Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Hvordan er det hos DS?
Threaded View
-
20-05-14, 10:18 #3
Sv: Hvordan er det hos DS?
Når det gjelder jod, er min erfaring at denne legen ikke har så mye kunnskap om dette. Jeg har i det siste året eller litt lengre ( to år?) tatt jod, og urinprøvene viser jo da noe helt annet enn det prøvene til en vanlig gjennomsnittlig nordmann ville vise. De ligger litt høyere. Legen mener at det er helt unødvendig å ta jod, at jeg bare urinerer det ut. Legen er ok på mange måter. Min erfaring er at han i likhet med de fleste leger har valgt litt feil kurs, selv om hans kurs er litt mer i vår favør enn andre leger. Blant annet mener jeg at hans metode for tarmproblemer med tarmskylling er feil vei å gå. Metyleringsteorien mener jeg også er tynn. Å bruke kjempekraftig antibiotika for å få bukt med spesielle tarmbakterier som både han og Balder går inn for, mener jeg også er uheldig.
Mye av dette jeg nevner her, som en problematisk tarm og tarmflora, kan ha sitt utgangspunkt i traumer. Da er det å gå til den første årsaksrekken som vil gi en optimal behandling, ikke bare behandle symptomer. Da ender vi opp med symptomlindring, som er den klassiske måten leger verden over behandler pasientene sine på. Målet bør være å komme til roten av problemet. Først da kan problemet løses. Som flere av dere gamle lesere vet, er traumebehandling min kjepphest
Og jeg tror at vi er riktig mange her inne som har traumeproblemer. Da er kluss med HPA-aksen (lave kortisolverdier blant annet), problemer med magen (ofte kalt IBS), et urolig hode med mye indre støy (lett å få ADHD-diagnose), lavt energinivå (ME-diagnose) ikke uvanlig. Traumer endrer hele nervesystemet og gir alle mulige plager og sykdommer i kroppene våre. Mitt syn på hva som er en god behandling ved hormonendringer har endret seg etter at jeg har lest traumeeksperter som Bessel van der Kolk, Peter A. Levine, Robert Scaer, og har begynt i traumebehandling som er kroppsbasert, somatic experiencing. Ved å jobbe kroppsbasert vil nervesystemet gradvis endre seg og mange plager og feil i kroppen vil kunne endres over tid. Mange har nok fått lavt stoffskifte som resultat av opplevde traumer. Husk at en hendelse som er traumatisk for en person, trenger ikke være det for en annen.
Uansett hvilken lege du velger, er det smart å lese deg opp på egen hånd for å se argumenter for og i mot diverse behandlinger, slik at du plukker ut det du trenger og ønsker å bruke hos legen. Selv om jeg ikke deler hans syn på behandlngsformer, velger jeg likevel å gå til denne legen en til to ganger i året
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 2Siste melding: 21-03-13, 11:55 -
jobbe med hva og hvordan?
Av Pebles i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 13-02-10, 04:41 -
Hvordan får jeg T3 op?
Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 15-12-07, 20:44 -
Hvordan kan man bli trygg på mat?
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 68Siste melding: 07-12-06, 17:44

Svar med sitat
Bokmerker