Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Og jeg bruker 125mg erfa (+ 25µg levaxin 2 av 3 dager) og er litt i overkant av 70kg... Det du har er en homeopatdose - det er akkurat som å tro at man skal bli mett av matlukt... Selv om opptaket er forskjellig så må det være nok tilgjengelig for at man skal blir bra/kjenne seg frisk

I 30mg erfa er det 17,5µg t4 + 4µg t3 ..... Normal døgnproduksjon i en frisk kjertel varierer veldig, men regnes for å være 80-110µg t4 + 10-30µg t3 ....... !!! (Min dose gir meg ca 85µg t4 +16µg t3 daglig og er egentlig ganske lav, men jeg er sannsynligvis ganske god på å utnytte den tablettdosen jeg har. )

Ikke rart Erfa "ikke virker"... Levaxin ville heller "ikke virket" - for noen - om man skulle gi en dose som bare erstattet omtrent 20% av normalproduksjonen til kjertelen.
    Glutenfriheten er nok det som har reddet anti-TPOen din, vil jeg tro og det som har sørget for at du på en måte klarer å fungere på ... homeopatdosen. Eller at deler av kjertelen din fremdeles gjør jobben. Da du ble diagnostisert... var du innom levaxin først? Eller fikk du erfa med en gang?

Sånn rent konkret vil jeg anbefale at du begynner med å ta 30mg erfa daglig i en uke. Så øker du enten med en halv tabett eller en hel i en uke. (opp til enten 45mg eller 60) De fleste som ikke er nedkjørt kan godt gå opp 30mg etter en uke, men om du har gått undermedisinert lenge så kan det å få medisin utløse stress i kroppen, så det kan hende at en litt langsom opptrapping vil være best.
    Før eller seinere må du opp mot en erstatningsdose som monner og som er tilpasset din eventuelle restproduksjon. Først da vil kroppen din kunne jobbe normalt og ikke på sparebluss.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Den norske legen Leif Ims har skrevet, og oversatt, bøker om naturlig hormonbehandling. Link til side hvor du kan bestille bøker, finner du her http://www.futhark.no/.

Ims skriver en del om dette med kraftige menstruasjonsblødninger, og fraråder både bruk av syntetisk progesteron, og fjerning av livmor. Han mener det er resultat av østrogendominans, og behandler det med naturlig progesteronkrem, som bidrar til å gjenopprette balansen mellom kjønnshormonene. Kremen het før ProgestaCare. Nå heter den Women's Care, og er framstilt av vill jamsrot. http://www.khonsu.no/woman2.html Fås kjøpt i helsekosten. Den er relativt dyr, litt over 500 betalte jeg for en pumpeflaske, men virker som om den er drøy.

Jeg har brukt bøkene til Ims i forhold til plager med overgangsalder. Etter at hetetoktene begynte å gå ut over nattesøvnen, har jeg begynt å bruke naturlig progesteronkrem, Nå har jeg bare varmeanfall en sjelden gang, og sover godt om natta igjen .

Kanskje verdt å forsøke, før du kaster deg ut i behandling med Provera eller får fjernet livmor?

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    56
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Og jeg bruker 125mg erfa (+ 25µg levaxin 2 av 3 dager) og er litt i overkant av 70kg... Det du har er en homeopatdose - det er akkurat som å tro at man skal bli mett av matlukt... Selv om opptaket er forskjellig så må det være nok tilgjengelig for at man skal blir bra/kjenne seg frisk

I 30mg erfa er det 17,5µg t4 + 4µg t3 ..... Normal døgnproduksjon i en frisk kjertel varierer veldig, men regnes for å være 80-110µg t4 + 10-30µg t3 ....... !!! (Min dose gir meg ca 85µg t4 +16µg t3 daglig og er egentlig ganske lav, men jeg er sannsynligvis ganske god på å utnytte den tablettdosen jeg har. )

Ikke rart Erfa "ikke virker"... Levaxin ville heller "ikke virket" - for noen - om man skulle gi en dose som bare erstattet omtrent 20% av normalproduksjonen til kjertelen.
    Glutenfriheten er nok det som har reddet anti-TPOen din, vil jeg tro og det som har sørget for at du på en måte klarer å fungere på ... homeopatdosen. Eller at deler av kjertelen din fremdeles gjør jobben. Da du ble diagnostisert... var du innom levaxin først? Eller fikk du erfa med en gang?

