Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
28-01-15, 22:30 #1
Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...
Hei!
Ser jeg har postet en gang på forumet tidligere, men jeg prøver meg igjen da jeg fremdeles har plagsomme symptomer.
Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men da legen min virker å ha gitt opp håper jeg å få innspill fra dere kunnskapsrike mennesker her inne! Jeg er fulltidsstudent, men må stadig ta flere «fridager» (dvs sove lenge og tilbringe dagen på sofaen) og føler at energien ikke strekker til (lengre symptombeskrivelse følger ;)). Jeg har i lengre tid mistenkt lavt stoffskifte eller en mild grad av ME, men legen mener jeg er for oppegående for å ha ME...
Jeg har ingen bakgrunn som spesielt aktiv eller energisk; gjennom hele videregående måtte jeg sove noen timer på ettermiddagen og kunne enkelte helger sove til 17 på kvelden (stod aldri opp før 12). Da jeg etterhvert fikk hyppig hjertebank og hodepine dro jeg til legen og fikk påvist nærmest tomme jernlagre som sannsynligvis var forårsaket av kraftige mensblødninger (TMI, sorry!). Fikk jerntabletter som hjalp noe, men følte meg fremdeles slapp og trøtt.
I desember 2010 fikk jeg kraftig influensa (mistenker svineinfluensa, men dro aldri til legen for å sjekke) med høy feber, hodepine og nakkestivhet og ble liggende i nærmere 14 dager. Det var etter dette jeg begynte å få mer tilbakevennende rare symptomer.
I første del av 2011 fikk jeg med noen uker og måneders mellomrom «anfall» av tilstivnende nakke, hodepine, frostrier og feber som varte rundt en dag. Dette kunne komme helt ut av det blå. Hadde stadig hodepine, var slapp og hadde stort søvnbehov og dro etterhvert til legen for å ta blodprøver. Fikk påvist forhøyet TSH (rundt 5) og aTPO (63). T4 og T3 lå innen referanseområdet. Fikk beskjed om å gå turer i frisk luft og komme tilbake noen måneder senere for ny kontroll. Da hadde TSH sunket til rundt 2 og aTPO var negativ. Men jeg følte meg ikke noe spesielt bedre, annet enn at de kraftige «anfallene» ble sjeldnere.
Tiden gikk og flere diffuse symptomer dukket opp, blant annet perioder med langvarig hodepine, periodevis kvalme, periodevis hovne lymfeknuter i hals og under armene, frost i kroppen, ekstra trøtt og slapp etter dager med moderat aktivitet/sosiale sammenkomster, enkelte dager der kroppen føles tung og jeg får melkesyre i armen av å børste håret.
Det siste halvåret føler jeg har vært spesielt kjipt. Jeg kan sove og sove og sove, har stadig hodepine som kan vare i alt fra et døgn til over 10 dager og mye kvalme og uggenhet. Har det siste året lagt om kostholdet som har bedret en del andre mageproblemer, men har ellers ikke merket stor forbedring i formen.
Har også kronisk jernmangel som kun i liten grad responderer på tilskudd (har opplevd at jernlageret har gått ned selv om jeg tar høye doser av jern) og blir lavt igjen så fort jeg slutter. Etter siste måling var jernnivået mitt dog fint, men symptomene like mye tilstede – noe som igjen får meg til å mistenke at stoffskiftet ikke er helt på stell.
Nyere målinger av stoffskifte viser TSH som ligger mellom 2 og 4 og T4 rundt 13 – altså på grensen til lavt. Har tatt en scintigrafi av skjoldbruskkjertelen som viste spor av betennelse, men legen mente dette var midlertidig og ville bedres av seg selv. Har også vært hos endokrinolog som mener jeg er helt frisk. Det er derfor frustrerende å langt i fra føle seg bra!
Dette ble langt!
Det jeg lurer på er vel om det er mulig å ha slike symptomer når stoffskifteverdiene er «innenfor normalen»? Ligner dette i det hele tatt på stoffskifteproblemer? Det frister å be legen prøve en lav dose levaxin en periode for å se om det blir noe bedring, men han lener mer i retning av at jeg må innfinne meg med lite energi.

Fuglen
Lignende tråder
-
Fortvilet etter endotime...
Av Lilje i forumet Hos legenSvar: 10Siste melding: 02-05-08, 18:56 -
Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 11Siste melding: 02-01-08, 18:09 -
Ny på forumet her: Fortvilet! Oppdatert med prøveresultater.
Av tomat i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 63Siste melding: 10-02-07, 04:12 -
fortvilet
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-12-06, 16:38 -
Utslitt og fortvilet
Av IMN i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 2Siste melding: 30-04-05, 22:15

Svar med sitat
Bokmerker