Side 12 av 15 Først 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 147
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej

Hvornår var det sidst du var til ultralyd af skjoldbruskkirtlen?

På UL-billeder kan man se om kirtelvævet er "levende" dvs. hormonproducerende helt eller delvis, eller næsten slet ikke. Hvis der fortsat er tvivl, kan man foretage en CT-scanning.

Problemet er, at T4 produceres kun i skjoldbruskkirtlen, mens over 93% af kroppens samlet T3 produceres ude i de andre kroppens væv, hvis der er tilstrækkelig med T4 til rådighed.

Hvis der kun er det T4 som findes i den ene grain af thyroid, kommer man ikke ret langt med T3-regnskabet. T3 har sine naturlige "kompensatorer" fortrinsvis i binyre-hormoner, men de rækker ikke forever. På et eller andet tidspunkt, og næsten uanset hvor meget DHEA man tager hver dag, "visner" binyrerne. Når det sker, kan det blive utroligt svært at komme sig igen, om overhovedet... Det kan man læse bl.a. i Gunndas historie. Gudskelov går det langt fra altid så galt. Til gengæld kan det ikke forudses, og helt sikkert er, at man bør være særlig opmærksom på det man foretager sig på tærsklen til overgangsalderen.

Det er altså alfa og omega, at være klar over hvad er graden af skjoldbruskkirtlens hormon-produktion. Særlig hvis man har Hashimoto's fordi der er forskel på kirtlens evne til at genoptage hormonproduktionen, der er afhængig af årsagen til at denne hormonproduktion var undertrykt, eller blev helt væk. Hashimoto's effekt på skjoldbruskkirtlens hormonproducerende væv sædvanligvis irreversible, hvorimod de hormonproducerende væv der har været undertrykt af f.eks. medicinsk behandling, har en god chance for at begynde at producere hormoner igen. Jeg tror at du har spurgt om det før, og i så fald kan jeg anbefale at læse kildehenvisninger/links i første indlæg i denne tråd.

Hei, og takk for innspill. Jeg er vel ikke så sikker på om jeg vet noe om hvorvidt skjoldbruskkjertelen produserer noe eller ikke for øyeblikket. Jeg har papirene fra ultralyden januar 2014. Som konklusjon står det sekv. thyreoiditt. Språket forøvrig er ikke så lett å tolke. Det står noe om at thyreoidea er liten og lavekkogene med multiple opp til 10 mm store velavgrensende nodulære forandringer. Dopplermessig finnes økt sirkulasjon i parenkymet omkring de nodulære forandringer. Normale funn svarende til gl. submand resp. parotis bilat.. Ingen patologiske lymfeknuter på halsen. Så hva dette betyr vet i grunn ikke jeg. Men ultralydlegen ga inntrykk av at kjertelen var innskrumpet, betent og ødelagt. Vel, håper at de neste blodprøvene gir meg noen svar.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Åh nej... Rufus Hvorfor i alverden vil denne læge have dig ned med Thyroid, når han samtidigt vil tilføre "bittelitt t4" ?? Hvilken stabilitet? I blodprøver? Fordi det kun i blodprøverne at det vil nytte. Og kun for T4.

Pludselig er jeg blevet ked af det, og bange. Hvad i alverden er det for en "funksjonellmedisinsk" klinik, der tager patienterne af naturlig thyroid for i stedet at fylde syntetisk fake-T4 på dem? Denne nyhed ville jeg gerne have undværet.
    Nu er jeg helt og aldeles bekymret.
    Jeg har ikke brukt thyroid på mange år (siden 2011). Jeg har brukt ren t3 (liothyronin og bare det) det siste halvannet året. I en lang periode brukte jeg ingen stoffskiftemedisin i det hele tatt. Ren t3 er så ustabilt for meg, så han vil tilføre litt t4 litt etter litt. Jeg foretrekker egentlig syntetisk framfor naturlig, det er basert på tidligere erfaringer. Men er muligens klar for å prøve thyroid etterhver (siden det tross alt skal være mer stabilt).

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Vekt og huttetu

Hei igjen . Da har det gått drøye 5 uker siden min drastiske reduksjon av erfa thyrod. Jeg føler meg ganske bra nå. Kroppstemperaturen er ikke så verst, og jeg har ikke fått tilbake symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har imidlertid et problem. Vekta er på vei oppover igjen. Det er noe som ikke stemmer helt. Men, jeg vet aldri helt hva det er. Denne uka har jeg vært tom for Cal Mag, noe jeg egentlig skal ta ganske mange av i følge planen min. Hvilken betydning har det? Jeg har også byttet DHEA type til 7-keto DHEA. (Tok tidligere en type fra Douglas laboratories). Har det betydning for vekta? En annen faktor er at jeg nå føler meg mye bedre i magen enn på lenge, etter at jeg har brukt probiform en periode. Kan det være at jeg plutselig har fått så mye bedre opptak av næring? (Eller kan det være at jeg tross alt får for lite stoffskiftehormoner). Jeg er takknemlig for kloke innspill. Håper at jeg kan få stoppet vektoppgangen, og helst uten å øke thyroiddosen. Har ikke lyst til å gi opp dette prosjektet ennå. Håper forøvrig at dere har en fantastisk fin søndag

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei igjen. Det har nå gått 7 uker siden jeg halverte min thyroid dose. Har merket at kroppen har sliti og at kjertelen ikke har klart å kompensere for reduksjonen. Jeg går på kun 60 mg erfa thyroid. Vekta stiger fortsatt, jeg er sliten, sliter med å opprettholde kroppstemperaturen og begynner å få vondt/ubehag under føttene. Er ikke så syk som jeg var før jeg begynte med stoffskiftehormoner, men jeg kjenner godt at kroppen sliter. Tok stoffskifteprøver nå i uka og har fått svar på disse. Det var et mål at TSH skulle bli synlig, og ja det har den blitt. Den er nå på 2,4 (0,2-4,0). Men stoffskiftehormene ligger mye lavere enn det jeg trives med. Fritt T4 er nå på 11,8 (11-23) og fritt T3 har sniki seg såvidt under referanseområdet og ligger nå på 3,4 (3,5-6,59). AntiTPO derimot oppfører seg som den skal, dvs at den går gradvis og pent nedover og er nå på 277. (<100). Vel, jeg innser at jeg ikke bør ha slike stoffskifteverdier altfor lenge, men har et par planer framover, og så får vi se hvordan det går. Akupunktøren anbefalte noen kinesiske urter. Har begynt på disse. Forøvrig har Funksjonellmedisinsk senter anbefalt at jeg begynner med kelp, ashwaganda, selentilskudd og A vitamintilskudd (i tillegg til alt jeg tar fra før). Jeg får gi dette en sjanse. Det blir nye blodprøver mot slutten av året, så da får vi se om det er mulig å få i gang stoffskiftet litt bedre. Jeg vet at jeg når som helst kan øke dosen min. Det er ingen andre som hindrer meg i dette, men har så veldig lyst til å prøve å få i gang egenproduksjonen, så jeg avventer nok litt til. Er det noen som ut fra de tallene jeg har, kan si noe om jeg har noe egenproduksjon? Eller er dette et resultat av 60 mg erfa thyroid tro? Ønsker dere en riktig god helg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Eftersom din T4>T3 omdannelse er allerede tydeligt sat på sparemodus for at spare på T4, er der heller ikke ret meget Thyroid peroxidase at "leve af" for TPO-antistoffer, så de går selvfølgelig ned i antallet.

Om du har nogen restproduktion? At dømme efter beskrivelsen af resultat af din ultralyd, ikke meget. Men du har jo før været på adækvat dosering med Thyroid. Kroppen er indrettet til at deponere et T4-lager der helst skal kunne række til et år, så der er nok allerede gået gang i også at spare på den, idet den daglige tilførsel er så beskeden som ca. 38 mcg af proteinbundet T4 i denne ene grain Thyroid du får for tiden.

Jeg vil fraråde at benytte kelp. Man ved aldrig på forhånd hvad der gemmer sig i hver enkel råstof-parti, der også kan indeholde brom i varierende mængder, foruden varierende mængder af jod. Hvis du i stedet vælger Lugols, har du en chance for at vide hvad du nøjagtig får af jod, foruden at Lugols er garanteret clean, dvs. indeholder ikke miljøgifte, som kan forekomme i kelp.

Uanset kelp eller Lugols, sørg altid for at have klorofyl-tabletter liggende i reserve. Ikke spirulina og ikke chlorella. Bare klorofyl. Skulle du evt. opleve hyper-lignende symptomer de første dage med jodtilskud (nogen gør, andre gør ikke), kan det garanteret ikke være hyper... Klorofyl-tabletter vil få dem til at forsvinde indenfor 24 timer.

For mig at se din funksjonellmedisinsk læge leger med ilden, idet det er ikke sikkert at din helbredstilstand vender tilbage til den forrige gænge igen, jo længere tid der går med at lade kroppen slide med at opretholde stofskiftet, ikke mindst med uvist påvirkning af andre hormonkirtler, særlig når man i forvejen nærmer sig overgangsalderen.

Ellers håber jeg at du har mulighed for at medinddrage andre i familien/vennekredsen i forberedelserne i husholdning og andre aktiviteter i julen, idet jeg er ret sikker på at du ikke får ret meget energi til andet end hygge i sofaen. Bedst at være forberedt for alle eventualiteter, særlig da du bør undgå alle former for stress, mens projektet er i gang, og senere under recovery, hvis det var. Håber det bedste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Heisann

Jeg har ikke lest alt, men noe fanget blikket mitt:

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    ..AntiTPO derimot oppfører seg som den skal, dvs at den går gradvis og pent nedover og er nå på 277. (<100). -
    Jeg vet ikke om min erfaring relaterer seg for deg, men skriver noen ord om min anti-TPO

Selv startet jeg så smått med erfa for snart fem år siden - og sånn gikk det med anti-TPO:
    Min anti-TPO gikk fra 1300 (slutten av 2009) ned til 18 (2012)!

