Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Threaded View
-
19-03-14, 18:02 #25
Sv: Kostråd for multiallergiker
I starten da jeg kuttet ut bl.a. meieriprodukter, synst jeg middagen ble kjedelig fordi havremelk krever en del balansering med surt for og smake ok og kokosmelk smaker såpass karakteristisk at jeg følte all maten smakte likt.
Har etterhvert funnet ut at lammesuppe er en genial ting. Suppa smaker nydelig som den er, men når jeg koker suppe, så fryser jeg ned noen porsjoner på 1 dl som jeg bruker som saus eller utgangspunkt for saus til andre retter.
Lammesuppe er rimelig hverdagsmat
jeg bruker
1 pakke rimelig fårikål-kjøtt (800-1200 gram)
Har det i 2 liter kokende vann, skummer av, har i ca 1 ss grovt salt og et raust dryss med nykvernet 5-pepper, og lar koke til kjøttet er kokt (en drøy time)
Best blir suppen om du har tid til og gjøre dette den ene dagen, avkjøle den over natten og fortsette dagen etter, men god blir den uansett.
Fres i ghee (eller smør om du tåler det)
2/3 finhakket purre
1 stor grovhakket løk
2 gulrøtter i små biter
1/2 - 1 sellerirot i små biter
La det frese noen minutter
Kjøttet legges til siden og så har du i
2 buljongterninger
1 boks hakket tomater med hvitløk og oregano
1 ss tørket timian
1 ss tørket rosmarin
og de stekte grønnsakene
Skjær lammekjøttet i biter og ha i gryten og la alt koke til grønnsakene er møre (ca en halvtime)
Om de andre i familien også skal spise denne (de lever ikke like strengt lavkarbo som meg) så har jeg i 5-6 skrelte poteter delt i fire samtidig med de stekte grønnsakene. Er det poteter igjen etter middag, så fjerner jeg potetene før jeg fryser ned porsjoner til meg.
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker