Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
03-05-14, 21:37 #1
Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser
Hej Blondie

Men der findes også endnu tidligere studier, jeg tilfældigvis læste om, da jeg læste Barry Groves' artikel om William Banting. Den har jeg efter bedste evne oversat og kan læses her: https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post144638
Dette studie, Pål Jåbekk omtaler var sørme svær at finde, men det lykkedes.
Overskriften er "Treatment of Obesity with Calorically Unrestricted Diets" og artiklen kan hentes her: http://ajcn.nutrition.org/content/1/5/343.full.pdf - spændende detaljer, men jeg er dog ikke enig i for ekstrem begrænsning af salt.
Egentlig er det forbløffende, hvor mange forskellige "skræk" lægevidenskaben har indført i verden: jod-skræk, salt-skræk og mættetfedt-skræk...
hvad mon bliver det næste.
Der er også mere om Albert Pennington i artiklen The Origins of the Low-Carb Movement. Det er ellers ikke så ofte, at man kan finde baggrundsinfo om disse fortidens læger.
Der er dog et problem i forhold til de gamle kilder, hvor lavkarbo er baseret fortrinsvis på animalsk fedt (smør, spæk, fisk, æggeblommer osv.). I dag forsøger flere mennesker forene lavkarbo med skrækken mod mættet fedt, de derfor erstatter med de "sunde" flerumættede planteolier og margarine. Når denne plantefedt-lavkarbo så ikke virker som forventet, bliver de skuffet, giver op og slutter sig til lavkarbo-kritikere.
Jeg ser at Pål Jåbekk også skriver en blog på engelsk Ramblings of a carnivore, men han har ikke postet nyt i år, ser det ud til. Han har dog skrevet lidt på den norske.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Prøverne, som handler om immunforsvaret
Av Nielsigne i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 0Siste melding: 29-03-12, 10:30 -
Thyroidea og kunst! En utstilling som handler om vår kjertel.
Av Mod i forumet Om forumet genereltSvar: 0Siste melding: 04-05-09, 00:27 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 25-10-08, 07:58 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 28-06-07, 22:01 -
Komplikasjoner ved overvekt
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 0Siste melding: 07-07-06, 01:27

Svar med sitat

Bokmerker