Viser søkeresultater 1 til 10 av 82
Threaded View
-
27-08-14, 07:41 #31
Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
Siden du skriver i min tråd, Nora2, lurer jeg på om du har lest innleggene mine det siste året?
Etter at jeg begynte å dypdykke i nyere litteratur om traumer, er jeg veldig sikker på at dette er bakgrunnen for at HPA-aksen min er herpa og fungerer dårlig. Jeg tror også at det er grunnen til at jeg i første omgang fikk en autoimmun hypotyreose (Hashimotos).
Jeg har liten tro på mye av den behandlingen jeg har fått hos alternative eller funksjonelle leger de siste årene. De behandler symptomer. Ikke årsaken. Som jeg har sagt flere ganger, tror jeg at mange her på dette forumet har traumer som bakgrunnsteppe for alle plagene sine, enten de gir seg utslag i somatiske (kroppslige) eller såkalt psykiske plager. Jeg tror ikke jeg har ME selv om jeg sliter med lave energinivåer. Jeg tror ikke jeg har ADHD selv om det kan være en opplevelse av kaos i hodet til tider (spesielt når jeg skal sove på natten).
Det som utløser traumer hos en person, trenger ikke utløse traumer hos en annen. Vi er forskjellige. samtidig er det slik at omtrent alle har traumer. Det er ikke mulig å gå gjennom livet uten å oppleve noe som omskaker og omryster deg. Hva som uløser traumene er ulikt. Noen jeg kjenner har opplevd seksuelt misbruk av nære omsorgspersoner. For noen har dette skjedd før de hadde språk. Selv om de ikke husker eksplisitte hendelser, ligger alt lagret som minner i kroppen, i hormonene, i nervesystemet, i muskulaturen. Andre har opplevd omsorgspersoner som ikke har vært i stand til å gi omsorg uten at det har vært en for for kjøp og salg. Hvis du hele tiden skal være verdig å elskes uten å bli elsket som den du er, vil det sette dype spor. Utad kan det se ut som om du er en del av en lykkelig familie, kjærlig om fylt av omsorg. Eller det kan være helt spesifikke hendelser som ulykker, sykdom med operasjoner eller lengre sykehusopphold. Mobbing på skolen. Arbeidsgivere som er psykopater. Ektefeller som ikke er voksne, eller er psykopater. Vold. Skilsmisse. En nærstående som er død. Listen er uendelig. Vi narres til å tro at for å ha erfart traumer må man ha opplevd store katastrofer: En tsunami. En krig. Massiv vold og død som 22.07. Det er ikke sant. De aller fleste av oss bærer større eller mindre arr i sjelen som manifesterer seg i kroppen via somatiske eller såkalte psykiske plager. Traumer er det mulig å gjøre noe med, slik at livet blir lettere å bære og energinivået øker.
Hvis du blir nysgjerrig på dette, kan jeg anbefale leting på youtube og se etter Robert A.Scaer (nevrolog, har skrevet en litt tung bok om dette med traumer, "The body bears the burden"), Peter A. Levine (psykolog, startet en kroppsorientert terapi som kalles Somatic Experiencing, har skrevet blant annet to bøker som er oversatt til dansk "Væk tigeren" og "Den tavse stemme", de er lettere å lese) samt Bessel van der Kolk, en av verdens ledende traumeforskere (han kommer med en ny bok nå i høst). Pat Ogden kan også være et navn å lete etter på youtube.
Jeg har dessverre ikke noen spesifikke videoer å anbefale.
Ut fra mine egne erfaringer kan jeg ikke helhjertet anbefale funksjonell medisin alene og det de representerer av diverse behandlingsformer. For meg blir det som å plastre med Norgesplaster når det trengs å sys å rense et dypt sår. Like lite som jeg tror at tradisjonell skolemedisin kan hjelpe.
Jeg synes det er uhyre frustrerende å dra til legen, enten det er en funksjonell eller skolemedisinsk. De har så lavt kunnskapsnivå om dette med traumer og hvordan det avsetter spor i alle systemer i kroppen.
Jeg ser jo også hvor mangelfull hjelp jeg har fått opp gjennom årene når det gjelder smerter i muskler. I mange år har jeg hatt stivhet, stramhet og smerter i noen muskler. Fysioterapi og trening. Igjen og igjen. Nye runder hos fysioterapeut. Ingenting hjalp. Jeg fikk spesielle øvelser og uttøyninger som heller ikke hjalp det minste. Nå vet jeg at denne muskelgruppen er en del av fight-flight. Når du opplever et traume, forsøker kroppen helt instinktivt å beskytte seg, dettte går på automatgir, vi har ingen kontroll over dette. Kroppen krøker seg sammen for å beskytte hodet og de dyrebare indre organene. I verste fall kan disse musklene bli skadelidne lenge. De ble det for meg. Nå løsner de langsomt opp. Blant annet med noe som kalles Trauma Releasing Exercises Du kan ikke løse opp slike spenninger med vanlig uttøyning. De er utenfor viljen din. Utenfor kontrollen din.
Vi lever i en kultur som har omfavnet Descartes deling av mennesket i en fysisk somatisk del og en psykisk del. Men vi er et hele. Ingen ville vel tenkt på en gaupe eller en elg på den måten, som fysisk og psykisk? Elgen er ett hele, et dyr som leve ri pakt med sin natur. Hvorfor skal vi være annerledes selv om vi har en større hjerne enn de andre pattedyra?
Jeg tror også at mange av de forsøkene på å fjerne bakterier og sopp osv i tarmfloraen kan gjøre vondt verre. En gang ble det en ubalanse. Det har en årsak. Jeg gikk gjennom en slik kur selv for noen år siden da jeg lette desperat etter løsninger. Det resulterte i at jeg gikk på toalettet opptil sju ganger i døgnet i månedsvis i stedet for to som er mer vanlig for meg.
Som jeg har sagt før, jeg ville aldri startet på alle disse hormonene i dag med den kunnskapen jeg har om hva som er min grunn til at HPA-aksen har fått seg en smekk. men nå har jeg begynt. Og jeg håper at jeg en dag kan kvitte meg med dem• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet???
Av Aud. i forumet DagbokerSvar: 12Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49

Svar med sitat

Bokmerker