Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
03-10-14, 19:37 #5
Sv: Stigende T3 og faldende T4
Halløjsa... Længe siden

At opretholde et "normalt" FT4 under behandling med Thyroid er faktisk ikke så normalt, idet FT4 bør faktisk ligge lavt pga. den "protein-emballage" som Thyroidens T4 er bundet til i tabletterne, så der er ingen grund til ængstelse når FT4 falder til f.eks. nederst i ref.området. Derimod er det FT3 der gerne må ligge øverst, men 9 er altså noget i overkanten. Specielt når det ledsages af lidt ekstra træthed og koncentrationsbesvær.
Hvor meget og hvornår tager du af din Thyroid hver dag? Og hvor meget er dit TSH på?
Det er set før, at skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner kan stige efterhånden som kroppen omstiller sig til rette funktion, i takt med at behandling med Thyroid skrider frem. Det der gør det vanskeligt at reflektere over din historie er, at du er aldrig blevet tjekket for antistoffer (skrev du selv gentagende gange før). Du kunne sagtens, i fortiden, udvikle vekslende tilstande af hyper og hypo, f.eks. alene af jodmangel - og hvis det så var jodmangel - kan kirtlen reparere sig selv med tiden, efterhånden som hormonmangel-skader på skjoldbruskkirtlens væv bliver afviklet med Thyroid, hvorimod behandling med det syntetiske T4 kan reducere kirtlens funktion, mere eller mindre permanent.
Jod-status har en universel betydning, så hvis du bruger tandpasta med fluor - skift over til fluorfri, og ellers fjern rosiner og the undtagen "hvid" fra menuen. Ligeledes hvis du spiser de "sunde" flerumættede planteolier - skift dem ud med oliven og kokos, fordi de flerumættede herunder raps, vasker jod ud af kroppen og bidrager til jodmangel, uden at det kan ses i døgnurin-prøver.
Der kan være flere grunde til en "uforklarlig" stigning af T3, flere af dem forbigående. Var jeg i samme situation ville jeg sætte dosen ned med ½ grain og tage det hele til natten i mindst 2, gerne 3 uger inden nye prøver skulle tages, og hvis FT3 fortsat er så meget over ref.området og du fortsat oplever ekstra træthed og koncentrationsbesvær, da er tiden inde til en ny kontrol, denne gang, foruden de sædvanlige - med tillæg af blodprøver for TPO- og TRAb antistoffer, TG, anti-TG, TBG og ultralyd af kirtlen.
Når resultater af disse blodprøver og UL foreligger, da kan man se om din kirtel har restitueret sig i mellemtiden og du ikke har brug for lige så meget medicin som før, eller om det er autoimmunt betinget, eller om du har udviklet evt. hormonproducerende knude pga. jodmangel, eller om det simpelthen er TGB (Thyroid Binding Globulin) der ligger lavt... fordi det kan forklare det forhøjede FT3 uanset af FT4 er lavt. Der er - kort sagt - noget at gøre, andet end blot regulere dosen, i tilfælde af at det ikke er medicindose, der er noget galt med. Problemet med høje tal for FT4 eller FT3 som følge af f.eks. et lavt TBG er, at man sagtens kan (for)blive hypo fordi hormon-overskud findes kun i blodet, og man kan derfor få en falsk hyperthyreose-diagnose, selv om man i virkeligheden har supersundt stofskifte, eller er dundrende hypo.
Som du ser, er der en hel del (mere) at gøre for at skaffe en forklaring på det høje FT3....
Jeg håber at din læge er åben for andet end den sædvanlige talmagi.
Don't be a stranger.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose...
Av Joni i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 24-11-09, 19:47 -
stigende tsh
Av calz i forumet TSHSvar: 5Siste melding: 27-04-08, 23:40

Svar med sitat

Bokmerker