Side 9 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 92
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kostråd for multiallergiker

Lidt off topic og måske alligevel ikke helt... ?

Ca. 3-4 år efter påbegyndt behandling med Eltroxin bemærkede jeg at jeg "lige pludselig" ikke længere kunne tåle æggehvider. En ganske almindelig æggemad eller et enligt spejlæg gav mig mindst en dag med voldsomt dårlig mave, kramper, luft, tyndmave i tillæg til, at jeg også blev bare dårlig "over det hele".

Nu i Påsken blev jeg budt på kartoffelsalat og først til sidst opdagede jeg at der var også rigeligt med hakkede hårdkogte æg i. Jeg har ventet på reaktionen hele dagen og dagen efter, men den kom ikke. Alle dage siden har jeg testet 2-3 hårdkogte æg hver dag, og der er fortsat ingen reaktion.

Det må betyde at jeg "lige pludselig" igen kan tåle hele æg, hvor jeg før kun kunne spise æggeblommer, og jeg tror nu at det må være det seneste af de mange små "Thyroid-mirakler" (en række af "spontane" helbredelser af forskellige skavanker) som er sket for mig siden jeg gik over til behandling med "naturlig" Thyroid i 2006/2007.

Det kan derfor nok betale sig, med jævne mellemrum - måske et par gange om året - teste sine intolerancer eller madallegier, hvis man på et tidspunkt har udskiftet syntetisk behandling, med "naturlig". Jeg kan ikke se, hvad ellers kunne have repareret min overfølsomhed, hvis det ikke er min "naturlig" behandling af lavt stofskifte, der lidt efter lidt reparerer hormonmangel-skader efter mange år i syntetisk behandling ?

Det er spændende, dette her...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Jeg har ikke klart å somle meg til å ta en test med å fjerne eggehvittene fra kostholdet mitt, selv om tasten viste at jeg var allergisk mot dem.
    Jeg bruker eggehvitter i mat der det er nødvendig, men bruker bare hardkokte plommer på f.eks. "brødmat" og i salater.
    Er tilnærmet helt god i magen (ikke oppblåst, ikke smerter), men har fremdeles løs mage/nesten diarê hver morgen og så normal mage resten av dagen,
    Testet med å bruke litt epler igjen, men selv om det gikk greit å spise et kvart eple de tre-fire første dagene, så fikk jeg gradvis mer og mer problem med oppblåst mage på kveldene, så nå har jeg fjernet eplene fra kostholdet igjen for å sjekke om de er synderen.

Håpet mitt er at på sikt vil jeg kanskje kunne tolerer enkelte av tingene jeg nå reagerer på, men uansett så har jeg nå funnet en måte og leve og trivst med.

Jeg har hele mitt liv vært ekstremt glad i egg og har spist mye av det i alle år. Aldri har jeg merket noe ubehag av å spise egg.
    Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg i mange år registrert at brødmat gav meg oppblåst og vond mage, så gjennom årene byttet jeg ut hvetemel der jeg kunne, og brukte mye bygg og rug i stedet. Jeg spiste lite brødmat også før lavkarbo nettopp fordi jeg kjente at magen min ikke var glad i gjærbakst. Har ikke illusjoner om at jeg noen gang kan spise gluten igjen både med tanke på diabetesen og på grunn av at gluten har irritert magen min selv i gamle dager da jeg var frisk.

Å være allergisk mot soya er ikke noe problem, fordi jeg spiser ikke soya.

Når det gjelder fisk, så har jeg funnet ut at torsk og sei er fy-sorter (reagerer fort med magemerter, diarè og også tett bryst), men jeg kan fint spise fjellørret, laks og sjøtunge iallefall.
    Jeg ble ikke testet mot skalldyr men har alltid reagert med diarè på fersk reke, krabbe og skjell, men merkverdig nok kan jeg godt spise reke i lake......

Hasselnøtter har jeg ikke spist siden jeg var ganske liten, annet enn at det finnes jo spor av det i mye mat. Hasselnøtter har jeg alltid reagert på med blødende gane/tannkjøtt, kvalme og oppkast selv etter noen veldig få nøtter. Valnøtter og paranøtter gav meg også blødende gane + kvalme, men ikke i så stor grad, så jeg har spist paranøtter (6-8 pr dag) sammen med en frukt, oftest en halv kiwi, men har selvsagt kuttet ut alt av nøtter siden nøtter var det jeg ragerte mest på testen.

Melkeallergien lurer jeg på om er en konsekvens av at jeg har spist MYE fete meierivarer deisse årene på lavkarbo, spesielt oster. Før jeg gikk over til lavkarbo/fikk diabetesen så drakk jeg 1-2 glass H-melk daglig og brukte hovedsaklig ost på brødmaten min. Hadde ikke problem med mage da. Jeg slo sterkt ut på denne prøven, bare slått av allergien mot nøtter, så kanskje må jeg leve med den også, men helt klart et poeng å få sjekket det igjen, selv om noe sier meg at det ikke blir helt lett å få legen til og ville ta slike tester jevnlig siden de er kostbare såvidt jeg har forstått.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Selv har jeg tro på at det i utgangspunktet er en "synder". Med det mener jeg at man feks reagerer på en enkelt ting som feks gluten. Når man likevel spiser gluten sammen med annen mat skaper gluten så mye irritasjon og ødeleggelse i tarmen at man begynner å reagere på andre proteiner også. Så vil man havne i slik situasjom som du har med multiple allergier. Og da er det så mange ting man må fjerne fra kostholdet. Jeg har også tro på at man etterhvert kan "vokse av seg" de fleste allergier, men at noe vil sitte igjen er det ikke tvil om. Noen proteintyper vil det også ta utrolig lang tid å fjerne intolleranse mot.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Tiden går, og jeg finner stadig ut mer om hva min kropp liker og ikke liker.
    For tiden pleier jeg å starte dagen med chiagrøt. Enten med litt ekte kakao i (nesten sjokoladepudding som frokost ) eller med bær over. Har også testet med å blande inn litt limesaft (demper kokossmaken) og rabarbrasuppe. Alle varianter jeg har prøvd så langt er gode, men favoritten min er nok en helt basic grøt (1 boks kokosmelk, 3 ss chiafrø og 1 ts sukrin+) med et raust lag med jordbær. Med litt fantasi kan jeg nesten innbille meg at jeg spiser riskrem med jordbærsaus på igjen
    Ellers har jeg funnet at flere asiatiske oppskrifter ganske lett kan tilpasses min meny, så vi har testet mye spennende mat i det siste. Har også fått dilla på hjemmelaget sweet chilisaus (i følge min bror er det ikke sweet chilsaus, siden min ikke er sterk nok), og merkverdig nok så senker den blodsukkeret mitt, selv om det er både tomat, chili, løk og hvitløk i den...?
    Vi har filosofert litt her hjemme, og f.eks. blackeyed bean-salaten min senker også blodsukkeret. Felles med disse to er at de inneholder eddik. Teorien vi nå snuser på er om kanskje eddik kan på en eller annen måte øke insulinfølsomheten min slik at insulinen slipper inn i cellene?
    Hadde nylig en rar dag der jeg våknet med normalt blodsukker (5,2). Helt umotivert steg det kjapt til over 16. Jeg valgte å sette hurtigvirkende insulin selv om jeg aldri vet om den virker eller når den virker. Den dagen virket den ikke i det hele tatt. 3-4 timer etter at jeg satte den hurtigvirkende insulinen var blodsukkeret mitt fremdeles alt for høyt (16,7). Eldstesønnen min foreslo at jeg skulle spise litt sweet chili, noe jeg gjorde, og i løpet av en snau halvtime falt blodsukkeret mitt til 6,5.
    Tilfeldig?
    Kanskje, men jeg driver iallefall og tester om det kanskje går å øke insulinfølsomheten min slik at jeg kan bruke hurtigvirkende insulin og vite at den virker. Ville iallefall åpnet mange flere muligheter for meg.