Jeg brukte jo mye annet også, bl.a Ashwaganda og Selen.. - noe må jeg vel ha gjort riktig - tenkte jeg, da
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Antistofferne kan falde af flere årsager. En af dem er, at når egenproduktionen falder til ingen ting, så er der ikke noget at reagere på. Dvs. der når vi alle til, hvis vi ikke gør noget ved den autoimmune tilstand i kroppen.

Egenproduktionen kan også falde ved hjælp af god og tilstrækkelig medicinering. Det er en af årsagerne til, at det er vigtigt at være medicineret ordentligt.

Derudover kan antistofferne falde, når man har fundet årsagen til den autoimmune reaktion.

Jeg har selv levet hele min tid på medicin med ønsket om at kunne klare mig på mindst muligt. Det har jeg stoppet nu, og jeg får nu medicin nok. Og det er så dejligt.

Tina

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei igjen. . Da er det 8 uker siden min drastiske medisinreduksjon fra 120 mg erfa thyroid til 60 mg. Jeg tenker absolutt gjennom risikoen, og har i utgangspunktet ingen ønsker om å innta en fast posisjon på sofaen, verken i jula eller ellers. Likevel tenker jeg at dette er noe jeg må forsøke å gjøre. Jeg er heller ikke noen forsøkskanin på dette feltet. Dette har denne legen gjort før, og har gode erfaringer med. Jeg kjenner noen andre som også går hos denne legen. En av disse hadde minst like dårlige stoffskifteprøver som meg for et snaut år siden. Nå var stoffskiftet til vedkommende på vei oppover. Hypersymptomer som søvnløshet etc dukket opp, og vedkommende har nå fått beskjed om å slutte å bruke stoffskiftemedisin. Vel, så får vi se hvordan det går. Godt at noen går løypa før meg.

Denne uka her har formen min vært på vei oppover. Hodet har vært klarere, konsentrasjonen bedre og jeg har hatt mer energi. Deler av uka var også magen merkbart roligere. Det er ganske markert forskjell på energinivået denne uka i forhold til energien jeg hadde i forrige uke. Jeg har ikke kuttet treningene denne uka, og har klart meg bra. Da jeg trente en gang i forrige uke, hadde jeg et veldig temperaturfall dagen etterpå (Noen som vet hva det skyldes?) Vektoppgangen har også stoppet. Jeg vet ikke noe om årsakene til at jeg føler meg bedre. Men, jeg har nå i denne perioden benyttet de kinesiske urtene, xiao yao wan. I følge akupunktøren skulle det kunne hjelpe på balansering av hormoner. Jeg må vel si at jeg har hatt lite tro på disse urtene, men likevel, så har jeg opplevd akkurat den bedringen som han skisserte kunne være mulig.

Jeg har ikke begynt på jod og ashwaganda ennå. Jeg har kjøpt meg en boks med klorofyll og skal ha dette i beredskap når jeg begynner på jodtilskudd. Dere får ha en fortsatt god søndag

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Så flott om det virker for deg. Om skjoldbruskkjertelen din er sterk nok til å gi deg det du trenger, og om du har fått stoppet/utsatt/bremset angrepet tidsnok/nok så er jo det det aller beste som kan skje. Og om ikke - så har du iallfall lært mer om deg selv.

Anisa sine generelle betrakninger om at det sliter å redusere, og at man kan risikere å gjøre ugjenkallelig skade tror jeg stemmer. Men ingen av oss er vel SÅ sta? Jeg tror at du, som jeg var, er åpen for begge muligheter. Og jeg kjenner igjen behovet for å vite.

Og dessuten: ingenting er statisk. Kanskje du kommer dit at du klarer deg selv - kanskje uten å trigge antistoffer. Men i verste fall kan det nok hende at du vil måtte velge mellom den behandlingen som lar sjoldbruskkjertelen din gjøre jobben og øker antistoffer... eller den behandlingen som minimerer antistoffene, men gjennom å passifisere skjoldbruskkjertelen. Nå eller aldri, eller engang i ubestemt framtid. Uansett så tror jeg at du har lært nok til åkjenne igjen tegnene. Jeg håper du slipper å se dem, men også - OM du ser dem, ikke er for sta til å snu. (Og det tror jeg ikke.)

Lykke til - jeg krysser fingrene!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Joda, jeg er nok litt sta, men jeg følger også nøye med, både med daglig temperaturmåling om morgenen, ukentlig veiing, samt at jeg følger med på symptomene. Blir for gæli, så har jeg mer enn nok erfa thyroid i skapet, og jeg vet hva jeg skal gjøre....

Side 12 av 15 Først 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker