Viser søkeresultater 1 til 10 av 40
Hybrid View
-
07-06-14, 03:34 #1
Sv: Ny her og nydiagnostisert med lavt stoffskifte
Hej tglund

Det er et under at du kan overhovedet holde dig oprejst... Dine tal er ekstreme og jeg håber at din læge meget snart ser lyset og indser, at du skal videre til speciallæge-udredning.
Uanset Hashimoto's Thyroiditis, har du hypothyreose i en grad, der ude i verden kaldes for severe hypothyroidism. Det kan ikke siges på en mere mild og blid måde end at det er alvorligt, hvis ubehandlet eller utilstrækkeligt behandlet. Du skal i en fart op i medicindose og ellers skal du hurtigt videre i diagnose-/behandlingssystemet, og det kan kun gå for langsomt...
Disse "klammene" eller rettere denne "<" foran din S-FRT3 og S-FRT4 betyder, at de analyser som dette laboratorium anvender kan ikke måle lavere end ned til henholdsvis 1,5 og 5,15. Det betyder at hverken du eller din læge ved hvad dine FT3 og FT4 tal er i virkeligheden, andet end at dit S-FRT3 er lavere end 1,5, og at dit S-FRT4 er lavere end 5,15.
Tegnet ">" foran resultatet af TSH betyder omvendt at den pågældende analyse kan ikke måle højere TSH end 500, og derfor kunne dit TSH sagtens være f.eks. 1000 eller 5000...
PT-GFR er et mål på nyrefunktionen, og tallet "49" tror jeg, betyder at din nyrefunktion er nedsat. Det er vigtigt at finde ud af hvorfor den er nedsat, og om den fortsat er faldende. Det skal undersøges så hurtigt som muligt....
S-B.12 er dit B12-vitamin på 743, der er (for) højt hvis du ikke direkte bruger tilskud af B12 eller spiser lever hver dag, morgen, middag og aften. Hvis B12 er højt "uden grund" (somtilskud, kost), kan det netop godt hænge sammen med dit forhøjet levertal og nedsat nyretal. Det skal undersøges så hurtigt som muligt....
S-KRNN er en kreatinin/nyrefunktionsprøve, og tallet 111 er alt for højt. Det skal undersøges så hurtigt som muligt....
S-ALAT er en leverprøve og tallet 81 er næsten dobbelt så højt end "normalt" for voksne kvinder. Men det er ikke altid at det nødvendigvis betyder at der er noget "galt" med leveren. ALAT kan også være forhøjet ved f.eks. muskel-sygdomme hvor muskelceller nedbrydes - hvilket her kunne sagtens ses i samspil med dine øvrige prøver, dem der er markeret med stjerne... Det skal undersøges så hurtigt som muligt....
Det er muligt at fastlegen din tar deg veldig seriøst, men det betyder ikke automatisk at din læge har rette kompetencer til at behandle dig.
At lægen sætter dig i behandling "kun" for hypothyreose uanset at dine øvrige blodprøver "råber" og tyder på at du også burde undersøges for hvorfor dine prøver ser ud som de gør, og at lægen behandler så svær en hormonmangel som din - med kun 50 mcg Levaxin... når folk med tilsvarende blodprøver (i f.eks. Tyskland) indlægges og behandles intravenøs med både T4 og T3, samt hydrocortison for at forhindre binyresvigt - simpelthen fordi din hormonmangel er så enorm og det er dine binyrer der aktuelt "driver" dig... Derfor kan du fortsat fungere og føler dig forsåvidt ganske frisk psykisk, men det er altså på lånt tid mht. binyrer.
Det lyder ikke som at din læge er fagligt klædt på til at behandle dig, uanset at lægen mener det godt og har de bedste hensigter. Gode hensigter er altså ikke nok i dit tilfælde. Bed om en haste-henvisning til en speciallæge i indremedicin, helst på et hospitalsambulatorium (tæt på blodprøver og andre undersøgelses-faciliteter og alle undersøgelser kan rekvireres meget hurtigere end på en klinik).
Det er ikke OK at træne når muskulaturen din føles ekstremt svak. Din nyreprøve (S-KRNN) tyder på, at du allerede taber muskelmasse, og selv hvis du orkede at træne, ville det belaste dine nyrer yderligere... Desuden ville dine muskelfibre ikke kunne gendannes, så i den sidste ende ville du miste endnu mere muskelmasse, ved at forcere træning i denne tilstand.
Lige nu er det allervigtigst at du meget hurtigt kommer til en bred indremedicinsk udredning for, hvad i alverden foregår der i din krop, fordi selv om det er ekstremt tydeligt at du har lavt stofskifte, kan man ikke for nærværende være sikker på om det er det eneste der er dit (helse)problem - når man ser på dine blodprøver. Jeg håber og krydser fingre for, at du snarest kommer til en bred, indremedicinsk udredning.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-06-14, 18:29 #2
Hei tglund
. skaff deg hjelp til husarbeid etc og avlastning med barna, slik at du har tid for deg selv og mann. Det kan være greit å ha dette på plass framover, det kan bli enda tøffere tider videre.
-
07-06-14, 19:08 #3
smgj:Takk for tips. Den skal definitivt leses når jeg for tid
Tily: Ja, har tenkt tanken på vaskehjelp mange ganger, men får meg liksom ikke til å unne meg den luksusen
Nå skal vi en uke alene på ferie i sommer, mens barna skal være hos besteforeldrene. Ser veldig fram til den ferien
Anisa: Tusen takk for veldig grundig svar. Huff, skal tilbake til legen til uken og skal helt klart ta opp dette med nyre/leverprøvene. Da får jeg også vite resultat av min andre prøvetaking, og den første etter å ha begynt med levaxin. Må bare manne meg opp til å kreve å bli henvist videre til spesialist. Jeg er så dårlig til å kreve slike ting. Stoler liksom alltid på at legen vet best.
-
07-06-14, 19:30 #4
Hej T

