Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 107
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Legebesøk i mai

Oppdatering for mai:
    Svaret på jod har ikke kommet, etter ca 3 uker. Venter i spenning...
    På siste blodprøva hadde fT4 sunket fra rett over 23 og ned til 18,2. TSH på 0,16. Legen sa at ut fra TSH lå prøvene fint, men siden fT4 hadde sunket skulle jeg få øke dosa litt. Jeg ble faktisk litt overraska... Annenhver dag med hhv 100 og 75 microgram - jeg tar en halv av hver og holder jevn døgndose på 87,5 mcg siden det føles best for meg.

Har fortsatt en del å gå på symptommessig, og nå ligger basaltemperaturen på ca 36,3. På gode dager er jeg i ganske god form så lenge jeg ikke er veldig fysisk aktiv eller har mye "hjernearbeid" på jobben. Men øresusen vedvarer i ujevn grad og det begynner å irritere meg til tider. Legen vil helst at jeg ikke tenker for mye på sykdommen. Jadajadajada. Lett å si. Ikke like lett å ikke legge merke til diverse plager som jeg ikke har hatt tidligere (dvs før høsten i fjor).... Men samtidig legger jeg også merke til forbedringene og gleder meg over de!

Nå har jo "hypotyreose INA" stått øverst på sykmeldinga de siste mnd. Men ved siste legebesøk sa legen for første gang at "jo, det er nok stoffskiftesykdom du har", tross fine blodprøvesvar i utgangspunktet. Symptomene stemmer, og dessuten hadde jeg ikke tålt den relativt høye Levaxindonsen dersom det ikke var lavt stoffskifte. Velkommen etter, tenkte jeg! Fortsatt ikke noen offisiell diagnose, men det er nok et spørsmål om tid! Fikk rekvisisjon til ny ultralyd av halsen, og er spent på om det er noen forskjell fra første gang, for ca 8 mnd siden! Fastlegen er absolutt ikke opptatt av årsaken, men igjen sa jeg direkte at DET ER JEG! Vi har en god dialog, og han hører på hva jeg sier selv om han ikke er enig.

Svingningene vedvarer også, men topper og dalbunner jevner seg litt ut. Er ikke like bananas før mensen lenger heller, i alle fall ikke de to siste mnd.

Fikk igjen på skatten, legger til litt til og skal kjøpe meg en elsykkel! Dersom jeg føler at jeg er klar for trim og trening igjen en gang i fremtiden, kan jeg bare hive meg på en av de andre syklene jeg har...

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Legebesøk i mai

Spørsmål til dere med kunnskap om jod (Anisa!?):

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Svaret på jod har ikke kommet, etter ca 3 uker. Venter i spenning...
    Dersom jeg verken har for lite eller for mye jod (i følge døgnurinprøva), og starter med jodtilskudd, hva skjer da? Vil jeg uansett merke forbedringer i forhold til stoffskiftet?? Og om det skjer - er ikke dette da et tegn på at jeg har (funksjonell) jodmangel?

Jeg prøver nå å forberede meg litt. Har 12,5mg Iodoral tabs i skapet på vent. Med mindre jeg ligger i øvre sjikt i jod-prøva, kommer jeg uansett til å ta jod for å se hva som skjer. Jeg er temmelig sikker på at fastlegen verken har peiling eller er enig i min avgjørelse (og da er han uenig fordi han mangler kunnskap - og er derfor uenig for sikkerhets skyld..!), men jeg kommer til å informere ham (tror jeg).
    TSH stiger vel i alle fall, forbigående, noen dager/uker (og uten at det nødvendigvis blir noen symptombedring av den grunn).

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!

Jeg hadde "nok" jod. Tok likevel lugol's og opplevde ... en ukes tid hvor jeg var "rar"... les: småblødning og litt sånn smårare ting - b.la. sår i halsen. Ikke noe bekymringsverdig. Neste TSH-prøve var lett forhøyet fra forrige prøve (ikke en hel opp, men merkbart høyere enn før på samme dose hormon), uten at jeg hadde merket noen symptomer som skulle tilsi det. (Jeg brukte selen, magnesium og multivitamin blant annet sammen med jod.) Etter en periode med mye jod har jeg nå gått ned på lavere (vedlikeholdsdose). Jeg brukte også jod på betent tannkjøtt for å få bukt med det. (Dyppet tanntråden i jod-løsning.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg bruker jod. Jeg har ikke vært så systematisk i det siste, så det kan dessverre noen ganger gå flere uker mellom hver joddose. Mitt TSH endret seg ikke da jeg brukte jod mer systematisk enn jeg gjør nå. Jeg bruker thyroid, og fordi thyroid inneholder T3, er TSH logisk nok supprimert, det ligger ganske fast på 0.03. Jeg tror at de aller fleste leger i Norge har liten, ingen, eller feil kunnskap om jod. Om leger utdannet i Ungarn og andre steder har bedre og riktigere kunnskap om jod, vet jeg ikke.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg har vært naiv.
    "Joda, anti-TG er tatt" fikk jeg høre sist jeg spurte. Selvfølgelig er den tatt. Det er cøliaki jeg selv ba om å få sjekka i starten av dette sirkuset. Men det er altså anti-tyreoglobulin jeg til nå trodde også hadde vært tatt. Spurte sekretæren i morges om å få lagt til anti-tyreoglobulin på prøvelista over morgenkvistens blodprøver. Men den er ikke standard hos Fürst, så hun fant den ikke. Gikk til og med inn til en av legene og spurte! Hun måtte skrive det i kommentarfeltet på skjemaet, ringer Fürst i løpet av dagen, og så blir den sjekka om Fürst kjører analysen..... Aaaaaaaahhhhh. Jeg gadd ikke en gang be om utvida testing på jern.

Skal tilbake til legen til uka.

Svaret på jodprøva har heller ikke kommet, ca 6 uker etter jeg leverte den til sykehuslaben.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Joda, Fürst tar anti-TG (anti-thyreoglobulin). De "bare" sendte prøva videre til Radiumhospitalet.... Hvor vanskelig skal det være liksom...? Men da får jeg omsider svar også på den...
    Hos legen i dag fikk jeg rekvisisjon til utvida prøver på jern. Og jeg øker dosen fra 87,5 til 100 mcg pr dag.
    TSH: 0,06 (0,2-4,0)
    fT4: 19 (11-23)
    fT3: 5,4 (3,5-6,5)
    ferritin: 32 (15-200)

Er spent på prøva på jod. Svar har ikke kommet, og blir nå purret opp. Hadde jo vært tilfredsstillende for meg om jeg har lav jod. Som igjen gir lavt jernlager og lavt stoffskifte. Siden jeg ennå ikke har antistoffer (med mindre anti-TG gir utslag), så ser jeg en ørliten mulighet for at det fortsatt er reversibelt. Men jeg har mine tvil. Jeg har hatt flakete negler siden puberteten. Det var også da kroppen ble flink til å vedlikeholde fettprosenten. Og så har det gått i rykk og napp deretter. Rykk og napp. Kunne like gjerne blitt diagnostisert som bipolar av en mindre begavet lege, slik som formen svinger (og tydeligvis har gjort de siste årene, i økende grad).

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Har fått svaret på jod: 2,2 (ref >0,8). Heeeelt normalt i følge fastlegen.
    Må lese litt mer før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør (og evt når). Har en boks 12,5 mg Iodoral stående på vent.

anti-TG er ikke kommet (dvs, jeg glemte å spørre...)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har fått svaret på jod: 2,2 (ref >0,8). Heeeelt normalt i følge fastlegen.
    Må lese litt mer før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør (og evt når). Har en boks 12,5 mg Iodoral stående på vent.
    Jeg tror ikke dette er normalt og et bra nivå. Jeg tror dette er lavt. Det er vel som når man sier at 35 mg C-vitamin er bra nok per dag? Det er nedre grense for å unngå skjørbuk. Men er det godt nok for kroppen å bli sulteforet på denne måten over lang tid? Jeg tror ikke det. Mitt inntrykk er at jod kan norske leger lite eller ingenting om. Jeg ville ikke stolt på legen når det gjelder jod, men forsøkt å lese selv. På forsiden av forummet er det en boks om jod med mange lenker. Les noen av dem
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg hadde vel egentlig tenkt å vente på den siste antistofftesten, men tror uansett jeg kjører i gang med jodtilskudd. De har delestrek, så da blir det i første omgang 6,25 mg Iodoral om morgenen. Må bare finne igjen det jeg elste for en stund siden om å "bygge opp" kroppen en uke i forkant med diverse tilskudd. Tror jeg har alt jeg trenger av selen, magnesium, C-vit og havsalt (Helios).
    Jeg har fortsatt framgang på Levaxin, men det kan like gjerne være at jeg har jodmangel som noe annet. Det er verdt et forsøk før jeg skal tilbake til legen i august!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Jeg hadde vel egentlig tenkt å vente på den siste antistofftesten, men tror uansett jeg kjører i gang med jodtilskudd. De har delestrek, så da blir det i første omgang 6,25 mg Iodoral om morgenen. Må bare finne igjen det jeg elste for en stund siden om å "bygge opp" kroppen en uke i forkant med diverse tilskudd. Tror jeg har alt jeg trenger av selen, magnesium, C-vit og havsalt (Helios).
    Jeg har fortsatt framgang på Levaxin, men det kan like gjerne være at jeg har jodmangel som noe annet. Det er verdt et forsøk før jeg skal tilbake til legen i august!
    Etter å ha titta litt i et tidligere innlegg i tråden, fant jeg igjen nyttig informasjon fra Anisa og litt annet.
    Dropper selen fram til dagen jeg starter med jod...!

Og tankene fører meg videre. Hvis det er jodmangel, er det svaret på mitt relativt lave ferritin (noe som vil vise seg i blodprøvene etter hvert). Men hvorfor jodmangel? Forårsakes det av noe annet enn lavt inntak i matveien (jfr stadig utarmet jord og elendig oppdrettsfisk på elendig fôr) samt miljøgifter som inneholder halogener? Dette skulle jeg gjerne gravd litt mer i, men det er ikke tiden for det nå....

...kjenner at jeg trenger en ferie fra hodet og tankene og heller bare kjenne at kroppen stadig friskner til. Skal starte opp med jod snarlig, og samtidig ta ferie. Oppdaterer dersom det skjer noe "spennende".

Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-07-12, 23:02
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 13-04-10, 23:37
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  4. Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
    Av Joohoo i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 07-05-09, 13:38
  5. "Flotte og normale blodprøver"
    Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 04-03-09, 15:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder