Det vanligste er vel at man ikke kan slutte med stoffskiftemedisin, så derfor er det vel heller kanskje ikke så mange som kan svare deg.
Første gangen stoffskiftet mitt ble for lavt, var på midten av nitti-tallet. Etter et år på Thyroksin fikk jeg beskjed om at prøvene mine var så fine at jeg skulle slutte med medisinen.
Jeg sluttet fra 100 mcg den ene dagen til ingenting den andre, slik legen min sa. Gikk greitt.
Da mitt lave stoffskifte igjen ble oppdaget i slutten av 2008 var jeg blitt svært syk, og hadde blodprøver som gjenspeilte det. Hadde også fått høye antistoffer og startet opp med 100 mcg Levaksin daglig.
Da jeg kom til endokrinolog et halvt år etterpå ristet hun på hodet over at jeg hadde sluttet med stoffskiftemedisn på 90-tallet etter råd fra legen min, fordi om man har lavt stoffskifte, så vil det før eller senere slå ut igjen og man skal aldri tro man er frisk og leve uten medisin og jevnlige blodprøver.
Om dette stemmer, skal jeg ikke skråsikkert uttale meg om, men i løpet av de 12-13 årene uten stoffskiftemedisin klarte jeg og jobbe 110 %, ta meg av unger og hjem, men det var det. Tror i ettertid at jeg aldri har vært frisk denne perioden, men har hatt en placeboeffekt av legens ord "nå er du frisk" og bare trodd at jeg var lat, vanskelig, etc. siden jeg ikke fungerte skikkelig....
Er i dag uføretrygdet takket være ikke bare lavt stoffskifte, men en hel haug sykdommer som er kommet til etter at stoffskiftet sviktet igjen i 2008. For mitt personlige vedkommende så kommer jeg ikke til og ville slutte med stoffskiftemedisin uansett hva legene sier. Jeg trenger det.

Vil anbefale deg og følge med på stoffskiftet/jevnlige blodprøver selv om du slutter på stoffskiftemedisin; det er ikke gøy og kjøre stoffskiftet så langt ned som jeg gjorde.