Sånn rent konkret vil jeg anbefale at du begynner med å ta 30mg erfa daglig i en uke. Så øker du enten med en halv tabett eller en hel i en uke. (opp til enten 45mg eller 60) De fleste som ikke er nedkjørt kan godt gå opp 30mg etter en uke, men om du har gått undermedisinert lenge så kan det å få medisin utløse stress i kroppen, så det kan hende at en litt langsom opptrapping vil være best.
    Før eller seinere må du opp mot en erstatningsdose som monner og som er tilpasset din eventuelle restproduksjon. Først da vil kroppen din kunne jobbe normalt og ikke på sparebluss.
    Hei

Da er jeg i gang med opptrapping og har nå spist 2tbl på sengekanten i 4d, før det så spiste jeg 1tbl i 4-5d kanskje. Har jeg økt for fort? I dag e jeg bare slapp og vil sove - sove - sove.... Men får ikke sove når jeg legger meg, er bare slapp og orker ingenting. Sover fortsatt dårlig om natta. Kjenner fortsatt noe smerter i skjoldkjertelen når jeg svelger.

Så det man da tenke rundt opptrapping, at dette da ikke er overdosering slik jeg har tenkt, men at kroppen min nå vender seg til økt dose og at dette går over - at dette er stressbetinget pga opptrapping
    ?? At jeg må være tålmodig og følge planen og trappe opp ytterligere om noen dager....?

Men ellers utover at jeg er slapp, er jeg lykkelig over at de "tørre" beina mine, som jeg ha måtte smøre med feit krem mange ganger om dagen, nå begynner å bli bedre og huden fukter seg selv på en måte Magen funker også bedre

Når jeg først er i gang her - er det andre som kjenner til allergi for alkohol? Et glass rødvin eller 3( eller annen alkohol), så får jeg hjertebank og spolert all nattesøvn. Blir bare urolig og rastløs. Kan det knyttes til Hashimotos, og vil det gå over når man er oppe på nomaldose?

Mvh Monica

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du går for fort fram. Ikke øk oftere enn max 1 gang i uka. For å si det brutalt: Du har gått undermedisinert så lenge at kroppen vil trenge tid til å tilpasse seg og håndtere endringen. For stor endring for fort kan gi ubehag og overdoseliknende symptomer. Ja - stress.

Dersom det nå kjennes ut som at kroppen din takler de to tablettene (60mg til sammen, ikke sant?) Så behold denne dosen iallfall i en HEL uke før du tar en ny vurdering. Du må øke i samspill med kroppen - ikke for fort og ikke for sakte ... for nettopp deg. At leggene dine og magen din blir bedre betyr iallfall at kroppen din ser ut til å ta til seg økningen så langt.

Det kan ta tid før søvnproblemene rettes opp. Dessverre gå selvreparasjon i rykk og napp og ikke nødvendigvis det vi har mest behov for først.

Når det gjelder alkohol så skal leveren både fikse omdanning av fT4 til fT3 og bryte ned alkohol (og sukker)... Ikke rart det kan gå litt i ball når man ikke er frisk. Så ja, det kan bedre seg med tid og stunder. Men her som ellers... det er ingen garantier for hva som vil endre seg og for hva som vil endre seg først for deg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Noen med erfaring ved bruk av T3?
    Av LillePus i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 19-06-12, 12:03
  2. Vi har bruk for deg!
    Av Mod i forumet Internett / underskriftskampanjer / aksjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-12, 17:15
  3. usikker på bruk av medisiner
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-07, 21:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn