begynne med max 5 mcg - altså dele tabletten i fire. I tillegg tas den veldig hurtig opp i kroppen, og mange opplever "topper" og doserer derfor utover dagen. NDT er proteinbundet og frigis saktere, etter kroppens forespørsel.
Jeg har også relativt lavt jernlager (i mange år) og sliter med å få det opp. Jeg har også hatt kraftig mens, men er normalisert med NDT. Kan hende jernlageret øker framover nå. Lavt jernlager i seg selv fører ofte til at stoffskiftehormonene ikke utnyttes godt nok...
Du bør også få sjekka jod i døgnurin dersom det ikke er gjort.
Om du sliter med å få dette hos legen (argumenter med st du skal utelukke ME), så MÅ du finne en annen lege med en tilnærming du trenger.
-
29-01-15, 10:30 #4
Dette ligner veldig på hvordan det var med datteren min, som nå er 20 og fikk lavt stoffskifte da hun gikk på videregående. Hos fastlegen fikk hun bare sterke smertestillende for hodepinen, og tilbud om antidepressiva, så vi måtte til privatlege før det ble avklart at det var stoffskiftesykdom som plaget henne. Prøvde først en periode med Levaxin, som ikke virket så særlig godt for henne, men hun går nå på Armour og har det stort sett bra, og er kvitt migrenen.
Støtter de andre som har svart deg, her: krev å få en prøvebehandling med Levaxin hos fastlegen. Det skal utelukkes andre årsaker før en ME-diagnose settes, så ikke avfinn deg med det når du har såpass mye symptomer på lavt stoffskifte! Lavt stoffskifte kan utløses av en virusinfeksjon eller andre påkjenninger.
-
29-01-15, 12:08 #5
Hei og takk for tilbakemelding!
Jeg synes også det virker fornuftig at jeg får teste behandling en periode siden prøvene mine er såpass i grenseland og jeg har symptomer... Om jeg får med legen på laget er det vel stor sannsynlighet for at Levaxin er det eneste han går med på, men jeg tenker at alt er bedre enn ingenting på dette tidspunktet.
Tror aTG og TRAS ble undersøkt hos endokrinolog, men siden jeg ikke har hørt noe regner jeg med at de var normale - tenker uansett å ringe legen for å få utskrifter så jeg kan se gjennom selv!
Takk for tips om jod-testing, det har ikke blitt undersøkt.
Legen min har vært veldig interessert i å finne ut hva som feiler meg, og sendt meg rundt til alskens spesialister - men siden ingen finner noe nevneverdig begynner han nok å bli litt lei og snakker om at enkelte må innfinne seg med å ikke orke så mye i hverdagen...
-
29-01-15, 12:13 #6
Hvis du ligger lavt på jern - så MÅ du få opp det først. Ikke engang NDT
(frysetørret skjoldkjertel fra gris)
vil virke som det skal hvis du ikke har jernet ditt på plass.
Jeg bruker denne (andre jerntilskudd fungerer dårlig på meg):
http://www.iherb.com/Source-Naturals...6&sr=null&ic=1
Denne har jeg også brukt (funker den også - og smaker i tillegg godt ;))
http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-I...2&sr=null&ic=1
Tenker at du også med fordel kunne ta tilskudd av selen:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Selen...4&sr=null&ic=4
Verdt å huske: Kapsler gir bedre opptak enn tabletter ^^Kevlin
-
29-01-15, 12:16 #7
Takk for svar! Er usikker på om fastlegen vil gi meg prøvebehandling iom at jeg er erklært frisk av endokrinolog (snakk om å bli skuffet av å høre at man er frisk!
), men det skader vel ikke å spørre. Det jeg er redd for er at dersom jeg ikke responderer godt på Levaxin vil det sitte enda lenger inne å gi meg Armour, da det kan tolkes som at det ikke er stoffskiftet det er noe i veien med. Men jeg får bare mase! Kan ikke ha det sånn særlig mye lenger før det går alvorlig utover studier/familie...
Godt å høre at datteren din har blitt bedre!
-
29-01-15, 12:19 #8
Anbefales deg:
http://www.helfo.no/privatperson/Sid...t-pa-nett.aspx
pssst: med de legene du har møtt.. - før førstkommende søndag er mitt ønske for deg
- hvis ikke, så må du vente til slutten av februar..Kevlin
-
29-01-15, 12:24 #9
Godt poeng! Sliter veldig med å få opp nivåene selv, men fant en type på helsekosten (aminojern) som både var snill mot magen og ga bedre prøveresultater etter en tids bruk. Burde vel ta en ny test nå som jeg har vært av dem en periode for å se om jeg kanskje bør starte opp igjen. Litt redd for å overdosere!
Siden du sier at lavt jern hemmer funksjonen av stoffskiftehormoner; er det mulig at lavt jern/jernlagre over tid kan føre til svekket stoffskifte? I såfall en svært interessant kobling!
Selen begynte jeg faktisk med da jeg fikk påvist antistoffer første gang
-
29-01-15, 12:28 #10
Lignende tråder
-
Fortvilet etter endotime...
Av Lilje i forumet Hos legenSvar: 10Siste melding: 02-05-08, 18:56 -
Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 11Siste melding: 02-01-08, 18:09 -
Ny på forumet her: Fortvilet! Oppdatert med prøveresultater.
Av tomat i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 63Siste melding: 10-02-07, 04:12 -
fortvilet
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-12-06, 16:38 -
Utslitt og fortvilet
Av IMN i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 2Siste melding: 30-04-05, 22:15
Svar med sitat

Bokmerker