Kære alle

Først og fremmest er jeg ret glad og taknemmelig for at kunne være med i dette forum.

Jeg er en mand i slutningen af 30´erne, som fik konstateret lavt stofskifte i april 2012.
Forinden havde jeg haft en længere periode med søvnløshed, træthed, uoplagthed, psykisk krise, syg af stress fra jobbet, mv.
Jeg har siden april 2012 indtaget 1 pille Eltroxin 50 mg hver dag.
Trods visse symtomer og bivirkninger samt tilpasning i de første ca. 6 måneder, har mit stofskifte været normalt siden da, og jeg har det ok nu.
Jeg har også lidt af lavt d-vitamin, men som nu er ok. Lavt d-vitamin i længere tid, kan have medvirket til mit lave stofskifte!
Der er endvidere påvist negativ anti-TPO, som sådan er godt.

Jeg passer nu mit job, og forsøger leve så sundt som muligt i form af mad og motion.
Jeg ønsker at leve et liv uden medicin, og er ret sikker på, at jeg har fået lavt stofskifte på grund af stress/arbejdspres på jobbet, søvnløshed samt nogle ret store personlige og psykiske kriser/traumer.

Jeg har derfor valgt at nedtrappe indtagelsen af Eltroxin i fremtiden med henblik på forhåbentlig at blive fri for at indtage Eltroxin i fremtiden.

Nedtrapning består af, at jeg indtager 1 pille Eltroxin 50 mg hver anden dag, og så går jeg til blodprøve-kontrol ca. 1 måned efter.

Det vil være meget ønskværdigt at drøfte min nedtrapningsplan og min spm/tvivl med dette forum.

Herunder:
- 1 ) Hvis man først har fået for lavt stofskifte, er det for resten af livet. Derfor er det ingen god idé at prøve at trappe ud af medicinen, og du skal være opmærksom på begyndende symptomer!??

Ad.1. Dette har jeg hørt fra min egen læge og en anden - lavt stofskifte-kollega

- 2 ) Har været til en biopat, som fortæller at naturproduktet Spongia Comp (indeholder naturligt jod, mv.) er godt og forbedrende for thyroid-funktionen....Dette Spongia Comp kunne jeg jo påbegynde indtagelse af!...er der nogen, der kender/har indtaget til dette produkt?
Ad.2 Men jeg har læst, at det ikke er godt at indtage ekstra jod, da det kan påvirke skjoldbruskkirtelen negativ, så man ikke kan være sikker på, at stofskiftet er i balance, hvilket er vigtigt, da lavt stofskifte påvirker alle celler i kroppen.

- 3) Såvidt jeg kan se, så er der ikke nogen sammenhæng mellem lavt d-vitamin og lavt stofskifte? ((jeg har haft lavt d-vitamin i længere tid, og har indtaget supplerende d-vitamin siden foråret 2012, og d-vitamin er nu normal)!?

- 4) Kan man virkelig ikke få Eltroxin 25 mg i Danmark?...Det ville jo være nemmere i forbindelse med nedtrapning, at tage 1 pille eltroxin 25 mg om dagen fremfor 1 pille eltroxin 50 mg hver anden dag.. Det er jo ikke en god ide at skære 1 pille eltroxin 50 mg over (det virksomme stof kan ligge spredt)

- 5) Er der andet relevant og rigtig godt produkt eller litteratur, I kender, der er godt og forbedrende for thyroid-funktionen?

Jeg håber virkelig, at vi kan bidrage til det bedste for os alle!