Viser søkeresultater 1 til 10 av 40

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Ny her og nydiagnostisert med lavt stoffskifte

Det er fT4 som er viktigst av de to. Men en lege som ikke har særlig erfaring/inngående kjennskap til stoffskiftet vil gjerne forsøke å styre etter TSH. Og ja, når fT4 går opp skal TSH normalt sett gå ned. Men du ligger helt i bunnen av normalen med fT4 (inaktivt lagerhormon) og jeg ser ikke at legen din har tatt fT3 (aktivt hormon, laget fra fT4 av kroppen din). Når så legen din nå - allerede - setter deg ned, på så lite opplysninger blir jeg redd og sjokkert ... og bekymret for hvordan du vil få det framover.

Videre - ja, mange leger *tror* at det er det samme om man har 100 + 50 annenhver dag eller 75 hver dag. Mange av oss her inne vil sterkt hevde at det ikke kjennes som om det er det samme. Tenk deg selv... kroppen lager TSH utifra nivået av fT4 + fT3 i blodet og "tid på døgnet"... og når man går på ujevn dose så vil det svinge fra dag til dag... hvordan skal det gå? TSH/fT3 og fT4 svinger i en frisk kropp igjennom 24t syklusser, ikke gjennom 48t-syklusser. Å jobbe MOT kroppens naturlige rytme har aldri ført til noe godt og BØR unngås når det KAN unngås. Legen din kan skrive ut levaxin i 25, 50, 100 og 200(?)µg-doser... så det er bare tull at du skal gå på ulike doser annenhver dag (og etter mitt skjønn bare tull å sette deg ned så tidlig også!).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    44
    Meldinger
    36

Standard Sv: Ny her og nydiagnostisert med lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det er fT4 som er viktigst av de to. Men en lege som ikke har særlig erfaring/inngående kjennskap til stoffskiftet vil gjerne forsøke å styre etter TSH. Og ja, når fT4 går opp skal TSH normalt sett gå ned. Men du ligger helt i bunnen av normalen med fT4 (inaktivt lagerhormon) og jeg ser ikke at legen din har tatt fT3 (aktivt hormon, laget fra fT4 av kroppen din). Når så legen din nå - allerede - setter deg ned, på så lite opplysninger blir jeg redd og sjokkert ... og bekymret for hvordan du vil få det framover.

Videre - ja, mange leger *tror* at det er det samme om man har 100 + 50 annenhver dag eller 75 hver dag. Mange av oss her inne vil sterkt hevde at det ikke kjennes som om det er det samme. Tenk deg selv... kroppen lager TSH utifra nivået av fT4 + fT3 i blodet og "tid på døgnet"... og når man går på ujevn dose så vil det svinge fra dag til dag... hvordan skal det gå? TSH/fT3 og fT4 svinger i en frisk kropp igjennom 24t syklusser, ikke gjennom 48t-syklusser. Å jobbe MOT kroppens naturlige rytme har aldri ført til noe godt og BØR unngås når det KAN unngås. Legen din kan skrive ut levaxin i 25, 50, 100 og 200(?)µg-doser... så det er bare tull at du skal gå på ulike doser annenhver dag (og etter mitt skjønn bare tull å sette deg ned så tidlig også!).
    Takk for veldig informativt svar. Det er stadig noe nytt å lære om dette Jeg tror det også ble tatt FT3, men jeg spurte ikke spesefikt om dette. Forrige uke var det på 3,3 (3-7), og <1,5 uka før det igjen.

Da skal jeg be om å få ta lik dose hver dag. Synes det er vanskelig å holde styr på hva man til enhver tid skal ta også. Går litt i surr om jeg skal ta 50 eller 100.

Lignende tråder

1. Nydiagnostisert, TSH på 74
    Av Cookie i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 14-08-12, 20:47
  2. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •