Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 92

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Hørtes godt ut ja😃

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Av middager jeg lager jevnlig nå, er sausekjøtt.
    Jeg kjøper bibringe hos slakteren når jeg får tak i det. Det er billig (jeg betaler 50 kroner kiloen), fettrikt og veldig godt når det får lang nok koketid.
    Jeg bruner det i ghee, drysser over litt glutenfritt mel (1-2 toppa ss), drysser over paprikapulver, grovt salt og nykvernet 5-pepper. Tømmer over kokende vann til jeg akkurat dekker kjøttet, legger i en hel rå løk og 2 laurbærblad og 5-6 knuste enebær. Skrur ned varmen, legger på lokk og lar det småkoke i 4-5 timer eller mer. Blir bedre til lenger det koker.
    Jeg spiser det sammen med dampede grønnsaker, mens de andre også har kokte poteter til.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Etter en periode der jeg rett og slett slet litt med og få i meg nok mat, begynner ting og bli rutine
    En typisk dag hos meg består nå av
    -1 kopp kaffi bullet eller kaffi med eggemelk
    -rundstykker laget av Linwoods "mel" og eggehviter (5-6 stykk med skinke, eggerøre av eggeplommer, persille, tomat og agurk)
    eller
    -3-4 lapper laget av kokosmel, kardemomme, kokosmelk, ghee, JBKM, egg og bakepulver sammen med litt bær fra fryseren
    eller
    2-3 stykker av sconesen til Blondie (her i huset kalles den alvebrød etter at vi så hvordan alvebrødet i Ringenes Herre smulet ) med f.eks. eggerøre av plommer, skinke, hjemmelaget majones, tomat og agurk
    -ca 300-600 gram kyllingvinger/lår
    -150 gram appelsin
    -150-200 gram grønnsaker
    -ca 200-250 gram kjøtt/fisk til middag med saus laget av hjemmelaget kraft, av og til vin og av til havremelk/fløte
    -1 Jodlakorv (ølpølse)
    -Drikker ca 3 liter vann daglig

Småspiser jevnt gjennom hele den våkne delen av døgnet med unntak av de to første timene; da er det bare kaffikruset som teller.
    Totalt får jeg i meg mellom 3300 og 3800 kcal pr dag, med fordelingen
    protein 25 %
    karbohydrater 4 %
    fett 71 %
    Spiser fremdeles for mye proteiner ifølge de kloke hoder, men det er vanskelig med begrensinger av allergiene og ikke minst den store bremsen karbohydratene utgjør. Jeg spiser iallefall med glede igjen!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Ting ordner seg alltid for snille piker;
    jeg spurte fint på den lokale butikken her om de kunne ta inn havrefløte. Fra før hadde de soyafløte.
    I dag hadde det kommet havrefløte i butikken
    Gjør det litt lettere når jeg ikke må bestille over nettet.
    Havrefløte er for meg det beste alternativet i sauser og slikt, selv om smaken er ganske så ulik vanlig fløte. Med rett blanding av krydder, sødme og syrlighet blir det helt ok sauser/supper/gryter av det.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg fikk en god saus til stekt laks her. Den hadde tykkelse som en tykk curry og besto for det meste av mange ulike dampede grønnsaker (alt fra hvitløk, løk, sellerirot, via gulrot og rotkål til kål, grønnkål og spinat) som så var finmost, smaksatt med sitron, smør og ulike krydder og så kokt inn til passe konsistens. Rett og slett en variant av barnemat. Nydelig. Det er en god ide som kan tilpasses hver enkelt persons behov og hver enket rett og dessuten varieres i det uendelige.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg fikk en god saus til stekt laks her. Den hadde tykkelse som en tykk curry og besto for det meste av mange ulike dampede grønnsaker (alt fra hvitløk, løk, sellerirot, via gulrot og rotkål til kål, grønnkål og spinat) som så var finmost, smaksatt med sitron, smør og ulike krydder og så kokt inn til passe konsistens. Rett og slett en variant av barnemat. Nydelig. Det er en god ide som kan tilpasses hver enkelt persons behov og hver enket rett og dessuten varieres i det uendelige.
    Ja, det var kraft/buljong oppi også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Brukte havrefløte i alvebrødet i dag (sconesen til Blondie), var på litt slumpehumør og hadde i en drøy dl havrefløte i stedet for den halve med havre eller kokosmelk som jeg har brukt.
    Vet ikke om det var tilfeldig eller ikke, men i dag ble brødet mitt nesten dobbelt så tykt og mye mer "svampaktig" i konsistensen.
    Kjempegodt!

Blondie; skal teste havrefløten i blomkålsuppa neste gang!

