Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Hybrid View
-
09-09-14, 12:55 #1
Sv: 30 Erfa vs 125mcg Levaxin
Kære Beth

Rette dosering af Thyroid Erfa eller Armour Thyroid er 2-2½ grain = 120-150 mg - når man skifter fra 125 mcg Levaxin.
Mange har oplevet i begyndelsen, at efter en tid måtte de lidt op i dose af Thyroid i en periode, og senere kunne de gå lidt ned i dose igen. Det tager nogen tid før kroppen begynder selv at regulere, hvilken dose passer bedst om vinteren og om sommeren.
Det kan godt virke lidt forvirrende til at begynde med, så vær ikke bange hvis du mærker medicinen virke, eller virke anderledes end du er vant til. Hormonerne i Thyroid er bundet til (transport)proteiner som gør at de IKKE virker alle på en gang, som i Levaxin eller i Liothyronin.
Det er derfor meget svært at overdosere med Thyroid, simpelthen fordi den virker anderledes end den syntetiske, og frigiver (fra transport-proteiner) kun mindre mængder af hormoner ad gangen til blodet.
Tillykke med medicinskifte.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-09-14, 16:09 #2
Sv: 30 Erfa vs 125mcg Levaxin
Jeg hadde 125µg levaxin. Jeg går nå på 125mg Erfa + 25µg levaxin to av tre dager. Jeg er dog ikke sikker på om at levaxinen gjør noe stort mer enn å pynte på fT4. Jeg velger likevel å beholde den siden den ikke ser ut til å plage meg... og da gjør jeg ikke flere endringer enn nødvendig. (Jeg har ikke hatt behov for årstidsendringer som en del andre har så langt.) Jeg har hatt omtrent likelydende dose (opp til 150mg erfa) etter opptrappingen i begynnelsen av 2011 bortsett fra et forsøk med neddosering våren/sommeren 2013. Jeg fikk symptomer etter en tid nede på 120mg (helt uten levaxin). Så for meg er trivselsområdet ganske smalt. (Men det er veldig behagelig her etter at jeg fant det... det vises nå også at kroppen har overskudd til å lage andre hormoner også. Blant annet til samboerens store glede. )
Det er verdt å vite at tabellen som legen benytter og som "sier" at 30-60mg erfa er nok sannsynligvis er basert på TSH. Dersom man - etter en stund kanskje? - insisterer på å behandles etter symptomer + fT3 + fT4 så har man en sjanse til å få nok.
Jeg tar forresten min medisin før leggetid og kun halv dose før blodprøver (som jeg tar kl 08-09 om morgenen) for at bildet skal bli mest mulig korrekt.
Det er likevel viktig at legen er oppmerksom på at erfra undertrykker TSH på en helt annen måte enn levaxin, og at man derfor bør følge hormonnivåene og symptomene heller enn TSH. De fleste her inne har det tilsynelatende best på TSH som knapt nok er målbar, men med høy-normal fT3 og lav-normal fT4. Vær klar over at dette kan endre seg de første årene etter overgang hvor kroppen gjerne har en del reparasjon å gjøre. Det vil også ofte endre seg ved overgangsalder.
Tvitvi og lykke til!Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
Av Mann71 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 19-07-13, 18:17 -
Erfa kontra Levaxin- styrke..
Av Flower i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 14-05-11, 09:51 -
Levaxin + Liothyronin eller erfa?
Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 30-04-11, 20:02 -
Hvilken medisin, levaxin, liothyronin, erfa?
Av Kristina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 15-03-11, 15:58 -
Erfaring med kombinasjon av Erfa Thyroid og Levaxin??
Av knaskepott i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 21-01-11, 10:24

Svar med sitat
Bokmerker