Har du vist din mand alt dette, som er skrevet til dig her?
Det kan være en god ide at have ham med til konsultationen, det kan hjælpe rigtig meget, når man gerne vil videre i systemet, at have ham med som bisidder.
Tina
-
08-06-14, 06:13 #5
Hei igjen Tina

Nei, jeg har ikke vist ham dette som er skrevet her, men fortalt ham at nivåene mine er svært lave og at jeg må be legen undersøke meg nærmere og grundig. Han blir fort veldig, veldig redd og jeg ønsker ikke at han skal gå rundt og være så bekymret i mange dager. Han er av typen som alltid frykter det værste
-
11-06-14, 10:20 #6
Tenkte å oppdatere igjen.
Var hos legen igjen i dag, og prøvene viste en liten bedring
Men er fremdeles veldig lav. Skulle doble dosen Levaxin og ta 100 mcg.
Har fått bekreftet nedsatt lever- og nyrefunksjon, men disse prøvene var også litt bedre enn sist, så legen min og endokrinolog (eller hva det nå heter), som hun hadde forhørt seg med, mente at disse ikke var alvorlige og at siden de nå ser bedre ut enn sist, så mente hun det ville rette seg med medisinene.
Slik så det nå ut på 50 mcg Levaxin:
PT-GFR: 51
S-ALAT: 61
S-KRNN: 109
S-KBIL: 13
S-FRT3: 3,3 (3,0-7,0)
S-FRT4: 5,16 (8-21)
S-TSH: 462,57 (0,5-3,6)
Merker ikke så stor forskjell på kroppen ennå, men håper dobling av medisindosen nå vil booste det litt
Skal fremdeles inn å ta nye prøver hver uke. Og ingen klammer før tallene, så det er jo i alle fall et godt tegn.
-
11-06-14, 13:52 #7
Hei igjen
I dag skal jeg begrense meg til et sitat
:
Rexxy har postet mye nyttig stoff her hos oss
- Forumet har i Biblioteket opprettet eget underforum for hennes innlegg 
- ditto for Anisa og Nora.
Ser at flere her inne har engasjert seg i tråden din - så det vil ikke forundre meg om du får tilbakemelding på hva legen mener og om prøvesvarene dine
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
24-06-14, 13:27 #8
Gode råd er ikke alltid dyre - se innlegg #9
En god ting kan ikke sies for ofte - derfor henter jeg fram igjen Anisas svar til deg - innleg #9 i denne tråd:

Fotnote: det er jeg som har uthevet, farget og forstørret litt i Anisas svar til deg
Med hensyn til omtrent hvor lang tid norske leger har fått med opplæring i stoffskiftesykdommer iløpet av utdanningen - et par timer!!
Utsnitt fra nestsiste kapitlet i Hegges bok:
Det sier jo litt; når leger og forskere kontakter Hegge pga skjoldkjertelsykdom i famileien - Hegge er journalist!!!!Sist endret av Kevlin; 24-06-14 kl 14:09
Kevlin
-
24-06-14, 14:29 #9
Grøss... dette er skremmende lesning Kevlin. At legestanden vet så lite om en så utbredt sykdom er jo helt vanvittig. Jeg skjønner ikke hvorfor legen min er så restrektiv med å henvise meg videre. Kanskje mange av dem er for stolte til å innrømme at de kan for lite om dette. Veldig merkelig når det er folks helse det er snakk om.
-
24-06-14, 15:01 #10
Legestudenter får ca to timer med undervisning i skjoldkjertelsykdommer..
Det de blir lært er at dette er en enkel sykdom og
a) oppdage
b) behandle
- og måten de gjør det på er gjennom og se på blodprøvesvar...
Sånn er det bare.
Trikset er og vite at det er sånn og vss: ikke slåss mot vindmøller hos den håpløse fastlegen din;
men heller insister på rekvisisjon til indremedisiner (eller endokrinolog).
Indremedisineren jeg var hos i 2009 viste seg og være bedre enn endokrinologen på Aker.
Det er gjerne kortere ventetid for og komme til indremedisiner
Det viktigste poenget er alikevel at langvarig ubehandlet stoffskifte (som dine tall indikerer STERKT) -
det får ringvirkninger i kroppen og disse også må tas tak i. Det har jo ikke legen din gjort antydning til...
Du tenker kanskje at det ikke er så gale det som skjer mellom deg og legen nå..
kanskje det at det er få som er innom og svarer deg her kan støtte innunder en slik tanke;
men det er sommertid og da er det vanlig at det er svææært stille her inne.
Vi prøver også og ikke skremme deg (som fastlegen din sa før du fikk dine egne prøvesvar)
men sant og si så er vi rystet i våre grunnvoller av det du forteller!!
VELDIG godt og høre at du ikke drar alene til denne legen imorgen
Kevlin
Lignende tråder
-
Nydiagnostisert, TSH på 74
Av Cookie i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 14-08-12, 20:47 -
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28

Svar med sitat
Bokmerker