Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
24-10-14, 20:16 #2
Sv: Reenama LS i mange år, nå ME?
Hej Reenama

For at tage det sidste først: tror jeg ikke at du kan få denne læge til at behandle dig efter symptomer. Hvis jeg skal være hudløs ærlig, tyder din beskrivelse af netop denne læges behandling af dig på, at han/hun har faste overbevisninger om, hvordan lavt stofskifte behandles, ikke mindst i forhold til lægemidlerne - her cocktail af Levaxin og Thyroid, der nærmest pr definition er dømt til at mislykkes.
Som jeg ser på din situation, at dømme efter din beskrivelse, kan du sådan set give pokker i drømmen om bedring, så længe du behandles af denne læge. Så kan det jo godt være, at alene den kendsgerning at du overhovedet har "fået lov" til at "prøve" Thyroid får dig til at føle taknemmelig, og loyal.... men som du selv skriver: "Merker egentlig liten forskjell på Levaxin og Thyroid...". Så hvor meget tak skylder du denne læge egentlig?
Der er nemlig aldrig noget galt med Thyroid, hvorimod er det lægen der ikke har forstået forskellen mellem organisk og syntetisk lægemiddel. Vær også opmærksom på at alle blodprøver relateret til afvigelser i thyreoideafunktionen er udviklet til at vurdere syntetisk behandling. Så når de "syntetiske" behandlingsmål rigidt forfølges i behandling med "organisk" lægemiddel, kan man lige så godt opgive på forhånd.
Derudover afslører din læge mangel på viden om måden den friske krop administrerer thyreoideahormoner, og det er KUN ved forsøg på at genskabe eller efterligne den sunde krops administration af thyreoideahormoner, at man kan gøre sig håb om en ægte bedring. Altså bedring i virkeligheden, ikke kun på lab-test-resultater.
I en sund og frisk krop optræder thyreoideahormoner i to former: proteinbundet og frit. Problemet med dette regnestykket er, at indholdet i blodet af de proteinbundne thyreoideahormoner altid udgør 99%, mens thyreoideahormoner i friform (fritt) altid kun udgør 1%. Så er det at kroppen hele tiden udligner "forbruget" af thyreoideahormoner ved at stimulere skjoldbruskkirtlen, til hele tiden at udsende "nydannede" proteinbundne thyreoideahormoner ud i blodet til erstatning for de lige "forbrugte" proteinbundne hormonmolekyler der, "lige" har frigivet fra proteinbindingen, de frie thyreoideahormon-molekyker - så 99% - 1% balance altid opretholdes.
Det som sker når du får en cocktail af Levaxin og Thyroid er, at de 75 mcg Levaxin oversvømmer dit blod med analoget til frit T4 og... dermed bliver procenten af FT4 så meget forøget, at det meste af thyroideahormoner i Thyroid-tabletter bliver slet ikke frigivet fra proteinbindingen, og det "kunstigt skabt" (pga. Levaxin) overskud af de proteinbundne thyreoideahormoner (proteinbundet = ikke aktive) bliver udskilt hovedsageligt med afføring.
Det hjælper heller ikke at du får 120 mg Thyroid fordelt på 4 gange om dagen, fordi i så fald forholder kroppen sig til det som om der altid kun er 1/4 del = 30 mg Thyroid til rådighed. Ved at dele dosen forhindrer man kroppen i at danne sig et helhedsoverblik (når der "detekteres" beholdningen af de proteinbundne thyreoideahormoner) over de hormoner den har til rådighed indenfor døgncyklus.
At dele dosen over flere gange i løbet af dagen er kun god mening i når man behandles med syntetisk T3 (Liothyronin), fordi den kommer ind blodet allerede i friform (Fritt T3), brænder hurtigt ud og er ud af kroppen allerede efter ganske få timer. Så skal en ny forsyning indtages... Derimod hvis man gør det samme med Thyroid - ender det meste i wc-kummen. Og dette sker uanset om man behandles kun med Thyroid eller i kombinationen med Levaxin. Det er i realiteten spild af gode hormoner at dele Thyroid-dosen op og det er derfor kun hvad man kan forvente når du skriver: så dalte formen ned til vanlig igjen....
Ved en vellykket behandling med Thyroid skal blodprøverne vise lavt eller nederst i ref.området FT4, FT3 øverst i ref.området og meget lavt eller usynligt TSH. Så er man velbehandlet. At forsøge at "supplere" det lave FT4 med ekstra Levaxin vil kun pynte på blodprøverne, samtidigt med at ødelægge virkningen af Thyroid, fordi (som før beskrevet) vil hovedparten af thyreoideahomoner i Thyroid slet ikke blive frigjort til friform til blodet.
Der findes nemlig ingen aktive thyreoideahormoner i Thyroid. Først når de successivt bliver frigivet fra proteinbindingen, bliver de aktive - T3 umiddelbart, og T4 parat til omdannelse til T3.
Det er ofte set på dette forum, at folk (i Levaxin/Thyroid kombination) først for alvor fik det bedre nogen til efter at de helt har cuttet det syntetiske T4 og fortsatte kun med Thyroid, hele dosen taget på en gang til natten.
Der er ikke andet for at fortsætte med at læse sig op i forskellen mellem syntetisk og organisk, og også at reflektere over, om du overhovedet kan regne med rette lægehjælp fra en læge, der ikke forstår denne forskel.
Lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvor mange B-vitaminkapsler kan jeg ta??
Av Shadow i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 30-04-12, 14:54 -
Mange løsninger på et problem?
Av Vigdis i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 09-10-11, 12:12 -
Hypothyreosens mange feildiagnoser
Av Mod i forumet FeildiagnoserSvar: 8Siste melding: 20-10-09, 09:08

Svar med sitat
Bokmerker