Ellers har vi kjørt et helt glutenfritt regime for alle her i huset i tre uker fordi Dr.Øverbye mente at gubben min må finne ut hva som gir ham magesmerter/sure oppstøt og halsbrann i stedet for å knaske i seg store mengder syrenøytraliserende. I tillegg mistenker dr. Øverbye at eldstemann ikke tåler hvete.
    Begge to tok rødbetetesten, men ingen av dem fikk farget urin.
    I løpet av de tre ukene merket ingen av dem de helt store forbedringene. Etter tre uker førte jeg igjen inn gluten i kosten. Ingen av dem merket de store forskjellene da heller, men så kom det etterhvert frem at min eldste plutselig har masse høysnue etter å ha vært fin i den glutenfrie perioden og gubben klager på løs avføring og "stikk" i magen i venstre side.
    Nå skal de fortsette å spise gluten ut neste uke, og så fjerner jeg gluten igjen.
    Kostholdet deres inneholder ikke så mye gluten akkurat, men de spiser nå begge to hjemmebakte grove brød daglig, unner seg f.eks. is med kjeks og takker ikke nei til kaker med gluten. Siden minsten reagerer ganske så kjapt på gluten, så finnes det ikke gluten i middager hos oss.
    Litt morsomt at gubben mente at det å måtte leve glutenfritt ville være utrolig komplisert og vanskelig (jeg har hele tiden sagt at siden cøliaki i dag er så vanlig som det er, så finnes det glutenfrie alternativer til det meste), men i løpet av sin glutenfrie periode så oppdaget han at glutenfri kost ikke betyr de helt store endringene. Man må bare velge bevisst.
    Hos meg fikk de daglig nybakte rundstykker:
    1 pakke Semper
    1 dl Fibrex
    1 toppa ss Husk
    1 revet gulrot
    2 dl tørka frukt (jeg brukte en blanding av tranebær, gojibær og rosin)
    1 ts salt
    1/2 pakke gjær
    5 dl lunka vann
    3 ss olje.

Bland alt og la svelle i 10 minutt. Med våte hender lages 10 avlange rundstykker som legges på bakepapirkledd stekebrett. Hever i en halv time og settes inn i varm ovn og stekes ved 225 grader varmluft i ca 12-15 minutt. Smakte en slik selv den dagen jeg satte feil insulin (som selvfølgelig virket som en kule akkurat den dagen) og jeg måtte spise og drikke kontinuerlig i mange timer for å holde blodsukkeret oppe. De er saftige og kan spises slik de er, eller også med pålegg om man vil det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Belgvekster har vært problematisk for meg den senere tid, da disse, selv i små mengder, gir meg vondt i magen + jeg blir oppblåst.
    Dro frem spiretårnet mitt igjen og det viser seg at jeg uten problem kan spise spirte bønner/linser/erter
    Nå passer jeg på å hele tiden ha fine små spirer tilgjengelige. Det er godt og sunt, og så er det jo rett og slett litt dekorativt.
    Jeg har forresten denne
    http://www.sanabona.no/nettbutikk/de...tta-spirekasse

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Det er for mye karbohydrater for meg i dette brødet (ca 435 i hele brødet), men jeg får enormt mye skryt for dette fra de andre som lever glutenfritt. Utrolig gøy og lettvint måte å bake på
    http://matutenmelkglutenogsukker.blo...d-med-spr.html

