Viser søkeresultater 71 til 80 av 82
-
23-12-13, 22:01 #71
Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
-
26-08-14, 11:47 #72
Hei!
Det er vel kanskje ikke den riktige plassen på forumet og stille disse spørsmål, men jeg prøver
Jeg har nå brukt 20 mg cortef, 75 mcg levaxin , 2 mg progynova og progesteron krem syklisk ca i tre år. Har forsøkt med div andre hormonerstatninger også og tåler de dårlig. Vært på dietter uten gluten/melk, tatt vitaminer/mineraler etc så det holder....Men jeg blir ikke frisk!!! Det er så frustrerende. Ba om en henvisning til endokrinolog og fikk tatt en ny synachtentest etter to/tre uker medikamentfaste...Det var ett helvete og på slutten gikk jeg med hetetokter, depresjon og smerter i knær/ledd. Null energi. Kjempet meg gjennom dagen. Mistet mengder av hår...
Fikk resultatet av prøvene og beskjed om at jeg er "frisk" og ikke trenger å ta hormoner...Men i ren desperasjon har jeg begynt med de igjen...Jeg må jo fungere.
Kunne noen ha sett på resultatene for meg?
Jeg synesforøvrig de tok lite prøver,T3 var ikke med..Og de kunne vel tatt en insulin test? Men det er vel strengt tatt noe en endokrinolog burde vite?
P-ACTH: 4,3 (1.1-10,2)
ALDOSTERON:252(111-860)
TESTOSTERON: 0,69(0,34-1,40)
S-PTH:2,9(1,6-6,9)
S-DHEAS:2,2(1,9-10,3)
S-SHBG:136(24-168)
P-TSH:0,67(O,27-4,20)
P-KORTISOL:245(142-651)
P-PROGESTERON:1,5(TATT ANDRE BLØDNINGEDAG)
P-ØSTRADIOL:0,15
P-PROLAKTIN:209(102-496)
P-FSH:6,2
P-LH:3,6
P-FRITT-TYROKSIN:14,7(12-22)
HB:14,6
NATRIUM: 140(137-145)
KALIUM:4,2(3,5-4,4)
S-HGH:1,5(0,0-24,0)
ANDROSTENDION: 2,1(1,5-7,9)
17-ALFA HYDROKSYPROGESTERON: 0,7
INSULIN C-PEPTID:0,9(0,3-2,4)
S-IGF:18,7(14,0-40,0)
synachtentest(etterfrokost og kaffe....de sa jeg skulle spise!) 30min:664nmol,60 min:729nmol
spyttkortisol kl 08: 10nmol, kl 23: 15nmol.
Jeg er virkelig fortvilt. Ble forespeilet å kunne slutte med medisinene gradvis etter to år. Har prøvd så mye og tåler så lite... Føler meg fortsatt syk,gammel i kroppen.
Men å slutte det kan jeg ikke nå!
Skulle så gjerne fått noen råd på veien videre?
Kan jeg be omandre tester? Jeg ser jo at binyrene reagerer på ACTH, men hva om hypofysen ikke virker som den skal?
Har brukt DS...Men tålte dårlig alle hans forslag. Følte meg bare sykere på DHEA,testosteron,armour etc..
Hadde jeg hatt masse tid og penger hadde jeg reist utenlands, men akkurat nå går ikke det..
Jeg er redd jeg er syk og at legene ikke greier å se det. Derfor havnet jeg opp hos de private og føler meg nå virkelig fatslåst .
Jeg kjenner meg så godt igjen i beskrivelsen Dr.Lam har på adrenal fatigue stage 3-4. Reagerer dårlig på det meste. Selv uskyldige urtepreparat som rosenrot og lakrisrot!
-
26-08-14, 15:15 #73
Hei
Jeg skjønner desperasjonen din! Har vært der selv.
Har skummet gjennom innleggene dine, det ser ut for meg som om du bare har blitt behandlet med hormoner og diett? Går ut fra at du har tatt omfattende avføringsprøver? Jeg tror vi to har brukt samme leger: MT og DS? Tok avføringsprøve hos MT, dessverre var ikke den den mest avanserte, DS tok ikke ny prøve av meg, derfor fant de ikke bakterien som skapte så store problemer for meg, som gjorde meg så syk, bidro til at binyrene mine var helt ut å kjøre og medførte at jeg hadde ingen eller rar respons på hormoner.
