Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Tråd: Frisk, med høy anti-TPO
Hybrid View
-
21-11-14, 13:32 #1
Sv: Frisk, med høy anti-TPO
Jeg hadde vedvarende diare/ustabil mage. Hadde aldri "reaksjoner" i tradisjonell forstand - bare kronisk ustabil mage, med/uten luft.
Ja, det var tungvindt - men SÅ verdt det. Og man blir mye mer kreativ i matveien. Jeg hadde gjort det om igjen uten å blunke. Det var SÅ verdt å bli kvitt den bihulegreia. Halvhodepine& bihuletrøbbel til og fra i årevis er ikke noe særlig. Som en bonus ble huden mye bedre (da melka forsvant ut av kostholdet - bruker nå mye mindre, og mest som ost/smør eller laktosefri produkter) og jeg har nesten aldri noen form for luft i magen lenger.
Jeg hadde aldri oppdaget den sammenhengen hadde det ikke vært for den dietten. Jeg la faktisk ikke merke til at plagene forsvant før jeg skulle teste melvarer med gjeninnføring. DA kom disse tingene tilbake og jeg la merke til at de hadde vært borte mens jeg var melfri. Siden har de kun kommet tilbake ved uheldig matforurensing.
(Hos meg fører også mel til at jeg samler vann i underhuden -> medførte at en nerve i albuen kom i klem og ga meg dovne hender, og at bihulene ble trange. Merker at hud og kropp er "fastere"/strammere på mat uten mel.)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-12-14, 21:34 #2
Liten oppdatering her, siden jeg nå har vært tilbake til min vanlige fastlege. Hun er ung og hyggelig, neppe noen ekspert på stoffskifte, men virker heller ikke veldig fastlåst i sine meninger. Hun nevnte muligheten for å ta en prøvedose med Levaksin i en periode, selv om TSH ser normal ut. Siden jeg per nå egentlig ikke har noen symptomer ble vi enige om å vente og se an, men ta kontakt med en gang jeg merker tegn til noe.
Så var det blodprøver, og her stusset jeg. TSH og fritt T4 er omtrent som sist, for to måneder siden, hun sjekket også T3 og det så greit ut, i likhet med de andre prøvene. (Kunne hatt noe mer B12, da.) Men anti-TPO, som var >1000 for to måneder siden (ref. <35) var nå 45! (ref. <100). Og TRAS var gått fra <0,9 (neg) til 1,6 (grensepositiv).
Heldigvis hadde jeg lest både her og på sidene til Furst at det er ulike målemetoder med ulik sensitivitet. Men uansett - å gå fra "sterk positiv" til "normal" på to måneder uten behandling er litt for godt til å være helt sant. Så idag har jeg plaget både Aker og Furst, som analyserte de to prøvene, for å få vite litt mer. De ville helst ha meg til å snakke med fastlegen. Har prøvd, hun ringer meg tilbake seinere, i likhet med gynoen som tok den første prøven.
Jeg vil uansett insistere på å få tatt en prøve til, for å luke ut en konkret feil eller forbytting. Men jeg lurer også på andre ting, og tror egentlig det er lab'en som burde kunne svare på det. F.eks. betyr det egentlig noe for sykdommens utvikling om man har høyt eller lavt tall? Hvis ikke, hvorfor gjøres det da studier som tar sikte på å senke antistoffene? Avhenger det av målemetode? Er det ikke slik at høyt tall gir høyere risiko for å utvikle sykdom? Kan Hashis i en tidlig fase svinge mellom angrep og ikke-angrep? Når det er mulig å få så store avvik på to prøver håper jeg ikke man setter igang medisinsk behandling basert på bare en prøve.
En ting er jeg blitt glad for siden jeg fikk påvist dette her, og det er at jeg flink til å skumlese mye informasjon raskt... *puh* Det er søren meg en stor jobb å sette seg inn i dette her, og ikke minst sile ut den mindre seriøse informasjonen som finnes der ute.
Og så har jeg selvfølgelig blitt en sånn "når alt du har er en hammer ser alt ut som en spiker". Jeg "ser" stoffskifteforstyrrelser overalt i folk rundt meg.
Jaja.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-12-14, 22:00 #3
Det er ikke alt for godt, at din TRAS "bevæger" sig. Det gør at man ikke kan stole på TSH-analyser. Det er også vigtigt når TRAS viser sig at være i bevægelse, at holde nøje øje med FT4's og FT3's ændringer i placeringen indenfor ref.området - falder de eller stiger? Referenceområdet er så stort at også ændringerne indenfor dette område kan antyde hvad TRAS "foretager" sig, og om TRAS er "stimulerende" eller "blokerende". Det kan meget vel blive den vigtigste analyse af alle - TRAS - i en situation hvor den overhovedet forekommer, og grunden til at TRAS er så vigtigt er at (gentager mig selv her) den forfalsker resultater af TSH-analyser, der jo ellers bliver anvendt til både at diagnosticere en mulig sygdom, og senere - til at justere behandlingen. TRAS kan forfalske både diagnose, stofskiftets status og ødelægge behandlingen. Mange læger enten ikke kender ret meget til disse TRAS-egenskaber, eller misforstår dem (forveksler "blokerende" med "stimulerende", og omvendt).
Hvis du ønsker en overordnet forklaring på TRAS's forskelligheder og deres betydning, kan du læse hvad jeg skrev til en anden person her, for tre år siden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...762#post120762 - og så kan du "forske" videre i det, når/hvis senere.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-12-14, 17:13 #4
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Kan man bli frisk av høy anti-TPO?
Av [Marita] i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 04-09-10, 08:01 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Når mat gjør deg frisk…
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 22-03-09, 14:27 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker