Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
Da jeg jo har rigtig meget brom i kroppen, var jeg gået i gang med at optrappe jod. Det gik rigtig godt indtil, jeg nåede 6 mg. Så begyndte der at komme symptomer på antistoffer igen, og jeg fik ondt i skjoldbruskkirtlen. Det betyder, at jeg er stoppet igen.
Hej Tina. Ju mer brom är deponerat i vävnaderna, ju långsammare bör joden ökas om du inte tar andra detox neutraliserande kosttillskott.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Uanset kelp eller Lugols, sørg altid for at have klorofyl-tabletter liggende i reserve. Ikke spirulina og ikke chlorella. Bare klorofyl. Skulle du evt. opleve hyper-lignende symptomer de første dage med jodtilskud (nogen gør, andre gør ikke), kan det garanteret ikke være hyper... Klorofyl-tabletter vil få dem til at forsvinde indenfor 24 timer.

Gäller även bromreaktion på grund av detox.

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
Nu læser jeg så en hel del igen, og jeg har fundet ud af, at med Hashimotos skal man have meget jod (og ATP cofactors, magnesium, mv.), for ikke at få tilbagefald.
Det finns massor av andra än jod skäl till att antikropparna tillfälligt fluktuerar upp.

Kanske denna information kan hjälpa dig? https://www.stofskifteforum.dk/showt...671#post134671

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Glemte å skrive at TSH gikk opp, selv om tilskudd av stoffskiftehormoner og målt nivå i blodet var så godt som uendret ved oppstart av jod. Det var dog en symtomfri TSH-økning og min teori er at det "beviser" at jeg trengte den jod'en.
Nämligen. I detta och liknande fall, ökad TSH inte beror på hormonbrist, men på tyreoglobulin. När människor med jodbrist behandlas med tillskott av jod, ökar detta produktionen av tyreoglobulin (detta är bra) i deras sköldkörtel. Eftersom det är inte hormonbrist som har ökat TSH, får de inga hyposymtom, även om TSH kan fortsätta att vara förhöjd i upp till 6 månader efter start med jodtillskott.

Detta är en stor missuppfattning att man får hypotyreos av jodtillskott (om TSH ökar), men i verkligheten är det bara en tillfällig thyroglobulin reaktion. Och detta (när TSH ökar - Tina) kan stimulera antikroppar, tills de "upptäcker" att det ju inte finns någon ökning av hormonproduktion som de kan "njuta" av att "äta", och de går ner igen (förenklat förklarat).

Vi måste få skrivit om det lite mer. Med referenser och det hela...