Sitat Opprinnelig skrevet av Intuitu Vis post
Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
Hej. Det kan vara till hjälp för dig att läsa den här tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11147

...och denna: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12250
Tusind tak Mod for dine henvisninger.

Jeg har før set nævnte indlæg. Men så vidt jeg kan læse mig til, handler de om konvertering fra levothyroxin til desiccated thyroid. Det jeg søger erfaring om er, når man går fra levothyroxin + liothyronin til desiccated thyroid. Selvfølgelig kan jeg have fejllæst indlæggene, så jeg vil lige gennemgå dem igen.
Hej Den henvisning du tidligere har modtaget af Mod, fører til tinash's og min tråd om netop overgangen fra syntetisk til "organisk", og dette gælder uanset om man går over fra kun syntetisk T4 eller fra kombination af syntetisk T4/T3.

Ja, jeg tror at du måske har fejllæst min tråd fordi det lyder lidt som om du ser på det syntetiske og det "organiske" som om det "organiske" bare er en anden form for kombinationen af T4 og T3, mens i virkeligheden er her tale om syntetiske og "organiske" molekyler, med ikke ens struktur, og som biokemisk opfører sig fuldstændig forskelligt fra hinanden, når de først optages i kroppens celler.

Hvor de syntetiske molekyler straks "oversvømmer" kroppen, frigives hormoner fra de "organiske" molekyler i det tempo som kroppens signalstoffer selv bestemmer - i forhold til kroppens øjeblikkeligt behov for hormoner - på samme måde som hvis hormonerne var udsondret fra en sund skjoldbruskkirtel. Et adækvat antal af disse molekyler frigiver efterfølgende deres indhold af hormoner til blodstrømmen, hvor den videre transport overtages af andre transport-proteiner, der så fører deres "hormon-last" videre til kroppens celler. Lidt ad gangen og jævnt mellem tidspunkter når tabletterne indtages. Man kan sagtens kalde det for "slow release" effekt, hvorimod det syntetiske (på)virker her og nu.

Har kroppen derimod brug for mindre hormon end der er i Thyroid-tabletter den dag, bliver overskuddet udskilt med urin og afføring.

Jeg kan kun opfordre til at du nærlæser indlæg nr. 3 i "omregningstråden", fordi det er vigtigt at iagttage forskellen mellem de syntetiske og de "organiske" lægemidler, for ikke at risikere at dosere den "organiske" Thyroid som om det var syntetisk kombinationsbehandling. Gør man det alligevel, får man ikke en optimal effekt af medicinskiftet.