Så hva om du tenker mer på å finne underliggende årsak til binyre og hormonproblemene dine? Da tenker jeg på veldig grundig avføringsprøve, teste tungmetaller, samt teste for ubalanser i metylering, kryptoroller. Har du tatt disse testene? Leser mellom linjene at du er viljesterk, tenker umiddelbart at du er undermetylert (i likhet med meg). Alle slike ubalanser får immunforsvaret til å bukke under, kroppen reagerer unormalt og du får ikke optimal helse før kroppen din er i balanse.
Har nå fått hjelp her: http://funksjonellmedisin.no/ Går til TES og er veldig fornøyd med opplegget og legen. Det er grundig og helhetlig og det er her jeg har fått den beste oppfølgingen- by far. Vær dog forberedt på nye, dyre tester, men sånn er det, dessverre. For meg var det vel verdt å ta alle de nye testene. Jeg brukte eksempelvis for inntil nylig 120 mcgr t3 bare for å holde meg oppegående, nå er jeg nede i 30 (og det er nok også for mye). Jeg er mye, mye bedre enn bare for noen måneder siden, og jeg var virkelig fortvilet mot slutten mens jeg gikk hos DS.
Ikke gi deg! Lykke til videre
-
26-08-14, 21:58 #74
Takk for svar
Jo har tatt avføringsprøver...Dyre sendeprøver. Ingen funn. Men sto ei god stund på mycostantin og difflucan. Spist probiotika/prebiotika så det rekker
Har tatt metyleringstester også. Ingen funn men har forsøkt både behandling for overmetylering og undermetylering..
Må sjekke ut funksjonell medisin da. Men akkurat nå har jeg mistet troen på alt....
-
27-08-14, 07:41 #75
Siden du skriver i min tråd, Nora2, lurer jeg på om du har lest innleggene mine det siste året?
Etter at jeg begynte å dypdykke i nyere litteratur om traumer, er jeg veldig sikker på at dette er bakgrunnen for at HPA-aksen min er herpa og fungerer dårlig. Jeg tror også at det er grunnen til at jeg i første omgang fikk en autoimmun hypotyreose (Hashimotos).
Jeg har liten tro på mye av den behandlingen jeg har fått hos alternative eller funksjonelle leger de siste årene. De behandler symptomer. Ikke årsaken. Som jeg har sagt flere ganger, tror jeg at mange her på dette forumet har traumer som bakgrunnsteppe for alle plagene sine, enten de gir seg utslag i somatiske (kroppslige) eller såkalt psykiske plager. Jeg tror ikke jeg har ME selv om jeg sliter med lave energinivåer. Jeg tror ikke jeg har ADHD selv om det kan være en opplevelse av kaos i hodet til tider (spesielt når jeg skal sove på natten).
Det som utløser traumer hos en person, trenger ikke utløse traumer hos en annen. Vi er forskjellige. samtidig er det slik at omtrent alle har traumer. Det er ikke mulig å gå gjennom livet uten å oppleve noe som omskaker og omryster deg. Hva som uløser traumene er ulikt. Noen jeg kjenner har opplevd seksuelt misbruk av nære omsorgspersoner. For noen har dette skjedd før de hadde språk. Selv om de ikke husker eksplisitte hendelser, ligger alt lagret som minner i kroppen, i hormonene, i nervesystemet, i muskulaturen. Andre har opplevd omsorgspersoner som ikke har vært i stand til å gi omsorg uten at det har vært en for for kjøp og salg. Hvis du hele tiden skal være verdig å elskes uten å bli elsket som den du er, vil det sette dype spor. Utad kan det se ut som om du er en del av en lykkelig familie, kjærlig om fylt av omsorg. Eller det kan være helt spesifikke hendelser som ulykker, sykdom med operasjoner eller lengre sykehusopphold. Mobbing på skolen. Arbeidsgivere som er psykopater. Ektefeller som ikke er voksne, eller er psykopater. Vold. Skilsmisse. En nærstående som er død. Listen er uendelig. Vi narres til å tro at for å ha erfart traumer må man ha opplevd store katastrofer: En tsunami. En krig. Massiv vold og død som 22.07. Det er ikke sant. De aller fleste av oss bærer større eller mindre arr i sjelen som manifesterer seg i kroppen via somatiske eller såkalte psykiske plager. Traumer er det mulig å gjøre noe med, slik at livet blir lettere å bære og energinivået øker.
Hvis du blir nysgjerrig på dette, kan jeg anbefale leting på youtube og se etter Robert A.Scaer (nevrolog, har skrevet en litt tung bok om dette med traumer, "The body bears the burden"), Peter A. Levine (psykolog, startet en kroppsorientert terapi som kalles Somatic Experiencing, har skrevet blant annet to bøker som er oversatt til dansk "Væk tigeren" og "Den tavse stemme", de er lettere å lese) samt Bessel van der Kolk, en av verdens ledende traumeforskere (han kommer med en ny bok nå i høst). Pat Ogden kan også være et navn å lete etter på youtube.
Jeg har dessverre ikke noen spesifikke videoer å anbefale.
Ut fra mine egne erfaringer kan jeg ikke helhjertet anbefale funksjonell medisin alene og det de representerer av diverse behandlingsformer. For meg blir det som å plastre med Norgesplaster når det trengs å sys å rense et dypt sår. Like lite som jeg tror at tradisjonell skolemedisin kan hjelpe.
Jeg synes det er uhyre frustrerende å dra til legen, enten det er en funksjonell eller skolemedisinsk. De har så lavt kunnskapsnivå om dette med traumer og hvordan det avsetter spor i alle systemer i kroppen.
Jeg ser jo også hvor mangelfull hjelp jeg har fått opp gjennom årene når det gjelder smerter i muskler. I mange år har jeg hatt stivhet, stramhet og smerter i noen muskler. Fysioterapi og trening. Igjen og igjen. Nye runder hos fysioterapeut. Ingenting hjalp. Jeg fikk spesielle øvelser og uttøyninger som heller ikke hjalp det minste. Nå vet jeg at denne muskelgruppen er en del av fight-flight. Når du opplever et traume, forsøker kroppen helt instinktivt å beskytte seg, dettte går på automatgir, vi har ingen kontroll over dette. Kroppen krøker seg sammen for å beskytte hodet og de dyrebare indre organene. I verste fall kan disse musklene bli skadelidne lenge. De ble det for meg. Nå løsner de langsomt opp. Blant annet med noe som kalles Trauma Releasing Exercises Du kan ikke løse opp slike spenninger med vanlig uttøyning. De er utenfor viljen din. Utenfor kontrollen din.
Vi lever i en kultur som har omfavnet Descartes deling av mennesket i en fysisk somatisk del og en psykisk del. Men vi er et hele. Ingen ville vel tenkt på en gaupe eller en elg på den måten, som fysisk og psykisk? Elgen er ett hele, et dyr som leve ri pakt med sin natur. Hvorfor skal vi være annerledes selv om vi har en større hjerne enn de andre pattedyra?
Jeg tror også at mange av de forsøkene på å fjerne bakterier og sopp osv i tarmfloraen kan gjøre vondt verre. En gang ble det en ubalanse. Det har en årsak. Jeg gikk gjennom en slik kur selv for noen år siden da jeg lette desperat etter løsninger. Det resulterte i at jeg gikk på toalettet opptil sju ganger i døgnet i månedsvis i stedet for to som er mer vanlig for meg.
Som jeg har sagt før, jeg ville aldri startet på alle disse hormonene i dag med den kunnskapen jeg har om hva som er min grunn til at HPA-aksen har fått seg en smekk. men nå har jeg begynt. Og jeg håper at jeg en dag kan kvitte meg med dem• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-08-14, 09:13 #76
Det er mulig du har tatt alle de testene som skal tas. Siden vi har brukt de samme legene før, vet jeg at (i alle fall da jeg gikk hos dem) var begge legene opptatt av at pasienten ikke skulle belastes med unødige kostnader til prøver hvis det ikke var nødvendig. Sympatisk tanke, men man kan gjøre folk en bjørnetjeneste. Det ble en ulykke for meg, jeg ble rett og slett ikke utredet grundig nok. Er mer for tanken på at man tester grundig og bredt til å begynne med.
Synes i alle fall at du bør forsikre deg om at alle prøver som bør tas er tatt og hver stein er snudd i så henseende. Så får man ta ting derfra i tur og orden.
-
27-08-14, 12:44 #77
Tusen takk for fornuftige og kloke svar. Jeg skjønner at det ikke finnes noen pille som kan reparere meg
Men det er så fryktelig vanskelig å ta tak i alt alene. Noen mener det ene er bra, mens andre mener noe annet(leger)
Jeg har lest mye om binyrer og konkret terapi med urter,kosthold,hormoner, men fokusert lite på den menatle siden... Det er jo engang slik at når man er nede og alt er tungt blir det vanskelig å ta alt på en gang...Og jeg trodde jeg måtte få på plass endel fysiske ubalanser for å kunne få det bedre psykisk. Nå har jeg jo kronisk bomull i hodet og greier ikke huske lenger enn akkurat sånn at jeg kommer meg gjennom dagen
Jeg har mest lyst og bare ligge og sove....Hormonene holder meg oppe.
Det skal da ikke være så forbannet vanskelig å leve et "normalt" liv uten å måtte reise halve Norge flere ganger i året,spise kostilskudd for tusenvis, ta dyre avføringsprøver, blodprøver i dusintall. Ja dere vet
Hadde det bare virket som det skulle hadde jeg ikke klaget.
Så oppi alt dette her er jeg redd for at disse hormonene ødelegger meg og at jo lengre jeg bruker dem jo verre blir det.
Hvor lenge har dere brukt cortef ?
-
27-08-14, 12:45 #78
-
27-08-14, 14:17 #79
Jeg brukte Cortef/hydrokortison i tre år, tror jeg. Brukte også Florief i et drøyt halvt år. Hadde bare sånn delvis hjelp av det, så for meg det var like greit å slutte og i stedet bare bruke pregnenolon og 7-keto. De legene vi har gått til har begge hjulpet meg, men det er ofte sunt med nye innspill og nye ideer. Vi som bor på Østlandet er heldige som har tilbudet i nærheten, å legge ut på tur når man er så syk kan føles uoverkommelig. (Kanskje noen av timene kan tas over telefon/skype?)
Magebehandling tidligere var soppdrepende, pre- og probiotika og tarmskylinger. Skyllingene hjalp meg med å få ut avleiringer som forgiftet meg innenfra, men de klarte ikke å fikse magen. Det var fordi jeg ikke hadde fått fjernet bakterien som bidro til at magen aldri ble bra og som gjorde at jeg fortsatte med å være oppblåst, få jevnlige oppblomstring av sopp etc. Bakterien jeg har er sjelden, legen har visst bare sett den hos en annen pasient tidligere. Så behandlingen jeg står på nå er å fjerne biofilm (bakterien danner film for å beskytte seg selv – et slags slim), deretter å drepe bakterien med antibiotiske urter (fordi den er resistent mot antibiotika). Vet ikke om jeg har lyktes med å ta den, håper det. Kanhende må jeg forsøke igjen.
Så det er det jeg driver med nå. Får ta magen først, så hodet/undermetyleringen. Og siden jeg har hashimotos er det viktig at immunforsvaret roes mest mulig ned før jeg tar fatt på neste steg.
Mange som skriver på slike forum som dette har jo sine kjepphester som de kjører fram ut fra hva en mener er riktig for en og kanskje andre (jeg synes jo mage er viktig). Kan være forvirrende og frustrerende. Det er ikke lett å skulle orientere seg/sortere når man sitter hjemme for seg selv med lite energi og et hode som ikke fungerer.
Nei, jeg håper bare at du finner en lege som kan hjelpe deg og stake ut en fornuftig vei videre.
-
27-08-14, 17:14 #80
Kära Nora. Eftersom ditt besök på Vigdis' tråd har utvecklats till en hel dialog med Rufus, om din personliga, unika situation - är dessa åtta inlägg flyttat här, till din egen tråd.
Vi hoppas att det snart börjar gå den rätta vägen för din hälsa. Det är dags, efter allt du har gått igenom, kära vän.
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet???
Av Aud. i forumet DagbokerSvar: 12Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49

Svar med sitat

Bokmerker