Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
Flott at du føler deg bedre!
Du har jo utslag på antistoffer (og skal derfor ha diagnosen "autoimmun tyreoiditt") og få behandling deretter. Jeg mener å ha lest et sted at i første tid etter oppstart av behandling (første året?) kan man ikke se på TSH, men må justere dosen etter symptomer og forbedring av disse. Min mening er at TSH stort sett er ubrukelig uansett.
Tiltredes. Å kun se på TSH er som å tro at så lenge at bensinpumpa virker så fungerer bilen prikkfritt.... Les: man vet ikke engang om at bensinen kommer fram til forgasseren. Men selvfølgelig er det vanskelig å vite hva som er symptomer på for lite hormoner og hva som er andre ting i starten. Jeg anbefaler deg å lage en symptommånedsbok. Der bør du notere hva som var symptomene dine da du fikk starte på medisin, og så gjøre opp status og sammenlikne ved jevne mellomrom. I starten bør det være ganske ofte. Minst en gang i måneden, eller hver gang du tar prøver.
Det at man skriver ned sånne ting, og for hvert "statusmøte med deg selv" de endringene man merker i forhold til oppstarten gjør det lettere å huske hvordan det egentlig var. Og å se hva som blir bedre, om det stopper og om det henger sammen med doseendringer.

Her er to eksempler fra mitt årsoppgjør - ultimo 2012 sammenliknet med mai 2010:
Symptomer jeg så opprinnelig (mai 2010): Status ved utgangen av 2012
Betennelse i armene (underarmene og nedsiden av hendene) – vender tilbake om vinteren (nov - mai). Hatt i ca 5 år? Kommer periodevis ellers også, men ikke i samme grad som om vinteren. Har ikke opplevd dette i 2012
Hender som dovner om natta fra håndleddet og ut. Verre ved mekanisk påvirkning i løpet av dagen før ... Natten etter bruk av dykkedrakt eller krampeholding på dyna om natta fordi jeg fryser. Tidvis annenhver natt og tidvis mer sjeldent. Hatt i ca 3 år. Kommer og går. Dovner/fryser også i langfinger+ringfinger høyre hånd på dagtid av og til uten noen åpenbar grunn til det. Siste år. Har ikke opplevd dovning i 2012. Fryser mindre, men de to-tre siste fingrene på høyre hånd kan være kaldere enn venstre fremdeles. Tror dette er et tegn på at jeg er lav.

For meg er altså dette en inspirasjon til ettertanke og en liste jeg kan ta med til legen. Selvfølgelig er det ikke sikkert at de sammenhengene jeg tror jeg ser ER sammenhenger, men med en form for dokumentasjon er det iallfall lettere å få en lege til å høre.