Jeg har brukt Semper i det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Har funnet en spennende blogg
    http://www.utenalt.com/2013/09/bursdagstips.html
    der det finnes mye mat "uten alt". Det er bare karbohydratene jeg må jobbe ned, men for de andre i familien er det masse mat jeg kan lage til dem akkurat slik oppskriftene er.
    Har bestilt meg en ny kokebok med glutenfrie brød siden nesten alle i familien nå spiser glutenfritt. Valgte denne
    http://www.forfatterensforlag.no/sho...e00000001.html
    Kokebøker er noe jeg har mange av, og jeg er veldig glad i dem alle.
    Gubben mener selv at det ikke var så stor forskjell, men han klarer seg iallefall med langt mindre syrenøytraliserende når han lever glutenfritt.
    Min eldste sønn oppdaget til sin store forbløffelse og glede at allergien som plaget ham, spesielt i øynene, forsvant da han lever glutenfritt, men kommer umiddelbart tilbake når han prøvde gluten igjen. Min nesteldste sønn har ikke tatt steget helt ut enda, men har fått påvist hveteallergi.....
    Min nestyngste strever fælt med å finne sin måte og leve på uten gluten og egg, og opplever at han nå ikke har magesmerter og blod avføringen lenger, men han synest det er vanskelig å finne gode alternativer. Har hatt flere "opplæringstimer" med ham, utstyrt ham med mine utprøvde oppskrifter + lånt ham noen av mine kokebøker og også gitt ham en aldri så liten startpakke med en del forskjellige gluten og egg-alternativer slik at han kan teste ut oppskrifter og slikt uten å måtte handle masse forskjellig som han ikke en gang vet hvordan ser ut.
    Min minste blir umiddelbart dårlig (smerter, kvalme og kløe) om han får i seg gluten, så han skygger unna.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg har levd glutenfritt ganske lenge nå, og det går egentlig helt fint.
    Likevel så finnes det tider der jeg savner et skikkelig grovbrød, som nå når krabbesesongen begynner.
    Man kan sikkert lage både det ene og det andre av krabbe, men personlig synes jeg den smaker best på en skive brød med hjemmelaget majones :-)
    Så jeg prøvde denne brødblandingen som et siste forsøk i tema brød. Og jeg synes brødet smaker helt fantastisk godt! Derfor vil jeg gjerne anbefale det videre: http://detglutenfrieverksted.no/brod/
    I lenken står det ikke hva det inneholder, men det er:
    Maisstivelse, havregryn, sammalt teffmel, bokhveteflak, flak av fullkornsris, solsikkefrø, chiafrø, fortykningsmiddel guarnkjernemel, havsalt.
    Og så skal man tilsette skummet kulturmelk (kan bruke vann), gjær og vann.
    Dette er det eneste glutenfrie brødet som jeg ikke har fått forstoppelse av, og som jeg synes smaker vanvittig bra. Har også prøvd pizzadeigen fra samme produsent. Hmm.... den likte jeg ikke..

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Dette brødet falt også i veldig god jord her hjemme
    http://herligblanding.blogspot.no/20...nfrie-brd.html

Jeg lager tre brød av denne oppskriften. Væsken er halvparten vann og halvparten melk, og siden jeg hadde bare Semper Mix hjemme brukte jeg det. Jeg bruker to pakker av dette melet og ikke tre som oppskriften sier. Kanskje har det en sammenheng at jeg bruker toppede ss med Husk?

Dette brødet holder seg ikke så saftig som det jeg har linket til tidligere, og derfor fryser jeg det ned slik at det bare er brød nok for en dag fremme.

Har enda ikke fått min nye kokebok....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

I lenken står det ikke hva det inneholder, men det er:
    Maisstivelse, havregryn, sammalt teffmel, bokhveteflak, flak av fullkornsris, solsikkefrø, chiafrø, fortykningsmiddel guarnkjernemel, havsalt.
    Og så skal man tilsette skummet kulturmelk (kan bruke vann), gjær og vann.
    Ikke bare har jeg glemt at det skal tilsettes honning og olje i tillegg til kulturmelk, gjær og vann.
    Men jeg har greid å hoppe over en linje i hva brødblandingen inneholder. Som er sammalt hirsemel og linfrø
    Og hirsemel er ikke bra: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15967
    Sorry, kanskje like greit at mod sletter innlegget....

Side 9 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker