Viser søkeresultater 1 til 10 av 87
Hybrid View
-
23-04-14, 14:15 #1
Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer
Så bra at du kjenner deg så bra!
30mg erfa/NDT tilsvarer <<potensielt>> 25µg t4. ... OM man er av de heldige som omdanner og tar opp t4 perfekt. Så jeg hadde nok forsøkt med "så liten doseendring som du klarer å knekke din tablettstørrelse" i om du vil endre. Og å gi hver doseendring minst 14 dager om du ikke har sikre og ubehagelige symptomer. Jeg hadde ikke endret på dosen utifra de prøvesvarene du har - KUN om jeg i tillegg hadde plagsomme symptomer. (Du er _sikker_ på at det ikke er "et hjerte som nå først banker som normalt igjen du kjenner?) Men jeg er i den situasjonen at jeg aldri har opplevd sikre høydosesymptomer ..., kun lett forhøyet puls på levaxin uten større ubehag ... Derimot har jeg mange og sikre lavdosesymptomer som jeg har prøvd (og de har jeg ikke noe ønske om å treffe igjen).
Jeg bruker nå 125mg erfa + 25µg levaxin to av tre dager. Det er levaxinen som forsvinner om jeg må redusere. Dette er for meg en symptomfri dose (unntatt den dagen jeg gikk 8 timer i skogen/halvannen mil i myr og fjell - da var jeg "avslått" om kvelden, men kom meg etter en god natts søvn igjen), men blodprøvene sier "høy" ft3, lav tsh
... Hvilepulsen er på 65-70... noe som virker å være min normal. Jeg har ennå ikke følt behov for "sommerdosering" - men jeg er nøye med å få i meg d-vitamin også via huden om vinteren (solarium og/eller legge noe av ferien til vinterhalvåret) og det tror jeg hjelper meg mye.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-04-14, 20:22 #2
Jeg er rimelig højt oppe i dosis (synes jeg selv) 150 mg på ikke arbejdsdage (3) og 180 mg på arbejdsdage (4). Langt mere end svarende til de ca. 90 mcg Euthyrox, jeg var på. Men min krop trængte, og det var også godt - det føltes sådan og tallene viser også, at jeg fortsat var på den sikre side.
Med ekstra C-vitamin og selen tror jeg at optagelsen blev bedre - håber.
Min puls var steget godt op til det samme som din og måske lidt mere (målt op til 72 tidlig morgen og 78 i opgående tilstand), og det skulle jeg vende mig til. Nu fik den bare et ekstra skub. Maven følger dog ikke efter, så det er hjertet, der er det følsomme.
Jeg har en anden ro i min krop - men jeg har dog stadig mine hedeture
De skifter karakter fra tid til anden. Måske en dag stilner de af 
Jeg har stadig din løsning i baghovedet, og jeg har en del Euthyrox på lager og tænker, at det kan også være en mulighed.
Det er dejligt, at du også har fundet en god måde at medicinere på - det er så skønt, når det lykkes.
Tina
-
23-04-14, 20:40 #3
Jeg VET ikke om den t4 jeg tar gjør noe annet enn å pynte på tallene. Men så lenge jeg har det bra så har jeg - etter at jeg testet neddosering for å se etter kjertel-liv i fjor sommer - ikke tenkt å endre på noe. Jeg anser meg ferdig med doseendringer for "eksperimentets skyld" inntil at kroppen gir meg tydelige hint om at det enten er for mye eller for lite. Å eksperimentere pga tall er jeg ferdig med for egen del. Etter sommerens neddosering har det tatt fram til nå å bli kvitt de siste ringvirkningene. Jeg sliter fremdeles med flakete negler på tomlene - de gjenoppsto under neddoseringen. Heldigvis så forsvant de andre lavdosesymptomene raskere... Men det er jo ikke godt å vite om langsiktige virkninger.
Om du fungerte bra/brukbart på t4 og tallene dine på NDT gir deg lite t4 så kan du jo vurdere å prøve min løsning dersom du skal eksperimentere. Men er det ikke nødvendig så ... er mitt varsel bare å rugge en båt som flyter godt i minst mulig grad.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
24-04-14, 07:16 #4
Enig, man skal ikke rokke en båd, der flyder godt. Og tak fordi, du tager dig tid til at svare mig. Det er jeg glad for.
Jeg håber, at den vilde hjertebank er, fordi jeg får mere i tilskud af de vitaminer/mineraler, der hjælper på optagelse/omdannelse, så jeg har besluttet mig for at tage 30 mg af de fire dage for at se om ikke, det giver en bedre balance. Da vil jeg være på 150 mg dagligt.
Mit fT4 har altid ligger under 20 (højest 20,1), de gange jeg har forsøgt at få det op, har min krop reageret med at blive "overspændt". Min hjerne og resten af kroppen har det også fint, så fint at jeg kan være med i diskussioner, hurtigt give mine kunder en løsning selv på sværere spørgsmål, tage mine to teenagere i "strakt arm" og så forsøger jeg med løbeture igen.
Det bedste er, at jeg kan holde til at forklare de samme ting rigtig mange gange uden at tabe hovedet igen, og jeg er ikke fuldstændig smadret efter en hel dag med undervisning.
Jeg kan også se på mine negle, at jeg var underdoseret i vinter ;-)
Tina
-
24-04-14, 07:33 #5
Sålenge man får nok ft3 så trenger man ikke å ha høyt ft4. Høyt ft4 gjelder nok helst når man kun benytter t4-medisin, tenker jeg. Det er først nå i den seinere tid at min ft4 har kommet over bunnivået. (ft3 ligger da på topp/litt over normalintervallet).
Men jeg har nok en nokså robust kropp mot høydoseubehag.
Og vi er ikke like - enhver må lete etter sin vei.
-
09-06-14, 06:44 #6
Nå, nu begynder det med arveligheden at røre på sig. Så er der en forklaring mere til, hvorfor jeg er løbet ind i en stofskifte sygdom.
Jeg har nu kendskab til, at to kusiner på min fars side "har noget", den enes tal er forhøjede indenfor normalværdierne, og den anden har forhøjet TSH. Derudover har to af min fars søstre være demente. En demens som begyndte omkring deres 80 års fødselsdag - og jeg tænker, at det eneste symptom hos ældre kvinder på for lavt stofskifte er demens.
Tina
-
12-07-14, 07:30 #7
Re: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer
Hej med jer

