Tusen hjertelig takk for svar, Tina
Jeg har lest og lest på forumet for å prøve å sette meg inn i denne sykdommen, men jeg synes det er vanskelig med mange variasjoner av både sykdommer, prøveresultater, behandlingsmetoder o.l.

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post

En TSH på 500 - det er lige før jeg spørger om ikke der er en fejl et eller andet sted? Da min TSH var på 8,3, hvor jeg blev sat i behandling, havde jeg det virkelig dårligt.

Nå men en høj TSH (på 500) og meget lavt frit T3 og frit T4 hænger sammen, da kroppen skruer op på TSH for at få skjoldbruskkirtlen til at lave mere stofskiftehormon.

Derudover har du forhøjede antistoffer Anti-TPO, så du har den autoimmune Hashimotos, hvor du stille og roligt nedbryder din egen skjoldbruskkirtel. Du vil finde ud af, når du har overskud til at læse de mange indlæg herinde, at det er meget almindeligt. Dine antistoffer er dog ikke super meget forhøjet - de kan være så forhøjet, at det er ude over skalaen og vil blive angivet med fx >1300. Hvis det tilfældet kan de være på 15.000 eller mere.
Jeg har også lurt på om det er feil ang.mitt THS. Om de kan ha glemt et komma eller noe slikt, men det står faktisk: S-TSH >500. Betyr det da at mitt THS kan være enda høyere enn 500? Det virker for meg veldig høyt.

Når det gjelder Anti-TPO, så står det ingen <eller> foran tallet. Men på S-FRT3: <1,5 og S-FRT4 <5,15. Betyr det da at disse nivåene kan være lavere enn tallet som er angitt? Jeg skjønner ikke hva disse klammene <> helt betyr.

Ellers så er jeg litt bekymret for levernivået, for legen spurte meg om jeg hadde lagt merke til om jeg var blitt gul på øynene. Er det S-ALAT som viser leverenzym? Det er merket med en stjerne i papirene, og ligger på 81. Her har jeg ingen referansenivå å gå ut i fra. Andre resultater som også var merket med * er: PT-GFR 49, S-B.12 743, S-KRNN 111. Disse sier meg ingen ting.

Ja, jeg føler fastlegen min tar meg veldig seriøst. Hun ønsker å ta nye blodprøver og også prate med meg hver uke framover for å justere dosen og også for å høre med meg om hvordan jeg har det. Så det er godt å føle at jeg blir godt fulgt opp. Og veldig oppløftende og tenke at behandlingen nok vil hjelpe etterhvert.

Jeg føler meg forsåvidt ganske frisk psykisk. Bortsett fra at jeg mangler tiltakslyst, blir litt apatisk innimellom og må ta meg skikkelig sammen for å gjøre husarbeid og den slags. Men, jeg står opp hver morgen, leverer barna i barnehagen og jobber 100%. Men muskulaturen min føles ekstremt svak. Jeg blir sliten bare av den minste bevegelse. Men jeg har forsåvidt lyst til å trene litt. Er det ok å trene litt lett styrke, eller kan jeg gjøre vondt værre? Har lest at jeg kan ende opp med å bryte ned musklene istedet for å bygge dem opp, nå når nivåene mine er såpass lave.

Ellers vil jeg si at det er utrolig godt å ha et slikt forum som dette. Spesielt når jeg ikke har noe kunnskap eller erfaring med dette fra før. Så, tusen takk til dere som orker og har overskudd til å svare oss nye medlemmer. Det setter jeg veldig stor pris på

T