smgj; Og bruke moste kokte/dampa grønnsaker som jevning i saus er kjempesmart!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Selv har jeg tro på at det i utgangspunktet er en "synder". Med det mener jeg at man feks reagerer på en enkelt ting som feks gluten. Når man likevel spiser gluten sammen med annen mat skaper gluten så mye irritasjon og ødeleggelse i tarmen at man begynner å reagere på andre proteiner også. Så vil man havne i slik situasjom som du har med multiple allergier. Og da er det så mange ting man må fjerne fra kostholdet. Jeg har også tro på at man etterhvert kan "vokse av seg" de fleste allergier, men at noe vil sitte igjen er det ikke tvil om. Noen proteintyper vil det også ta utrolig lang tid å fjerne intolleranse mot.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Tiden går, og jeg finner stadig ut mer om hva min kropp liker og ikke liker.
    For tiden pleier jeg å starte dagen med chiagrøt. Enten med litt ekte kakao i (nesten sjokoladepudding som frokost ) eller med bær over. Har også testet med å blande inn litt limesaft (demper kokossmaken) og rabarbrasuppe. Alle varianter jeg har prøvd så langt er gode, men favoritten min er nok en helt basic grøt (1 boks kokosmelk, 3 ss chiafrø og 1 ts sukrin+) med et raust lag med jordbær. Med litt fantasi kan jeg nesten innbille meg at jeg spiser riskrem med jordbærsaus på igjen
    Ellers har jeg funnet at flere asiatiske oppskrifter ganske lett kan tilpasses min meny, så vi har testet mye spennende mat i det siste. Har også fått dilla på hjemmelaget sweet chilisaus (i følge min bror er det ikke sweet chilsaus, siden min ikke er sterk nok), og merkverdig nok så senker den blodsukkeret mitt, selv om det er både tomat, chili, løk og hvitløk i den...?
    Vi har filosofert litt her hjemme, og f.eks. blackeyed bean-salaten min senker også blodsukkeret. Felles med disse to er at de inneholder eddik. Teorien vi nå snuser på er om kanskje eddik kan på en eller annen måte øke insulinfølsomheten min slik at insulinen slipper inn i cellene?
    Hadde nylig en rar dag der jeg våknet med normalt blodsukker (5,2). Helt umotivert steg det kjapt til over 16. Jeg valgte å sette hurtigvirkende insulin selv om jeg aldri vet om den virker eller når den virker. Den dagen virket den ikke i det hele tatt. 3-4 timer etter at jeg satte den hurtigvirkende insulinen var blodsukkeret mitt fremdeles alt for høyt (16,7). Eldstesønnen min foreslo at jeg skulle spise litt sweet chili, noe jeg gjorde, og i løpet av en snau halvtime falt blodsukkeret mitt til 6,5.
    Tilfeldig?
    Kanskje, men jeg driver iallefall og tester om det kanskje går å øke insulinfølsomheten min slik at jeg kan bruke hurtigvirkende insulin og vite at den virker. Ville iallefall åpnet mange flere muligheter for meg.

Ellers har vi kjørt et helt glutenfritt regime for alle her i huset i tre uker fordi Dr.Øverbye mente at gubben min må finne ut hva som gir ham magesmerter/sure oppstøt og halsbrann i stedet for å knaske i seg store mengder syrenøytraliserende. I tillegg mistenker dr. Øverbye at eldstemann ikke tåler hvete.
    Begge to tok rødbetetesten, men ingen av dem fikk farget urin.
    I løpet av de tre ukene merket ingen av dem de helt store forbedringene. Etter tre uker førte jeg igjen inn gluten i kosten. Ingen av dem merket de store forskjellene da heller, men så kom det etterhvert frem at min eldste plutselig har masse høysnue etter å ha vært fin i den glutenfrie perioden og gubben klager på løs avføring og "stikk" i magen i venstre side.
    Nå skal de fortsette å spise gluten ut neste uke, og så fjerner jeg gluten igjen.
    Kostholdet deres inneholder ikke så mye gluten akkurat, men de spiser nå begge to hjemmebakte grove brød daglig, unner seg f.eks. is med kjeks og takker ikke nei til kaker med gluten. Siden minsten reagerer ganske så kjapt på gluten, så finnes det ikke gluten i middager hos oss.
    Litt morsomt at gubben mente at det å måtte leve glutenfritt ville være utrolig komplisert og vanskelig (jeg har hele tiden sagt at siden cøliaki i dag er så vanlig som det er, så finnes det glutenfrie alternativer til det meste), men i løpet av sin glutenfrie periode så oppdaget han at glutenfri kost ikke betyr de helt store endringene. Man må bare velge bevisst.
    Hos meg fikk de daglig nybakte rundstykker:
    1 pakke Semper
    1 dl Fibrex
    1 toppa ss Husk
    1 revet gulrot
    2 dl tørka frukt (jeg brukte en blanding av tranebær, gojibær og rosin)
    1 ts salt
    1/2 pakke gjær
    5 dl lunka vann
    3 ss olje.

Bland alt og la svelle i 10 minutt. Med våte hender lages 10 avlange rundstykker som legges på bakepapirkledd stekebrett. Hever i en halv time og settes inn i varm ovn og stekes ved 225 grader varmluft i ca 12-15 minutt. Smakte en slik selv den dagen jeg satte feil insulin (som selvfølgelig virket som en kule akkurat den dagen) og jeg måtte spise og drikke kontinuerlig i mange timer for å holde blodsukkeret oppe. De er saftige og kan spises slik de er, eller også med pålegg om man vil det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Belgvekster har vært problematisk for meg den senere tid, da disse, selv i små mengder, gir meg vondt i magen + jeg blir oppblåst.
    Dro frem spiretårnet mitt igjen og det viser seg at jeg uten problem kan spise spirte bønner/linser/erter
    Nå passer jeg på å hele tiden ha fine små spirer tilgjengelige. Det er godt og sunt, og så er det jo rett og slett litt dekorativt.
    Jeg har forresten denne
    http://www.sanabona.no/nettbutikk/de...tta-spirekasse

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19