Nu kommer der lidt mere til føljetonen
Generelt har jeg det godt, jeg kan være i haven og grave ukrudt op i flere timer (puha, jeg har ellers før undgået haver
) og sidde i sofaen og strikke om aftenen.
Det eneste, der driller lige nu er hænder og fødder, der er lidt stive, pulsen der er lidt livlig specielt om aftenen, og maven/afføring der kan være lidt blød. Fødderne skal varmes op inden jeg står op om morgenen, ellers er de ømme. Jeg tager 140 - 155 mg Thyreoid.
Det vil jeg få testet med en ny blodprøve igen snart.
Men ellers har jeg lige fået svaret fra den sidste jodtest. Og jo, jeg tager ikke jod, og jeg forsøgte at være jodfastende
Iodine/Cr - 450 ug/g Cr (100-1100 (100-300 optimal)) - sidst 245,19
Bromine/Cr - 6087,5 ug/g Cr (893,5-5696,3 (5-95% range))
Selenium/Cr - 140,62 ug/g Cr (27 - 175 (50-175 optimal))
Arsenic/Cr - 65,62 ug/g Cr (3,3-138 (5-95% range))
Creatinine - 0,32 mg/ml (0,3-30) - sidst 1,35
Prøverne er taget hhv. d. 17/3-14 og 26/6-14.
Svarene er microgram pr. gram creatinine. Det skal jeg lige dykke lidt ned i for at finde ud af, hvad det reelt betyder
For umiddelbart var vores vurdering, at der er tale om et relativt måleresultat, men det giver på den anden side ikke mening, fordi så vil det være svært at sammenligne resultatet fra gang til gang.
---- indsat ----
Nu har jeg fundet ud af det - prøverne er selvfølgelig sammenlignelige.
Creatinine
A metabolic by-product that is excreted at a relatively constant rate as long as kidney function is not impaired. It is measured to correct dried urinary element levels for hydration status; the greater the fluid intake, the lower the creatinine level. Iodine, bromine, selenium, arsenic, and mercury results are therefore expressed in μg/g creatinine to allow for urine dilution.
Jeg drikker 2 - 2,5 l vand om dagen ;-) Så derfor er creatinine lav.
-----------------
Som jeg kan se det, er der vist ret så meget Bromine, og brom konkurrerer med jod (og fluor og klor) og receptorerne i cellerne, så det kan give en falsk positiv på jod. Måske det er derfor jod er steget....???
Jeg forsøgte at være jodfastende. Jeg tager ikke jod, der er ikke jod i min vitaminpille, og jeg var Thyreoidfastende på prøvedagen (ingen natpille
).
Jeg tager mellem 200 - 300 ug Selen om dagen. Så det ser fint ud, synes jeg
Så vidt jeg kan se af svaret, er der brom i nødder og fisk. Og jo, jeg spiser mange nødder.
Skulle der være en af jer, der ved mere om alt dette, så vil jeg være taknemmelig for en kommentar
Tina
Sist endret av Sylvia; 12-07-14 kl 08:04
-
15-07-14, 17:22 #8
At der var meget brom i min prøve overrasker mig egentlig ikke, og jeg overvejer at begynde at tage jod. Det har jeg gjort længe

Men at der er så meget arsenik, det har rystet mig noget
Jeg har studeret det lidt, og fundet ud af, at der kan være en del arsenik i æblejuice. Jeg var igennem en udrensning af tarmen, fordi min læge syntes, det kunne være en god idé (den var fin) en uge før denne test blev taget. I de dage, det stod på, måtte jeg drikke æblejuice
Det var så godt nok økologisk.
Ellers har jeg virkeligt svært ved at finde ud af, hvor det kommer fra. Alle her i familien er stadig afhængige af mig
Tina
-
19-01-15, 18:41 #9
Sv: Re: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer
Sammenlignelige - min bare mås

I forhold til det omtalte studie i denne tråd, så ville jeg omregne mine egne jod-udskillelses-tal til mcg/l for at sammenligne med disse:
Og det blev til, at jeg i første prøve udskilte ca. 330 mcg/l jod, og i anden prøve udskilte jeg 144 mcg/l. Jeg var jodfastende i anden omgang.
I den mængde Thyreoid jeg tog på det tidspunkt var der nok ca. 75 mcg jod + min mad, svarer det nok til det jeg indtager. Det er godt nok ikke meget
Blot lidt regnerier
Tina
Lignende tråder
-
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 14-06-11, 10:04 -
Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-06-09, 16:33 -
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53

Svar med sitat

Bokmerker